Annonce
Biler

Ejere af ældre biler skal være opmærksomme: Sådan finder du den sikre benzin

Hvis du tanker E10 benzin på en bil, der kun kan klare E5, kan det ødelægge slanger og pakninger. Især veterankøretøjer, som typisk står stille længe, er udsatte. Foto: Johnny B. Hansen
100.000 danske bilister har fra nytår skullet bruge flere kræfter eller penge på at tanke op, fordi deres bil ikke kan klare den nye mere miljøvenlige E10-benzin, men der er genveje. Vi viser hvilke.

Det er blevet en smule grønnere at tanke bilen op.

Fra 1. januar har såkaldt E10-benzin erstattet E5 som den nye standard i oktan 95-hanerne. Tallet fortæller, hvor mange procent bioethanol, der er i benzinen, og jo større andel, der er, jo mindre CO2 slippes ud fra udstødningen.

Imidlertid har medaljen en bagside. En stor del af de biler, der er produceret før 1. januar 2011, kan nemlig kun køre på E5. Det er ifølge brancheorganisationen Drivkraft Danmark omkring 100.000 biler.

Hvilke modeller der er tale om, afhænger af det konkrete mærke. Hos Ford er det alle modeller fra 1992, der kan køre på E10, undtagen en enkelt Mondeo 1,8-variant, hos Citroën er det alle modeller fra 2000 og frem, som klarer E10, mens det hos VW er alle, som er E10-egnede - dog undtagen en lang stribe Lupo-, Polo-, Golf-, Bora- og Touran-modeller.

Det er anvisninger, som du skal tage alvorligt. Ethanolen kan nemlig i værste fald udtørre pakninger og skade legeringer, så der for eksempel kommer utætheder i systemet, eller brændstofpumpen ødelægges.

Lone Otto, som er afdelingsleder for FDM’s tekniske afdeling, peger på, at det er noget, som man skal have sig for øje.

- Vi vil ikke råbe vagt i gevær. Men det er selvfølgelig noget, som man skal være opmærksom på. Især på ældre biler, som står stille længe ad gangen, siger Lone Otto.

Annonce

EU-krav bag ny benzin

Fra 1. januar 2020 bliver standardbenzinen i Danmark E10. Det sker pga. EU-krav og betyder, at mængden af bioethanol i oktan 95 stiger fra 5 til 10 procent.

Det skal mindske udslippet af CO2 i Danmark med 200.000 ton om året.

Du kan dog enkelte steder som hos Q8 finde en oktan 95 med E5, som dog er dyrere end E10, samt oktan 98 eller oktan 100 med E5.

Diesel, som har B7, ændres ikke.

Nye alternativer

Så galt behøver det dog ikke at gå. Der findes nemlig alternativer på brændstof-fronten. Men det kan betyde, at du skal tanke en anden type brændstof end i dag.

Fra starten meldte en stor kæde som Shell ud, at man kunne få E5 ved at vælge højoktanbenzinen, V-Power 100, som bevarer de nuværende fem procent bioethanol, og op mod årsskiftet har flere af kæderne nu ændret sortiment, så der fortsat er muligheder for E5. Det gælder Q8, som får to varianter af oktan 95, nemlig den nye standardbenzin, GoEasy E10, og den mere klassiske, GoEasy Extra E5 - de findes også hos mærkets lavprisselskab, F24.

Cirkle K er den eneste kæde af de tre store, som ikke har E5 i hanerne, her træder kædens lavprisselskab, Ingo, dog til med Oktan 98 med E5, som kommer på en tredjedel af stationerne. Andre lavprisselskaber som Bonus og Uno X erstatter Oktan 98 med E5 Oktan 92, mens OK har Oktan 100 med E5.

Det kan typisk koste omkring en krone mere pr. liter at skulle geare op til oktan 98, oktan 100 eller GoEasy Extra E5.

Længere på literen

Men pengene til den mere oktanholdige benzin kan være givet godt ud. Bilerne kører nemlig erfaringsmæssigt en tand længere på literen og får lidt mere kraftoverskud, påpeger Lone Otto fra FDM.

- Så jeg vil tro, at det går lige op, siger hun.

Hvis du har en bil fra før 2011, kan du gå ind på en oversigt fra Drivkraft Danmark, der ligger på adressen www.e10benzin.dk

Michael Mücke Jensen, der er teknik- og miljøchef hos Drivkraft Danmark, uddyber:

- Man skal bare tanke, som man plejer, hvis man ikke har en bil, som er ældre end januar 2011. Hvis det er tilfældet, kan man gå ind på vores hjemmeside og tjekke, om ens bil er der. Oversigten omfatter dog nødvendigvis ikke alle bilmodeller, så hvis man er i tvivl, skal man spørge sin forhandler eller værksted, siger Michael Mücke Jensen.

Han forklarer baggrunden for, at flere kæder nu får højoktan-benzin af E5-typen.

- Med flere standere, der har højoktan E5-benzin, får de bilister, hvis biler ikke kan køre på E10, en sikkerhed for, at de fortsat kan tanke benzin og ikke behøver at skifte deres bil ud, siger han.

