Annonce
Aabenraa

Efter hærværk og tyveri: Nu er bycyklerne droppet

Der skulle som depositum puttes en 20'er i betalingsboksen på bycyklerne, men det var en pris få ville betale. Nu er bycyklerne en saga blot. Arkivfoto: Poul F. Skøtt
Det blev kun til fire år med bycykler i Aabenraa i denne omgang. Knap halvdelen af cyklerne er forsvundet. Resten er ødelagt af hærværk og har endt deres dage på genbrugspladsen.
Annonce

Aabenraa: Skrottet.

Glæden var stor, da Aabenraa Kommune i foråret 2016 endelig fik de 30 bycykler, der var bestilt. Nu kunne man for en flad 20’er i depositum låne en cykel fra standerne ved busstationen og Strandpromenaden. Siden er cyklerne imidlertid forsvundet ud af bybilledet.

- De er taget ud af drift, fordi de er ødelagte, og vi ikke kan få reservedele til dem. Der er simpelthen begået så meget hærværk på dem, forklarer Svend Hansen Tarp, der er leder af det kommunale beskæftigelsesprojekt KIS, som har stået for vedligehold og reparation af cyklerne.

- Jeg kan bare konstatere, at vi på KIS bliver ringet op af borgere, der fortæller, at cyklerne ligger i skove, på bunden af havnen eller på fortove. Stellene er skæve, hjulene er knækkede, og de betalingsbokse, som sad på cyklerne, brækket af, siger Svend Hansen Tarp.

Han anslår, at KIS har fået mellem 15 og 20 af de 30 bycykler retur, men de er alle blevet afleveret på genbrugspladsen på grund af deres miserable forfatning.

Hvor de resterende cykler befinder sig, vides ikke.

Annonce

Politisk skuffelse

Det er ikke muligt at bruge den digitale sporing, der blev monteret på cyklerne.

- Sporingsenheden sad i betalingsboksen, men når betalingsboksen hænger tilbage ved standeren, hvor man har taget cyklen, så er der ikke længere kontakt til cyklen, forklarer Svend Hansen Tarp.

Cyklerne blev taget ud af drift i sommer, efterhånden som de kom ind til KIS.

På rådhuset er der skuffelse over den medfart, bycyklerne har fået.

- Jeg synes, det er ærgerligt, at det ikke har kunnet lade sig gøre at have de her cykler i fred. Når bycyklerne udfases på grund af hærværk, er det fællesskabet, man ødelægger det for. Grundtanken var at binde campusområdet sammen med byen ned mod stranden, siger borgmester Thomas Andresen (V).

Dansk Folkeparti ser bestemt heller ikke med milde øjne på årsagen til, at projektet med bycykler er blevet lukket ned.

- Det er noget forbandet svineri. Andet kan jeg ikke sige. Respekten for andres ejendom kan nogle gange ligge på et meget lille sted. Det er synd for de mennesker, der har haft glæde af projektet, siger viceborgmester Ejler Schütt, der er formand for arbejdsmarkedsudvalget, som KIS hører under.

Sådan gør man i andre byer

  • I Aarhus afskaffede man sidste sommer efter 14 år de kendte blå og meget ubekvemme bycykler. Dem var der 450 styk af, og vedligehold af dem var ligesom i Aabenraa en del af et beskæftigelsesprojekt. I stedet kom en privat virksomhed, Donkey Republic, til som udlejer af cykler, der lejes og låses via en app.
  • Donkey Republic er desuden udbyder af bycykler i byer som København, Aalborg, Frederikshavn, Middelfart og Odense. Virksomheden er til stede i 13 europæiske lande foruden Danmark.
  • I Odense valgte man fra kommunens side i 2019 at droppe en kommunalt betalt ordning med bycykler på grund af manglende søgning. Det var en aftale, man havde med den private udbyder AFA JCDecaux. I begyndelsen af 2020 indledte man et samarbejde med Donkey Republic, der har sendt 300 bycykler i Odenses retning.
  • I Randers er det den private udbyder AFA JCDecaux, som udlejer bycykler. 35 styk. Bycyklerne, som man lejer via sin mobiltelefon, er gratis den første halve time. Derefter koster de 10 kroner pr. påbegyndt time.


Vi har også fundet cykler, som man har taget med hjem og malet om for at bruge dem privat. På et tidspunkt er der så nogen, der har syntes, de lignede bycykler og har kontaktet os.

Svend Hansen Tarp, leder af KIS


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Er der en ledig plads i din boble?

Annonce