ESBJERG: Covid-19-krisen har ramt de flersprogede børn i Esbjerg særligt hårdt.
Måneder uden at få øvet deres danske sprog i børnehaver og skoler koster ifølge Syddansk Universitet dyrt på sprogudviklingen hos mindre børn, og mange flersprogede børn er i forvejen forsinkede i deres dansksproglige udvikling ved skolestart.
Derfor kan nedlukningen og den efterfølgende genåbning med fokus på restriktioner få alvorlige konsekvenser for børnenes skolegang - også på langt sigt.
Det har fået sprogforskere fra SDU og organisationen ”2 Timer om Ugen” til at sætte ind mod corona-krisens negative konsekvenser for flersprogede børn.
De har for nylig åbnet nye sprogklubber for flersprogede børn i Esbjerg og Odense, hvor børnene hver uge gennem nye metoder som sproglege og filosofiske dialoger får stimuleret den sproglige bevidsthed og generelle evne til at lytte til, forstå, tænke og producere talt sprog.
Vil bidrage til løsninger
Derudover inviterer projektet også til forældre-sprogcafé en gang om måneden. De nye sprogklubber er målrettet de 6-7-årige og er støttet af en bevilling fra Novo Nordisk Fonden. Lektor Laila Kjærbæk fra Institut for Sprog og Kommunikation på SDU har store forventninger til samarbejdet om de nye sprogklubber.
Laila Kjærbæk, lektor ved Institut for Sprog og Kommunikation på SDUUden stærke sprogkompetencer er det svært for børnene at lære at læse og følge med i skolen i alle fag. Med projektet håber vi at kunne bidrage til en løsning på problemet.
- Problemstillingerne omkring nogle flersprogede børns sprogudvikling er velkendte – og bliver naturligvis forstærket af Covid-19-krisen. Hidtil har både forskning og praksis haft svært ved at få hul på problemerne, selvom det er virkelig vigtigt at styrke flersprogede børns sprogudvikling, siger hun og uddyber:
- Uden stærke sprogkompetencer er det svært for børnene at lære at læse og følge med i skolen i alle fag. Med projektet håber vi at kunne bidrage til en løsning på problemet.
Gang i snakken
Hun fortæller videre, at erfaringerne fra de første forsøg med sprogklubber var meget positive.
- Da vi afprøvede vores metoder med sproglege, filosofiske dialoger og forældrecafé sidste år, var de flersprogede førskolebørn, der deltog, meget glade for det og snakkede løs. Forældrene vendte også tilbage og fortalte, at deres børn var begyndt at snakke mere derhjemme og spørge om helt andre ting end før.
Også "2 Timer om Ugen" ser frem til samarbejdet, der har som formål at give flersprogede børn en bedre chance for at klare sig godt.
- Det har været vidunderligt at være flue på væggen, når forskerne har prøvet deres nye metoder af. Pludselig kan børn – der ellers aldrig siger noget på dansk – formulere sig, så andre lytter. Man kan se, hvordan børnene vokser både sprogligt og i forhold til selvtillid, lyder det fra Pia Sigmund, formand for "2 Timer om Ugen".
Fokus på forældresamarbejde
At projektet rækker hånden ud til både flersprogede børn og deres forældre, når det gælder børnenes sprogudvikling, er også en vigtig del af indsatsen. Det understreger Laila Kjærbæk fra Institut for Sprog og Kommunikation.
- I "2 Timer om Ugen" er de lykkedes rigtig godt med at etablere forældresamarbejde, modsat mange andre sprogindsatser til flersprogede børn. Det giver os mulighed for at tage udgangspunkt i barnet, familien og hjemmet i projektet, siger hun og understreger:
- Det er noget mere hensigtsmæssigt end de gængse råd, som flersprogede forældre ofte møder om at rime eller øve forholdsord med børnene, selvom forældrene ikke altid selv har helt styr på de detaljer i det danske sprog.
Om projektet
Indsatsen med nye sprogklubber og forældre-sprogcafeer til flersprogede børn og deres familier er et samarbejde mellem Center for Sprog og Læring & Filosofi i Skolen - begge fra SDU og 2 Timer om Ugen, en frivillig organisation, der støtter flersprogede børn sprogligt, kulturelt og socialt.
Sprogklubberne ligger i Esbjerg og Odense.
I Esbjerg er det på Præstegårdskolen og Hovedbiblioteket.
Indsatsen har fået 0,5 mio. kr. i støtte fra Novo Nordisk Fonden.