Fra årsskiftet får oktan 95 benzin hævet indholdet af bioethanol fra fem til ti pct. Det kan skade motoren i visse modeller fra før 2011. Men benzinselskaberne har alternativer som V-Power 100 oktan hos Shell. Foto: Shell

Ejere af veterankøretøjer skal passe ekstra på

Ændringen fra E5 til E10 kommer især til at påvirke de mange danskere, som har veteran- og vintage-køretøjer. Her kommer de fleste biler først ud på vejene til foråret.

Johnny B. Rasmussen, der er sekretariatsleder hos Motorhistorisk Samråd, vurderer, at ændringerne vil give noget mere besvær:

- Det kræver lidt mere planlægning og bliver lidt dyrere, hvis man tanke oktan 98 frem for oktan 95. Vi håber, at så mange stationer og kæder som muligt får standere med oktan 98 og dermed E5-benzin. Men på sigt bliver der nok desværre færre stationer, som har E5, siger Johnny B. Rasmussen og fortsætter:

- Helt overordnet har vi en bekymring for ethanol i benzinen, der kan skade slanger, pakninger og brændstoffiltre. Det har vi haft med E5, og det bliver værre med E10.

Her er især risiko for køretøjer, som står stille længe og ikke bliver gennemskyllet. Det betyder, at gummi og plast kan blive opløst, men også glasfibertanke på motorcykler er i farezonen.

- Så er det, at vi kan risikere brande, når sæsonen starter til foråret, siger Johnny B. Hansen.

Han peger på, at det er vigtigt at skifte til slange og pakninger, som kan klare ethanol. Men de kan alt efter mærke og model være svære at skaffe.

Hvis man er kommet til at tanke en nyere bil halvt op med E10, kan man nøjes med at fylde E5 i for resten. Hvis det er en ældre bil, anbefaler Lone Otto fra FDM, at man får tømt tanken og renset systemet, ligesom hvis der var sket en fejltankning med benzin på en dieselbil eller diesel på en benzinbil.

Du kan roligt tanke oktan 98 eller oktan 100 med E5 på en bil, der ellers plejer at få oktan 95. Det er typisk omkring en kr. dyrere per liter. Men bilen får også en bedre brændstoføkonomi. Foto: Shell
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Støjplagede borgere raser over kampfly som aldrig før: Klager er næsten tredoblet på et år

Kommentar For abonnenter

Mens vi venter på motorvejen

Det er lidt med motorvejene, som det er med vindmøllerne. Vi vil sådan set rigtig gerne have dem, men de skal bare ikke ligge tæt på, hvor vi selv bor. De kritiske røster var klart i overtal, da der tilbage i sommeren 2017 blev sat gang i en offentlig høring af planerne omkring en ny midtjysk motorvej – populært kaldet for Hærvejsmotorvejen. Samme billede er der ved den igangværende høring i forbindelse med VVM-undersøgelsen Tilbage i 2017 var eksempelvis Bække Lokalråd og Bække Borgerforening særdeles klare i mælet i deres høringssvar, hvor én af sætningerne lød således: - Frygten er, at en motorvej - med eller uden afkørselsramper - vil sætte gang i en langsom, men sikker affolkning. Citat slut. Det er ikke noget at sige til, at frygten for en motorvej er til stede. Ikke mindst støjen fra tusindvis af biler, som vil passere forbi, giver anledning til betydelig utryghed hos mange. Dertil kommer også en motorvejs indiskutable indgriben på naturen og miljøet. Argumenterne fra utrygge borgere er ganske forståelige. Men som med meget andet, så er debatten omkring motorveje ikke udelukkende sort eller hvid. Motorvejene kan rent faktisk også bringe noget positivt med sig. Erhvervsudviklingen har ganske mange steder, hvor der er blevet etableret motorveje, vist sig at være positiv. Der er positive eksempler nok – selv inden for vores egen kommune. I Vejen, Brørup og Holsted taler udviklingen i erhvervslivet tæt ved motorvejen sit klart tydelige sprog. Danish Crowns slagteri i Holsted var med sikkerhed ikke blevet placeret i området, havde der ikke været en motorvej Også længere oppe i det midtjyske er der klare fortællinger om, at motorvejen klart kan bringe noget positivt med. I Ikast-Brande Kommune konstateres det, at motorvejene er med til at øge bosætningen og etablering af nye erhvervsvirksomheder. I Silkeborg er der også begejstring. I den midtjyske by er der knap et år efter åbningen af motorvejen for nogle få år siden sat rekord i salget af erhvervsjord. Om hærvejsmotorvejen overhovedet bliver til noget, vil blive afgjort inde på Christiansborg. Men i næste måned – mandag den 16. marts – har Vejdirektoratet inviteret til borgermøde i Vejen. Her vil der blive orienteret om VVM-undersøgelsen og de seks linjeføringer, som er bragt i forslag. To af linjeføringerne vil medføre ganske mange kilometer asfalt gennem Vejen Kommune – og vil også byde på to til- og frakørselsramper dels ved Bække og dels ved Gesten. Hvordan det modtages, må vi se tiden an. Men ud over den forståelige utryghed omkring støj og negativ indvirkning på natur og miljø så vil en ny motorvej også give nogle muligheder. GOD SØNDAG

Annonce