Annonce
Esbjerg

Efter ulykke i Vadehavet: Mandø-borger ønsker alarmlys op på Låningsvej

Denne situation har efterhånden en hel del bilister prøvet at være i, når de er kørt ud på Låningsvejen mellem Mandø og fastlandet. Senest skete det for et ældre ægtepar i mandags. Dette foto er dog fra en tidligere bilists møde med højvandet. Foto: Ribe Brandvæsen.
Mandag eftermiddag skete det igen. En bilist kørte fra Mandø og blev fanget i tidevandet. Det er sket mange gange de senere år, og derfor foreslår Benny Thomsen fra Mandø, at der opsættes røde og grønne alarmlys, som fortæller bilisterne, hvornår de kan køre på Låningsvejen - og hvornår de ikke kan. Politikere lover at tage forslaget i betragtning.

MANDØ: På Mandø har borgerne styr på, hvornår der er højvande og hvornår vandstanden er tilpas lav til, at man køre frem og tilbage fra Vadehavsøen til fastlandet. Men hos de tusindvis af turister, som hver sommer besøger Mandø er den viden ikke altid til stede, og mandag eftermiddag resulterede det så i, at et ældre dansk ægtepar blev fanget i højvandet og her måtte reddes i land af en bus fra Mandø Kro- og Traktorbusser, som kom forbi.

Den slags uheld sker så tilpas mange gange hvert år, så det nu får Benny Thomsen fra Mandø til at reagere. Han har mange års erfaring med at hente turister til Mandø via sit nu tidligere firma, Mandø Event, hvor han var én af øens største turismeaktører.

- Jeg foreslår, at der opsættes advarselslys, som med rødt og grønt lys markerer, hvornår man må køre over Låningsvejen - og hvornår man ikke må. Det er den samme type lys, som bruges ved farlige vejkryds, ved vejarbejder eller togoverskæringer. Når man kan sende folk til månen kan man også advare bilisterne, som kører til og fra Mandø, siger Benny Thomsen.

Annonce

Dårligere information

Når man skal orientere sig om tidevandet, og hvornår man kan køre til og fra Mandø i bil kan man enten gå ind på DMI's hjemmeside, www.dmi.dk - eller man kan ringe til Brugsen på Mandø, tlf. 75 44 51 02. På DMI's hjemmeside skal man i søgefeltet skrive Mandø og så kan man her se prognoserne og den aktuelle vandstand - både som tabeller og i grafisk form.

Benny Thomsen fra Mandø slår dog fast, at informationen på DMI's hjemmeside er blevet dårligere og mere uoverskuelig efter, at hjemmesiden er lavet om. Ikke mindst er det svært at finde informationerne på en mobiltelefon - og det er jo oftest den folk har i hånden, når de kører i bil til Mandø, siger Benny Thomsen.

Har rejst forslaget

Han fortæller, at han tidligere - for flere år siden - har rejst forslaget om advarselslys på møder med embedsmænd fra Esbjerg Kommune. Og Benny Thomsen føjer til, at Mandø Fællesråd har fremført det samme ønske.

- Men dengang var svaret, at kommunen så kunne blive holdt ansvarlig, hvis lyset ikke virkede og bilisterne alligevel kørte ud, mens der var højvande. Men det holder ikke. Hver sommer er der bilister, som får ødelagt deres ferie og deres bil, og samfundet skal bruge en masse ressourcer i form af politi og redningsberedskab. Og samtidig er det rigtig skidt for Mandø, hvis folk bliver bange for at køre herover. Derfor er der grund til at handle nu, mener Benny Thomsen.

Søren Heide Lambertsen, (S), formand for kommunens teknik- og byggeudvalg slår fast, at når han er færdig med sin ferie er han klar til at mødes og drøfte forslaget med Mandø Fællesråd.

- For tre uger siden kørte jeg selv til Mandø, og forinden var jeg inde på DMI's hjemmeside for at orientere mig om vandstanden. Men jeg er klar til at se på mulighederne for forbedringer på dette felt, for det er jo ikke gavnligt for nogen med disse uheld, siger han.

I alles interesse

Henning Ravn, (V), næstformand for udvalget og tidligere leder af lokalpolitiet i Ribe vil også se på om forslaget er en mulighed, når udvalget mødes igen i august.

- Det er i alles interesse, at man undgår, at nogen bliver “fanget” af tidevandet. Primært selvfølgelig for, at der ikke er nogen der går i panik og drukner. Sekundært at biler bliver ødelagt og undgå store omkostninger i forbindelse med redning. Jeg har ikke tidligere hørt om det nævnte forslag og ved heller ikke, om det er teknisk muligt, ligesom det skal være hundrede procent sikkert. Naturen opfører sig jo ikke altid som forventet, siger Henning Ravn.

Det er som oftest et større apparat, der sættes i gang, når redningsbåd, ambulancer og politi sættes ind ved det, der potentielt kan udvikle sig til drukneulykker i Vadehavet. Foto: Ribe Brandvæsen.
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Sørgelig sag fik det rette udfald

Sagen er helt igennem sørgelig. Men det kunne ikke være anderledes. Naturligvis måtte den danske stat ikke lade et lille barn gå til grunde i en lejr i Syrien, efter såvel barnets somalisk-danske mor som faren tilsyneladende er blevet dræbt. Derfor er den 11 måneder gamle dreng nu blevet hentet til Danmark, hvor han forhåbentlig får en god fremtid sammen med sine slægtninge. Både drengens mor og far har haft tilknytning til Islamisk Stat. Sagen er den bedst tænkelige illustration af det idioti, disse fanatikere er besat af. Deltagelse i terror er i sig selv utilgivelig. Men det er komplet ubegribeligt, at forældre også er parate til at ofre deres eget barn for en tåbelig sag. Netop dette er jo konsekvensen af at medbringe børn eller sætte dem i verden i det helvede, Islamisk Stat lykkeligvis kun for en kort periode kunne etablere i Mellemøsten. Vi skal i sådanne sager være humane, men med kraftige forbehold. For den danske stat er der uanset farven på de pågældendes pas ingen grund til at gøre sig synderlige anstrengelser for at hente andre IS-terrorister til landet. Det gælder også for de pågældendes børn, med mindre ganske særlige forhold gør sig gældende. Det var tilfældet for den lille dreng samt i en tidligere sag, hvor en hårdt kvæstet 13-årig dreng i juni blev evakueret fra en interneringslejr. Alternativet havde formentlig i begge tilfælde været børnenes død. Det må vi ikke medvirke til. Dansk Folkeparti lufter mistanken om, at det reelt ikke er muligt at kontrollere, hvorvidt den lille drengs forældre faktisk er afgået ved døden. I lyset af de kaotiske forhold i Syrien er denne skepsis begrundet. Men skulle for eksempel moren senere vise sig at være i live, bør det på ingen måde berettige hende til en fribillet retur til Danmark. Flere medier har bragt historier om tidligere IS-terrorister, der angiveligt bittert har fortrudt og nu vil retur til Danmark. Til dem er beskeden: Alle valg i livet har konsekvenser, og I er ikke velkomne.

Annonce