Annonce
Sport

Ekspert: Klogt at lade Grosjean fortsætte med Magnussen

Lluis Gene/Ritzau Scanpix
John Nielsen og Bo Baltzer Nielsen vurderer, at Haas får mest ud af at fortsætte med Grosjean og Magnussen.

Det er en god beslutning, at Formel 1-teamet Haas også i 2020 fortsætter med Kevin Magnussen og franske Romain Grosjean som sine to kørere.

Det mener eksperten John Nielsen, efter det torsdag blev en kendsgerning, at også Grosjean kører for holdet i næste sæson.

- Jeg er helt sikker på, at det er den rigtige beslutning, indleder den danske racerkører og Formel 1-ekspert John Nielsen.

- Teamet har andre problemer end kørernes status, og hvor gode de er. At bringe en ny kører ind nu vil være en lappeløsning og som at tisse i bukserne for at holde varmen.

2019-sæsonen har været svær for Haas. Særligt Grosjean har haft svært ved at skabe resultater, og der har været spekuleret i, at han ville blive erstattet til 2020-sæsonen. Renaults Niko Hülkenberg har været nævnt som afløser.

- Teamet har mange problemer med bilen og organisationen. Så man kigge på soklen af problemet, og det er ikke kørerne. At så skulle lære en ny kører op på teamet, tror jeg ikke, vil gøre noget som helst positivt.

- Hülkenberg var på tale, men jeg vurderer, at han og Grosjean er på samme niveau, så det ville ikke være det rigtige, mener John Nielsen.

I sommer forventede han, at en af Haas-kørerne ville blive skiftet ud til næste sæson. Da havde Magnussen og Grosjean i flere løb haft sammenstød.

Nu nedtoner Nielsen problemerne mellem de to.

- Jeg tror, at de er ligeså gode til at samarbejde som de fleste andre Formel 1-kørere. Det er individer og egoister. Man skal arbejde sammen alligevel. Det vil altid give gnidninger.

- Jeg tror og håber på, at de har forstået, at det ikke er deres egne præstationer, men en fælles præstation at få teamet videre, siger Nielsen.

Bo Baltzer Nielsen, der er sportschef i Dansk Automobil Sports Union (Dasu), tror, at Haas har understreget over for Grosjean, at man ikke tolerer intern ballade.

- Jeg tror, at det har været et krav fra arbejdsgiveren. Man forventer, at de er professionelle, uden at de behøver at elske hinanden. Men de skal ikke køre hinanden af banen. Det, tror jeg, er gået op for begge.

- Det er garanteret blevet stimuleret for Grosjean i forbindelse med forlængelsen. Måske er det endda skrevet ind i kontrakten, at det vil få konsekvenser, hvis det sker igen, siger Bo Baltzer Nielsen.

Han blev overrasket over torsdagens nyhed, da der har været så megen snak om Grosjeans mulige afgang, men han mener ligesom John Nielsen, at Haas har truffet det rette valg.

- Stod valget mellem ham og Hulkenberg, så tror jeg, at det kan være det samme. Jeg betragter dem som værende på samme niveau. Med Grosjean ved de, hvad de får og behøver ikke at køre en ny kører ind.

- Med så mange tekniske problemer, Haas har haft, har man nok mere brug for kontinuitet. Grosjean er en god kører, han sætter hurtige omgangstider og kan lave gode resultater. Han er bare mere svingende end Magnussen, vurderer sportschefen.

Magnussen og Grosjean er i denne sæson noteret for henholdsvis 18 og 8 point, inden der søndag køres om nye point i Singapore.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Danmark

I Nordjylland har de flyttet et fyrtårn: Men det er ikke første gang, en fantastisk flytning vækker opsigt

Annonce