Annonce
Sønderborg

Efter grænselukning: Føtex øger omsætningen i Sønderjylland

Der er blandt andet blevet solgt langt mere vin end sædvanligt i føtex siden grænselukningen. Arkivfoto: Timo Battefeld
Føtex i Haderslev, Sønderborg og Aabenraa har oplevet en stigning i salg af for eksempel vin og spiritus på over 60 procent siden grænselukningen.
Annonce

Sønderjylland: Det kan man mærkes i den sønderjyske detailhandel, at grænsen til Tyskland er lukket. Føtex's butikker i Haderslev, Sønderborg og Aabenraa har oplevet en stigning i salg af fx vin og spiritus på over 60 procent.

- Samlet set på tværs af alle varer er vores omsætning i Sønderjylland steget fire gange så meget som i resten af landet. Det er vi selvfølgelig glade for, men det siger jo samtidig noget om, hvor meget grænsehandlen fylder i det sønderjyske, siger salgsdirektør i Føtex, Jan Larsen.

Mandag den 16. marts lukkede Tyskland grænsen til Danmark. To dage før havde vi selv lukket vores grænser ned i forsøget på at bremse smittespredningen af COVID-19.

I perioden fra 16. marts til 17. maj er salget af fx vin og spiritus i de tre butikker røget i vejret med over 60 procent, mens salget af øl og sodavand er gået op med mere end 50 procent.

Også på tværs af varegrupper har man oplevet en omsætningsvækst, der langt overstiger væksten i Føtex’s varehuse andre steder i landet.

Samlet set på tværs af alle varer er vores omsætning i Sønderjylland steget fire gange så meget som i resten af landet.

Jan Larsen, slagsdirektør

Annonce

Slik og hygiejne

Det er ikke kun salget af de våde varer, der er strøget til tops i føtex’ sønderjyske butikker. Vaskemidler, produkter indenfor personlig hygiejne samt slik har også oplevet et stigende salg.

Salget af vaskemidler er steget med 41 procent, mens produkter indenfor personlig hygiejne som fx deodoranter og parfume er steget med 18 procent.

Til sammenligning er salget af produkter indenfor personlig hygiejne kun steget med tre procent i resten af landet. Salget af slik og chokolade stikker ud med et spring på 22 procent.

- Vi tror ikke på, at det store salg af vaskemidler og hygiejne produkter skyldes, at sønderjyderne pludselig er blevet mere renlige og har udviklet en særlig sød tand under coronakrisen. Men noget er der helt sikkert sket, så vores varehuschefer og medarbejdere i Sønderjylland har haft ekstra travlt med at få varerne op på hylderne, og jeg tror, at de øvrige supermarkeder i grænselandet oplever en lignende tendens, siger salgsdirektør Jan Larsen.

Annonce
Annonce
Danmark For abonnenter

Venstre blæser til kamp mod overnatningskrav: Koster turistbranchen milliarder

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce