Annonce
Sydjylland

Efter udflytning: Færdselsstyrelsen i Ribe snydt for flere opgaver

Regeringen har aflyst planerne om at lade Færdselsstyrelsen udstede tilladelser til særkørsel til vognmænd samt kørekort til chauffører. Arkivfoto: Michael Bager
Færdselsstyrelsen i Ribe har efter udflytningen i 2016 set frem til at overtage flere opgaver fra politiet, men nu trækker regeringen i land. Venstre vil kalde ministre i samråd.

Ribe: Færdselsstyrelsen har fået en lang næse.

Det var meningen, at styrelsen, der i 2016 blev udflyttet til Ribe, fra 1. januar 2020 skulle stå for at udstede tilladelser til særkørsel samt kørekort til chauffører. Men nu har regeringen trukket i land og vil ifølge DR Syd lade opgaverne ligge hos politiet, hvor den slags hidtil har hørt hjemme.

Ifølge justitsminister Nick Hækkerup (S) vil det blive alt for dyrt og kræve nye it-systemer at overdrage opgaverne til Færdselsstyrelsen, fortæller DR Syd.

Aflysningen har fået vognmændenes brancheorganisation DTL samt en række politiske partier op i det røde felt.

- Færdselsstyrelsen er simpelthen bedre egnet til at drive de her administrative opgaver. Politiet skal løse alle mulige akutte opgaver, og der har de administrative opgaver det med at blive nedprioriteret. Det betyder eksempelvis, at man skal vente længere på en tilladelse til særtransport, siger underdirektør i DTL, Ove Holm, til DR Syd.

Hele blå blok samt Radikale Venstre deler Ove Holms synspunkt, og Venstre vil indkalde justitsminister Nick Hækkerup (S) og Transportminister Benny Engelbrecht (S) i samråd i sagen.

Enhedslistens Henning Hyllested bakker op om regeringens beslutning. Han mener, at politiet skal tilføres flere ressourcer til fortsat at varetage opgaverne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Mand straffet for at kaste med sin hund

Leder For abonnenter

Drop skattemur for virksomheder

Skatteminister Morten Bødskov (S) pønser på at indføre en skat på, at virksomhedsejere overdrager aktierne i deres selskaber til en erhvervsdrivende fond - ofte i stedet for et traditionelt generationsskifte. Og det kan med det samme slås fast, at det er en ualmindelig dårlig idé. I Danmark har vi en mangeårig tradition for netop at drive selskaber i disse fondskonstruktioner, hvor aktierne fra ejerens holdingselskab skattefrit overdrages til en nystiftet erhvervsdrivende fond, og selskaber som Danfoss, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, Lundbeck, Carlsberg og Grundfos drives netop efter denne model. Det er aldeles uvist, hvad der foregår i skatteministeriet, for forslaget er en del af udspil, der netop skulle lokke flere virksomhedsejere til at overdrage deres livsværk til erhvervsdrivende fonde, og det skorter heller ikke på eksperter, der slår fast, at vedtages Bødskovs forslag, bliver der ikke oprettet flere af den slags ejerkonstruktioner. Til Børsen siger indehaveren af Linak Bent Jensen, at han i en tid har overvejet at overdrage sine aktier til netop en erhvervsdrivende fond, men vedtages dette forslag, sker det helt sikkert ikke. De erhvervsdrivende fonde har vist sig anvendelige i Danmark, hvor mange selskaber konkurrerer globalt. Drives virksomheden gennem en erhvervsdrivende fond, sikrer man sig eksempelvis mod at blive købt af kapitalfonde og andre kortsigtede interesser. Man kan også sikre, at hovedsæder og dermed arbejdspladser bliver i Danmark, og det har mange virksomhedsejere interesser i. Så store, at de donerer hele eller dele af deres familieformuer uden at få en krone for det. Således har eksempelvis stifteren af Blue Water Shipping i Esbjerg, Kurt Skov, for ikke så lang tid siden givet 75 procent af aktierne i sit livsværk til en erhvervsdrivende fond, hvilket sikrer, at virksomhedens hovedsæde skal ligge i Esbjerg samt at virksomheden ikke kan blive opkøbt. Vi må håbe, at et erhvervsvenligt flertal i Folketinget får retvist skatteministeren.

Annonce