Annonce
forside

Efterlysning af byrådspolitikernes holdning til Hærvejsmotorvejen

Læserbrev: Der er snart byrådsvalg. Vi har alle brug for at vide, hvordan alle kandidaterne forholder sig til Hærvejsmotorvejen. Synes de, at den skal bygges? Hvor mener de helt konkret, at den skal ligge?

De nuværende og kommende lokalpolitikere kommer til at forholde sig til en kommende Hærvejsmotorvej, idet der vil være høringer om linjeføringerne. Endelig betyder lokalpolitikernes holdninger noget, når den endelige beslutning tages i Christiansborg.

Som eksempel er der INGEN i Kolding Kommune, som får glæde af Hærvejsmotorvejen. Ifølge vejdirektoratets rapporter fra 2013/2016 vil den kun i meget begrænset omfang aflaste E45, og det vil den kun, når hele motorvejsstrækningen er etableret, og det vil sige tidligst om 15-20 år. Tværtimod vil motorvejen være til gene for de mennesker, som kommer til at bo tæt ved motorvejen. Der vil ikke komme nogen vækst i Kolding Kommune pga. Hærvejsmotorvejen, idet der ikke er nogen i Kolding Kommune, som bor langt fra en motorvej. Kolding krydses allerede af motorveje fra alle fire verdenshjørner.

Vi har derfor brug for, at alle kandidater til byrådsvalget melder klart ud, hvad de mener, så vi kan tage stilling til, hvem vi vil give vores stemme.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Esbjerg

Narkoman filmede sadistisk vold og voldtægt: Da han blev afsløret, forsøgte han at hænge sig, men endte som dybt hjerneskadet

Annonce