Annonce
Billund

Ejendomsselskab drømmer om at åbne Grindsted Vandtårn for alle

Bo Larsen har overtaget styringen i NJL Group, efter at hans far døde. Hans opgaver er meget forskellige. Foto: Martin Ravn
Bo Larsen, NJL Group, har ombygget flere ejendomme til ferielejligheder, har rækkehuse på vej og drømmer om at kunne åbne vandtårnet for alle.

Grindsted: Vandtårnet på Banegårdsvej har set bedre dage, men gode dage kan igen være på vej.

I hvert fald er det et ønske fra Bo Larsen, der i dag bestyrer NJL Group, som ejer vandtårnet. Han drømmer om at åbne tårnet, der er et vartegn for Grindsted.

Siden hans far, malermester Niels Jørgen Larsen, døde for godt tre år siden, har de tre søskende arbejdet på at konsolidere firmaet, som de meget pludseligt stod med ansvaret for. Det er nu lykkedes, og så er der plads til drømme og nye projekter.

- Jeg vil gerne åbne tårnet mere for offentligheden, for det kunne være fedt, hvis man kunne se byen oppefra. Det kunne også være et fantastisk sted til for eksempel kunstudstillinger, siger Bo Larsen.

Lige nu er tårnet dog ikke i en forfatning, så nogen kan bruge det. Bo Larsen og hans søskende har overvejet at søge fondsmidler, så de på den måde kan skaffe penge til at få vandtårnet renoveret.

- Det koster omkring en million kroner at få tårnet fuget om, og bagefter kommer nye døre og vinduer til, og det har vi slet ikke penge til. Men vi snakker om at søge fondsmidler, så tårnet igen kan blive noget, Grindsted er stolt af, siger han.

Annonce
Man kan altid ringe til mig, hvis man mangler et kontor eller andet. Ofte vil jeg kunne sige: Det har vi!

Bo Larsen

Ferielejligheder og rækkehuse

Bo Larsen har gang i mange andre ting i de omkring 80 lejemål, som NJL Group ejer.

Helsehuset i Jernbanegade er bygget om til to ferielejligheder. Ferielejligheder er også blevet indrettet i det gamle elværk på Banegårdsvej, hvor Frisam før holdt til. Her er der plads til endnu flere ferielejligheder, hvis der viser sig at være brug for det.

I Fynsgade er den gamle børnehave bygget om og rummer i dag to store lejligheder. På grunden, hvor der før var legeplads, vil Bo Larsen gerne bygge fire rækkehuse på hver 94 kvadratmeter.

- De er tiltænkt dem, der ikke orker at have en stor have længere. Vi skal have solgt de tre, før vi går i gang med at bygge. Går det godt, er det noget, vi vil gøre mere i, siger han.

Arven efter Niels Jørgen Larsen

Bo Larsen og hans søskende Sanne og Mads har overtaget NJL Group efter deres far, afdøde Niels Jørgen Larsen. NJL Group består af NJL Ejendomme, NJL Holding og Dan Hostel i Grindsted.

De har cirka 80 lejemål, fortrinsvis i Grindsted. Det drejer sig blandt andet om butikkerne Cirkeline, M & S Company, Kræmmerhuset samt Café Grindsted. Sidstnævnte lejemål har Café J overtaget - uden dog at genåbne cafeen.

På Banegårdsvej har selskabet et stort festlokale med plads til 80 personer. Det kan lejes gennem Dan Hostel.

I Fynsgade er fire nye rækkehuse på vej. Det er ejendomsmægler Erling Nielsen, der står for salget af dem.

Den tidligere farvehandel i Nørregade kan på sigt bygges om til sundhedshus eller lægehus. Det har Bo Larsen allerede gode erfaringer med, idet han har stået for ombygningen af Alles Lægehus.

Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce