Annonce
Tønder

Efter lang debat: Tønder holder fast i benzin-bilerne

Igennem de seneste snart fire år har kommunens beigefarvede, benzindrevne Peugeot Captur-biler været en del en del af bybilledet og trafikken i Tønder Kommune. Efter flertalsbeslutningen i byrådssalen torsdag aften vil en ny leasing-aftale, der skal være på plads senest 1. september, fortsat udelukkende bestå af benzindrevne modeller. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Et stort flertal i byrådssalen afviser forslag om at omstille den kommunale bilpark inden for pleje- og omsorgsområdet fra benzin- til el-biler. Usikkerhed om fremtiden på bilmarkedet, bekymring for driftssikkerhed og manglende budgetdækning for øgede udgifter, var de afgørende argumenter.
Annonce

TØNDER: Årets første møde i byrådssalen vil indgå i den nyere Tønder-historie som et af de mest harmoniske og mest fremtidsorienterede.

Store projekter som satsningen på Zeppelin-fortiden som fyrtårn, grønt lys for "Green City"-projektet i Tønder, ny lokalplan for et torvemiljø i Toftlund, samt offentligt udbud af en stor byggegrund på Rømø Havn, var blandt de projekter, der fik politisk medvind. Oven i købet havde politikerne med harmonikaspiller Jytte Sørensen sikret sig musikalsk opbakning til den sang, der pr. tradition er startskuddet på alle kommunalbestyrelsesmøder i Tønder. Harmonien var dermed lagt lige fra starten - men den holdt ikke hele vejen.

For midt imellem almen ros og anerkendelse til fremadrettede projekter blev aftenens store debatemne, hvorvidt Tønder skulle springe på den grønne bølge og erstatte pleje- og omsorgsområdets benzindrevne bilpark med el-drevne køretøjer, der jo er oppe i tiden.

En nuværende fire-årig leasingaftale omfattende i alt 95 biler udløber til august, og det store spørgsmål var, hvorvidt hele bilparken eller dele af denne skulle udskiftes med el-drevne køretøjer. Efter næsten en halv times debat lød svaret på dette spørgsmål, at det skal bilparken ikke.

Det koster det

At skifte hele bilparken inden for pleje & omsorg i Tønder Kommune fra benzin- til elbiler vil ifølge beregninger over en fire-årig periode medføre ekstraudgifter på 6 mio. kr. Beløbet fremkommer ved 1,9 mio. kr. til ladestandere og 4,1 mio. kr., der er den forventede difference mellem den nuværende leasingudgift af bilerne samt service og vedligehold af standere. Driftsbesparelsen mellem benzin og el forventes at være 3 mio. kr., således at en komplet omstilling til el-biler over fire år vil medføre ekstraudgifter på 3 mio. kr.

Løsningen med 14 el-biler til distrikt Toftlund og 81 benzinbiler i resten af kommunen forventes at medføre en samlet merudgift over fire år på knap 380.000 kroner.

Annonce

Udsæt sagen

- Vi kan ikke få et entydigt svar på klimagevinsten, og forvaltningen indstiller benzinbiler både af hensyn til klimaet og driftssikkerheden, sagde borgmester Henrik Frandsen, inden han åbnede for debatten.

Her opfordrede Enhedslistens Holger Petersen til at tænke stort, og dermed grønt, men han medgav samtidig, at han ikke følte sig godt nok klædt på til at træffe en afgørelse på et oplyst grundlag her og nu.

- Der skal ekstra information til. Folketinget står over for at skulle behandle en klimahandlingsplan, påpegede han og foreslog at udsætte den endelige beslutning med mindst et halvt år.

Dette ville betyde, at den nuværende leasing-aftale med 95 biler af model Peugeot Captur skulle forlænges tilsvarende.

Det var SF's Mathilde Ziefeldt helt med på, selv om det ville medføre, at Tønder Kommune måtte betale omkring 50.000 kroner for at få den nuværende flåde synet.

Annonce

Tre muligheder

Op til debatten i byrådssalen var der tre muligheder at vælge imellem:

1: ny leasingaftale med 95 benzinbiler

2: ny kontrakt med 95 el-biler

3: en blandet løsning med 14 el-biler til distrikt Toftlund og 81 benzinbiler til de øvrige områder i kommunen

- Vi har ikke noget problem med at tage en chance på et afgrænset område, sagde Slesvigsk Partis Jørgen Popp Petersen og anbefalede løsning 3.

Socialdemokraterne med Eike Albrechtsen som fortalskvinde var enige.

- Vi bliver nødt til at starte et sted. Det er for uambitiøst at vente fire år. Metoden "learning by doing" er den hurtigste måde at komme frem på, sagde hun.

Igennem de seneste snart fire år har kommunens beigefarvede, benzindrevne Peugeot Captur-biler været en del en del af bybilledet og trafikken i Tønder Kommune. Efter flertalsbeslutningen i byrådssalen torsdag aften vil en ny leasing-aftale, der skal være på plads senest 1. september, fortsat udelukkende bestå af benzindrevne modeller. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Annonce

Usikker fremtid

Irene Holk Lund (V) var som formand for sundhedsudvalget i lyset af mange kilometer, der blev kørt af personalet på en vagt, ikke tryg ved el-bilernes begrænsede rækkevidde på en opladning. Og så var der heller ikke budgetmæssig dækning for de tre millioner kroner, det ville koste ekstra at vælge en ren el-løsning, påpegede hun.

Partifællen Jesper Steenholdt mente ud fra sin erhvervsmæssige erfaring, at det langt fra var sikkert, at el-biler var fremtiden og dermed den rigtige løsning.

- Lad os derfor køre en periode mere med det, vi kender, lød hans anbefaling.

Den tog hans 13 partifæller samt de tre medlemmer af Dansk Folkeparti, løsgænger Jens Møller, Anette Abildgaard Larsen (C), Claus Hansen (LA), og Thomas Ørting Jørgensen (Borgerlisten) til sig, og dermed var der 21 stemmer for og 10 imod den fortsatte benzindrevne pleje- og omsorgsdrift i Tønder frem til 2024.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce