Annonce
Erhverv

Efter rekordtal: Fem grunde til at Mærsk klarer sig historisk godt

Containertransport er stadig den klart største aktivitet for A.P. Møller-Mærsk, men i fremtiden skal der tjenes langt flere penge på at overtage flere transportopgaver hos kunderne. Arkivfoto: Axel Schütt
Danmarks største virksomhed er på vej til at runde en omsætning på 300 milliarder kroner og står stærkere end nogensinde. Avisen Danmark giver dig et overblik.

Regnskab: - A.P. Møller-Mærsk kom exceptionelt godt ud af første kvartal 2021 med et rekordresultat, lød det onsdag morgen fra topchefen, Søren Skou.

Verdensøkonomien buldrer derudaf med høj vækst i USA og Kina og fin vækst i Europa, der er godt drevet frem af regeringernes enorme stimulipakker, der netop har til formål at trække erhvervsliv og arbejdspladser helskindet igennem coronakrisen.

Mange af pengene går til varer, som før eller siden befinder sig i en Mærsk-container, og derfor kunne transport- og logistikgiganten fremvise et driftsoverskud på 19 milliarder kroner for årets første tre måneder.

Annonce

For første gang i mange år tjener Mærsk dermed flere penge end dansk erhvervslivs store guldæg, medicinalvirksomheden Novo Nordisk.

Søren Skou fortalte på et digitalt pressemøde, at Mærsk er på vej mod en årlig omsætning på 50 milliarder dollar - mere end 300 milliarder kroner. Sidste år omsatte virksomheden for 246 milliarder kroner.

Men hvad er forklaringen på, at den gamle rederivirksomhed klarer sig så godt? Her er fem vigtige nedslag i historien om A.P. Møller-Mærsk.

1 Rederiets triumf

Mærsk har tidligere beskæftiget sig med alt fra olieudvinding til supermarkedsdrift, men i dag handler alting om transport og logistik. Basen, søtransport med containere, er stadig den suverænt vigtigste aktivitet, der voksede med 31 procent i årets første kvartal.

Det skyldes især højere fragtrater, fordi kunderne - de store virksomheder - oplever fremgang og bestiller langt flere transportydelser, end nogen havde forventet. Derfor er kapaciteten i fragtmarkedet udnyttet maksimalt, og det giver højere priser.

Kunderne skal altså betale mere, men får samtidig et dårligere produkt. Over halvdelen af Mærsk-skibene er nu mere end 12 timer forsinket i forhold til sejlplanen, og det skaber problemer for kunderne. Alene i den vigtige havn i Los Angeles må Mærsk-skibe i gennemsnit vente i 16 dage på at få losset deres gods, og den slags flaskehalse skaber problemer, fordi skibene bliver forsinket på turen videre til den næste havn.

Uheldet med det taiwanske skib Ever Given, der blokerede Suez-kanalen i næsten en uge i marts, præger også stadig skibstrafikken. Mærsk havde 50 skibe, der stod i kø for at komme igennem den vigtige transportkorridor, og det giver stadig forsinkelser i sejlplanen.

2 Strategien virker

Mærsk-topchef Søren Skou kunne onsdag præsentere et kvartalsoverskud, der overgik Novo Nordisk, som ellers er dansk erhvervslivs store guldæg. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Mærsk har siden 2016 arbejdet i intenst på at blive en logistikvirksomhed, der ikke kun sejler med containere, men kan skabe en samlet transportløsning for kunderne. Det kræver foruden helt nye it-systemer også en masse lagerhaller og landtransport med lastbiler og godstog.

Logikken er, at man på den måde kommer langt tættere på sine kunder, som slipper for at bruge flere leverandører inden for transport. Man indgår partnerskaber og laver langtidskontrakter, hvilket er helt anderledes end tidligere, hvor kunderne shoppede rundt efter den laveste dagspris på en containertransport.

For Mærsk skaber det en mulighed for at tjene mange flere penge, og det tyder på at lykkes i årets første kvartal. Logistikforretningen voksede med 42 procent til en omsætning på 13 milliarder kroner, mens driftsoverskuddet blev mere end firedoblet til 860 millioner kroner.

En forklaring er, at Mærsks 200 største kunder har øget deres køb af logistikydelser med 68 procent på et år, og det betegnes af Søren Skou som et af de vigtigste nøgletal overhovedet: Det beviser, at Mærsk har ramt rigtigt med sit strategiskifte.

3 Klima trodser corona

Det seneste år har coronakrisen og dens op- og nedture fyldt meget for transportsektoren og dens kunder, men det har klimakrisen også. Mærsk oplever, at de store kunder er kørt videre med vidtrækkende klimaambitioner og vil reducere deres udledning af drivhusgasser betragteligt eller fuldstændigt inden 2050.

- For mange af vores kunder er deres største emission det, som vi udleder på deres vegne, siger Søren Skou.

Og for Mærsk er det ikke nogen enkel opgave at løse, da rederiet bruger 12 millioner ton brændstof om året, svarende til én dags produktion af al olie i verden. Det kan ikke løses på en enkel måde, men Mærsk arbejder på at udnytte power-to-x teknologi, så enten vind- eller solenergi kan omdannes til flydende brændstof til skibene.

Lige nu kan man bestille containertransport, hvor Mærsk sejler med madolie i brændstoftankene, og det er en stor succes hos kunderne. Men Mærsk kan ikke skaffe nok brugt madolie, og i 2020 oplevede rederiet, at prisen på brugt madolie oversteg prisen på ny olie.

4 Transport bliver digitalt

Transportbranchen har traditionelt været vældigt støvet med en stor forkærlighed for trykte transportdokumenter, der fysisk kunne følge containere og skibe ud i verden. Men det har coronakrisen ændret på. Ifølge Søren Skou har coronaen givet et forspring på tre-fem år i forhold til at digitalisere godstransporten.

Mærsk, der i forvejen har ansat tusindvis af it-specialister, har derfor fået megen medvind, især med en såkaldt blockchain-platform, som Mærsk har udviklet sammen med blandt andet IBM. Her overvåges godsets vej over landegrænser smidigt med en digital løsning mellem speditører, havneterminaler, toldmyndigheder og rederier.

5 Fremtiden

Som nævnt er A.P. Møller-Mærsk kommet stærkt fra start i 2021. Det vidste vi allerede i sidste uge, da virksomheden overraskende skruede kraftigt op for forventningerne for hele året. Men det er stadig at spændende at høre, hvad topchef Søren Skou har af planer for fremtiden, hvor strategien med at overtage flere af kundernes transportopgaver for alvor skal foldes ud.

Det får vi mange flere svar på tirsdag i næste uge, hvor Mærsk holder kapitalmarkedsdag for sine investorer og andre interesserede. Her skal Søren Skou og hans direktørkolleger blandt andet forklare, hvorfor de høje fragtrater og den store efterspørgsel ikke får Mærsk til at bestille flere nye containerskibe.

Det gjorde Mærsks store konkurrent, franske CMA CGM, så sent som i sidste uge, hvor rederiet bestilte 22 nye containerskibe. Søren Skous svar er indtil videre, at Mærsk kan klare sig ved at udnytte den nuværende flåde endnu bedre.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sønderborg

Kongeskibet satte et kulinarisk punktum for 101 års genforening

Sport

En ærlig Kasper Hjulmand: Vi skulle aldrig være gået på banen igen med chokerede spillere

Danmark

Helena blev kun 20 år: 'Mor, jeg har glemt mit træningstøj, jeg vender lige om nu og henter det', og så blev der helt stille

Sønderborg

Gense videoen: Dronningen holder reception på Kongeskibet i Sønderborg

Annonce