Annonce
Tønder

Efter forvirring: Forligsaftale tilføjet tre bogstaver og et punktum

Skal Tønder Kommune indgå i et eventuelt destinationssamarbejde med Fanø og Esbjerg kommuner? Spørgsmålet fremgår nu af forligsteksten til næste års budget i Tønder Kommune. I den tidligere version var "eventuelt" gledet ud. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Forligsteksten til budgettet i Tønder Kommune har efter et morgenmøde mandag fået tilføjet tre bogstaver og et punktum i form af et "evt." Bogstaverne er tilføjet til teksten om destinationssamarbejdet mellem Fanø, Tønder og Esbjerg kommuner.

TØNDER: Forligsteksten til Tønder Kommunes budget for næste år har nu efter et tidligt mandagsmøde mellem forligsparterne, fået tilføjet tre små bogstaver og et punktum. De tre bogstaver i "evt." synes måske ikke af meget, men det var lige præcis fraværet af de bogstaver, der fredag fik formanden for Rømø Tønder Turistforening, Martin Iversen, til at se rødt.

- Vi er ikke blevet hørt eller inddraget, som det ellers var blevet stillet os i udsigt, sagde Martin Iversen til JydskeVestkysten og tilføjede, at "det var en total devaluering af arbejdet i turistforeningen".

Kritikken blev blandt andet hørt og læst af Liberal Alliances Claus Hansen, der i et læserbrev i lørdagsavisen manede til besindighed. Under overskriften "Rolig nu", redegjorde han for, at årsagen til forvirringen måtte være en fejl eller forglemmelse, så det så ud som, at et destinationssamarbejde mellem Fanø, Tønder og Esbjerg kommuner fremstod som indiskutabelt.

Annonce

Kompagniskab

Tønder Kommune agter at gå i kompagniskab med Fanø og Esbjerg kommuner om et fælles destinations-samarbejde på turismeområdet. Det har de tre kommuner tilbage i januar i år underskrevet en hensigtserklæring om. Mulighederne sonderes netop nu.

Det nye samarbejde afløser i givet fald det nuværende Destination Sydvestjylland, som Varde Kommune hidtil også var en del af. Men Varde har besluttet at gå sammen med Ringkøbing-Skjern Kommune istedet.

Den nye konstellation udspringer af lov om erhvervsfremme, der blandt andet betyder, at der skal oprettes færre destinations-samarbejder mellem kommunerne på turismeområdet - mellem 15 og 25 på landsplan.

Bugetforliget for 2019 i Tønder Kommune omfatter 28 af kommunalbestyrelsens 31 medlemmer. De enlige politikere fra henholdsvis SF, Enhedslisten og Borgerlisten står uden for forliget.

Evt. tilføjet

Mandag morgen blev de manglende bogstaver tilføjet forligsteksten, fortæller gruppeformanden for Slesvigsk Parti.

- De tre bogstaver og et punktum manglede i forligsteksten - det er der nu rettet op på, lyder det kort fra Jørgen Popp Petersen.

Hvorfor teksten i første omgang ikke fremgik af forligsteksten, men af en udsendt pressemeddelelse fra Tønder Kommune, vil Jørgen Popp Petersen ikke gisne om. Til gengæld siger han, at "eventuelt" blev tilføjet til pressemeddelelsen, hvorfor den også skulle have fremgået af forligsteksten. Alt andet ville være absurd.

- Pressemeddelelsen er jo et resumé af teksten til forliget, som Popp Petersen udtrykker det.

Forvirring om tekst

Også Liberal Alliances Claus Hansen deltog i mandagens møde mellem forligsparterne. Han udtrykker glæde over, at der nu ikke hersker tvivl om, at Tønder vil arbejde videre med evt. etablering af et destinationssamarbejde (med Esbjerg og Fanø kommuner, red.). Claus Hansen er kortfattet i sin beretning af morgenmødet.

- Jeg er glad for at forligsparterne er enige om, at der skulle tilføjet et evt. til teksten, siger han.

Det var borgmester Henrik Frandsen (V), der havde indkaldt til mødet i erkendelse af, at der herskede forvirring om teksten til punktet.

- Der er åbenbart opstået tvivl om, hvilken ordlyd der er gældende under punktet "erhverv og turisme" i forligsteksten. Det til trods for, at forligsteksten er gennemgået to gange med partierne Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Slesvigsk Parti og Venstre, og en gang med resten, forklarede borgmesteren i JydskeVestkysten mandag.

God snak

Henrik Frandsen fortæller, at begrundelsen for at indkalde forligsparterne til mødet var, at skabe klarhed.

- For at komme yderligere diskussion til livs, valgte jeg at indkalde forligskredsen til møde. Det er jo ikke hensigtsmæssigt, hvis der opstår tvivl, men tvivlen er vasket af tavlen nu, siger Henrik Frandsen og tilføjer, at tilføjelsen blev tilføjet efter "en god snak" forligsparterne imellem.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tunnel bliver en klar gevinst

Tysklands rigsrevision, Bundesrechnungshof, har kørt tunnellen under Femern Bælt gennem et regneark og fundet ud af, at den faste forbindelse ikke nødvendigvis kan betale sig set fra den tyske side af grænsen. Revisionen har kalkuleret, at det vil koste omregnet godt 26 milliarder kroner at gennemføre den nødvendige udbygning af veje og jernbaner. Den udgift står muligvis ikke mål med gevinsterne fra en fast forbindelse, mener man. Dette har skabt fornyet røre om projektet blandt tyske politikere. Her har De Grønne hele tiden været skeptiske og kræver nu, at planen tages op til fornyet overvejelse. Set med danske briller minder det om den debat, der udspandt sig før byggeriet af Storebæltsbroen. Den var helt overflødig, det var så hyggeligt at drikke dårlig kaffe på DSB’s færger, og brobyggeriet kunne ødelægge vandmiljøet, lød nogle af argumenterne dengang. I dag ville næppe nogen undvære broen, der ikke kun fysisk, men også mentalt har bundet Danmark meget bedre sammen. År for år sætter trafikken rekord, og investeringen på over 26 milliarder frem mod åbningen i 1998 bliver derfor tilbagebetalt noget hurtigere end de 37 år, der oprindelig blev budgetteret med. Ganske det samme vil formentlig ske for tunellen under Femern Bælt. Naturligvis skal den slags megaprojekter gennemtænkes grundigt. Alle aspekter i forbindelse med såvel økonomi som økologi må tages i betragtning. Ikke desto mindre er der ikke nogen grund til dommedagsscenarier, viser erfaringerne fra Storebælt. Naturligvis er det en indlysende fordel for såvel Danmark som de øvrige, nordiske land, at der bliver nemmere fysisk adgang til det vigtige, tyske eksportmarked. Derfor er Danmark også villig til at finansiere tunnelbyggeriet. Men det handler ikke kun om penge. Vi har meget tilfælles med vores tyske nabo og kan inspirere hinanden til gensidig gavn. Det ved vi i det dansk-tyske grænseland. Samme oplevelse fortjener det grænseland, hvor indbyggerne indtil videre er adskilt af vand.

Annonce