Annonce
Aabenraa

Efter urolige uger: Nu kommer der styr på kørsel til specialskole

Minibusserne fra HB-Care holdt tirsdag i kø foran skolegården, mens chaufførerne ventede på, at indvielsen af Fjordskolen sluttede. Selskabet sætter nu en fast koordinator på om eftermiddagen, der skal sørge for, at de rigtige børn kommer med de rigtige busser. Foto: Timo Battefeld
HB-Care, der står for kørslen af Fjordskolens elever, har ikke kunnet følge med de mange ændringer, der er kommet efter skolestarten. Efter møde med skolen og kommunen lover direktør, at der nu kommer styr på det.

Kruså: - De sidste 14 dage er det gået skidt.

Tim Normann, administrerende direktør i HB-Care, der siden august i fjor har stået for kørslen af eleverne til Fjordskolen, forsøger ikke at bortforklare.

Trods års erfaring med kørsel med specialskoleelever har selskabet ikke været gearet til de massive ændringer, der er fulgt i kølvandet på skolestarten i Kruså.

- Starten gik egentlig godt, men dels er der siden kommet flere elever til end planlagt, og dels har der været rigtig mange ønsker om ændringer, forklarer Tim Normann, og det med de mange ændringer bekræfter skoleleder Jens Boddum.

- Det var lavet gode ruter fra begyndelsen, men mange forældre har lavet om på deres børns SFO-tid, og så har vi også startet flere elever, end vi plejer, forsigtigt op, fordi vi er flyttet fra Aabenraa til Kruså. Og mange af dem har allerede nu fået længere skoledage, forklarer Jens Boddum.

Annonce
Det er klart, at der er nogle forældre, der synes, køretiden er blevet lang for deres børn, hvis de bor i Aabenraa og tidligere kun har haft et kvarters kørsel i skole.

Tim Normann, HB-Care

Køreplaner er ændret

Jens Boddum understreger dog, at HB-Care jo skal kunne håndtere ændringer, og det medgiver Tim Normann.

- Selvfølgelig skal vi det. Men der har været uforholdsmæssigt mange ændringer i år, og så er vi blevet ramt af chaufførmangel, når vi har forsøgt at sætte ekstra busser ind, forklarer den administrerende direktør, der på grund af de seneste ugers udfordringer med kørslen fredag i sidste uge mødtes med repræsentanter for både Fjordskolen og kommunens udbud og indkøb, der sidder med kontrakten.

Her fremlagde HB-Care-direktøren en plan for, hvad man har tænkt sig at gøre.

- Vi har revideret køreplanerne, så de er tilpasset de behov, der er nu, og så har vi indsat en pladsformand nede på skolen, der er der hver eftermiddag for at sikre, at de rigtige elever kommer på de rigtige busser. Det bliver en fast løsning, forklarer Tim Normann.

Formand ringet op

Samtidig modtager alle forældre en af dagene via e-Boks et brev med deres barns køreplan, og hvem der skal kontaktes i tilfælde af nye ændringer, forsinkelser, klager eller andet. Det har der nemlig også været en del tvivl om, kan Fjordskolen-formand Mette Larsen fortælle.

- Det har været noget rod. Jeg har været ude for, at forældre har ringet til mig, fordi deres barn endnu ikke var kommet hjem. De kunne ikke få fat nogen, fordi HB-Cares telefoner var lukkede, forklarer Mette Larsen, der understreger, at der er hendes oplevelse, at både skolen og chaufførerne gør, hvad de kan.

- Og selvfølgelig skal HB-Care have en indkøringsperiode, men nu håber jeg altså, at der kommer styr på det, siger hun, og det er også skoleleder Jens Boddums forventning:

- Ja, jeg har da en forventning om, at de tiltag, HB-Care har præsenteret for os, vil holde.

Mange henvendelser

  • Fjordskolens leder, Jens Boddum, har ikke gjort op, hvor mange henvendelser omkring kørsel han har modtaget de seneste uger, og ifølge skolelederen giver det heller ikke den store mening at gøre det.
  • - Der er nogle ting, der ikke har været okay, men der er også nogle, der klager, selv om det ligger inden for de retningslinjer, der er, forklarer Jens Boddum.
  • Kommunens krav til HB-Care hedder, at eleverne højst må sidde i bussen i 60 minutter, men der må gå i alt 75 minutter, fra sidste undervisningstime slutter, til de er hjemme.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Sønderjyske politikere måtte vælge pragmatisme før principper

Det hører til sjældenhederne, at embedsmænd udtaler sig skarpt og uden omsvøb. Men det gjorde han, direktøren på rådhuset. ”Fuldstændigt utilstedeligt” kaldte Stig Werner Isaksen udvidelsen af Tinglev-virksomheden N.T. Tømrer og Snedkerforretning. Det utilstedelige består ifølge den kommunale direktør i, at en anden direktør, virksomhedsejeren, har udvidet sit firmas fysiske rammer uden at sørge for de nødvendige tilladelser først. Ulovligheder skal selvfølgelig ikke accepteres. ”Med lov skal man land bygge”, som det står skrevet på indgangen til Københavns Byret. Og indlysende er det, at politikernes beslutning om – imod forvaltningens anbefalinger – at godkende Tinglev-virksomhedens udvidelse har nogle åbenlyst indbyggede problematikker. FOR HVILKET SVAR giver man det næste firma, der bryder reglerne lige så klokkeklart, som N.T. Tømrer og Snedkerforretning har gjort? Og hvordan vil den virksomhed, den direktør reagere, hvis embedsmændene også til den tid siger nej, og politikerne modsat nu holder fast i afgørelsen? Forskelsbehandling er blot et af de ord, der falder lige for. Som Stig Werner Isaksen formulerer det: - Jeg kan sagtens forstå politikernes beslutning, men jeg kunne bare ikke anbefale den. DET STOD PÅ ingen måde skrevet i embedsmands-manualerne, at det var den løsning, der blev konklusionen. Politikerne har i denne sag valgt den pragmatiske tilgang: Det ser ikke kønt ud; der er dog noget meget vigtigere på spil: Eller som den socialdemokratiske gruppeformand og borgmesterkandidat, Erik Uldall Hansen, konstaterede: - For os handler det om arbejdspladser. Venstres Philip Tietje, der er formand for vækstudvalget for land og by, er på linje. Også han kunne se arbejdspladser forsvinde, hvis politikerne havde fulgt embedsmændenes anbefalinger. SKÅRET IND TIL benet: Politikerne valgte pragmatisme før principper. Arbejdspladser før overholdelse af regler. Naturligvis er politikerne fuldt ud bevidste om dilemmaerne, og de har formentlig godkendt udvidelsen af Tinglev-virksomheden med billeder på nethinden af de problemer, godkendelsen kan skabe for dem senere. Ingen af dem kunne bare have holdt til de konsekvenser, en fastholdelse af den administrative afvisning måske havde resulteret i. ”POLITIKERNE SKYLD I, at virksomhed må fyre”, var en konklusion, der kunne være taget på de sociale medier. Det er selvfølgelig noget sludder, for virksomheden har ikke fulgt reglerne, men den slags kan være svær at forklare over for dem, der af den grund måtte sige farvel til deres arbejdsplads. Politikerne var nødt til at godkende virksomhedens udvidelse på bagkant. Vel vidende at en lignende sag kan dukke op i deres indbakke en anden gang. Og hvad gør de så? GOD SØNDAG

JV Podcast

JV Podcast: Danfoss-fyringer, rekord-opkøb og en enkelt københavner-chef huserer på Als

Annonce