Annonce
Aabenraa

Efter uskønt forløb: Ny forening vil have skinnecykler tilbage på sporet

Tidligere byrådsmedlem Gert Larsen synes, skinnecyklerne er et aktiv for Aabenraa by, og det var derfor, han involverede sig i foreningen tidligere på året. Arkivfoto
En ny forening, Aabenraa Veteranbane anno 2019, håber at kunne lægge den kaotiske fortid bag sig og igen give folk mulighed for at køre med skinnecykler fra Aabenraa. Men først kræver det, at de to stridende parter i sagen kan blive enige om, hvad der skal ske med den gamle forenings materiel.

Aabenraa: Hvis alt går vel, kan man til oktober igen komme ud og køre på skinnecykler i Aabenraa.

Foreningen Aabenraa Veteranbane blev ellers nedlagt tidligere på måneden i et rodet forløb, og to stridende fraktioner af foreningen stadig ikke kan blive enige om, hvornår den officielt ophørte. Tidligere kasserer K.B. Hansen fastholder, at hans generalforsamling den 11. august er den gældende, mens tidligere byrådsmedlem Gert Larsen, som involverede sig i foreningen tilbage i juni, mener, at det er generalforsamlingen afholdt den 10. august, som er den rigtige.

Men uanset hvad, så eksisterer foreningen ikke længere, og tilbage står en ny forening, Aabenraa Veteranbane anno 2019, som Gert Larsen nu er formand for. Den vil have skinnecyklerne tilbage på sporet.

- Vi har oprettet den med det håb, at den gamle forening vil overdrage sit materiel og sine aktiver til os, så vi kan komme i gang, og at kommunen vil finde det fordelagtigt at fortsætte samarbejdet med os, siger Gert Larsen.

Annonce

Hvis man står og kigger ind udefra, kan jeg godt forstå, at det ligner kaos. Men herinde i øjet har det også været kaos, kaos hele vejen rundt.

Gert Larsen

Ting skal på plads

Han oplyser, at brugsaftalen med kommunen er så godt som indgået, så foreningen kan tage banelegemet i brug.

- Det er naturligvis ret afgørende for, at vi kan drive skinnecyklerne, siger Gert Larsen.

Den anden ting, der skal på plads, er, hvad der skal ske med det, der tilhører den tidligere forening, heriblandt skinnecyklerne.

- Vi har udpeget to personer til et afviklingsudvalg, som har fået til opgave at tage kontakt til og samarbejde med K.B. Hansen, som repræsenterer den anden fraktion, i håb om at komme frem til konsensus, siger Gert Larsen.

De to parter er lige nu ikke enig om, hvem der skal have cyklerne og alt det andet. Gert Larsens gruppe peger på den nye forening, mens K.B. Hansens peger på BjergBanen i Lemvig, som Aabenraa-foreningen i sin tid købte dem fra.

- Det er første hurdle. Den anden er at blive enig om, hvad der er af ubetalte regninger, hvad der er af aktiver, og hvad der til sidst kommer ud i den anden ende. Jeg har som formand lavet det forbehold, at jeg ikke overtager gæld, siger Gert Larsen.

Jeg er fortrøstningsfuld

Den tidligere forening råder over 10,5 cykel - en af cyklerne skulle ikke være videre intakt - hvoraf K.B. Hansen ejer fem af dem.

- Og han skal selvfølgelig have sine cykler, så det er de resterende, vi håber at få overdraget. Desuden har vi kontakt til folk, der har skinnecykler til rådighed uden for foreningen, som gerne vil låne os dem, så den del skal nok komme på plads, siger Gert Larsen.

Linjerne har mildest talt være trukket skarpt op mellem de to fraktioner, så det kan være svært at tro på, at de kan blive enige om noget.

- Men vi har allerede haft lidt korrespondance, og jeg er fortrøstningsfuld. Selve driften af skinnecyklerne kan sagtens lade sig gøre, men vi kan bare ikke leve med, at der er udestående i forhold til, at der ligger aktiver, gamle bankkonti og fondsmidler til renovering af nogle af vognene, så der er noget, der er nødt til at blive udredt, siger Gert Larsen.

Han medgiver i øvrigt, at forløbet ikke har været kønt.

- Hvis man står og kigger ind udefra, kan jeg godt forstå, at det ligner kaos. Men herinde i øjet har det også været kaos, kaos hele vejen rundt, siger Gert Larsen.

Det er håbet, at foreningen kan genoptage aktiviteterne fra 1. oktober.

Sagen kort

  • Tilbage i begyndelsen af juni meddelte tre bestyrelsesmedlemmer fra Aabenraa Veteranbane, at de forlod foreningen på grund af samarbejdsvanskeligheder mellem dem og banens kasserer K.B. Hansen.
  • Senere på måneden gik tidligere byrådsmedlem Gert Larsen ind i sagen og deltog i foreningens ekstraordinære generalforsamling i håb om at kunne redde aktiviteten.
  • Her endte K.B. Hansen dog alligevel med at blive valgt som formand med en bunke fuldmagter, og så ville ingen andre med i bestyrelsesarbejdet. Dermed måtte foreningen nedlægges.
  • Den første ekstraordinære generalforsamling blev holdt den 25. juni, men den sidste generalforsamling blev holdt to dage i træk. Den blev først afviklet den 10. august af en fraktion med Gert Larsen, mens K.B. Hansen holdt en den 11. august.
  • Både den 10. og den 11. august blev foreningen nedlagt enstemmigt, og nu kan ingen blive enig om, hvad der er den officielle dato for nedlukningen - og hvem der dermed kan beslutte, hvad der skal ske med foreningens aktiver.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kolding

Fynslund gør klar til LAN-party

Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Vejen

Egnskor inviterer til syng sammen aften

Annonce