Annonce
Esbjerg

Elbusserne kører mod Esbjerg: Spritnyt busnet skal måske laves om

Kun få år efter, at hele Esbjergs bybusnet blev vendt på hovedet, er der igen udsigt til store ændringer. Arkivfoto: Christer Holte
Der er ingen grund til at lære køreplanerne i Esbjergs nye busnet udenad, for et skift til elbusser risikerer at vende det hele på hovedet. Ændringerne kommer kun få år efter, at man har brugt over 40 millioner kroner på at modernisere busnettet.
Annonce

Esbjerg Kommune: To et halvt år er gået siden den største omlægning af Esbjergs busnet i nyere tid. De værste børnesygdomme er blevet medicineret og de nye køreplaner, ruter og busnavne er blevet hverdag for både buschauffører og passagerer. Der er dog ingen grund til at læne sig alt for godt tilbage i bussæderne, for når Esbjerg Kommune indenfor de nærmeste år skifter de gule bybusser ud med en grønnere model, kan det blive at nødvendigt at lægge hele busnettet om én gang til.

Esbjerg Kommune har i flere år arbejdet på at finde et alternativ til de dieseldrevne busser, der hvert år udleder 15.480 tons CO2. Midt i 2021 udløber kommunens nuværende kontrakt med Tide Bus, og alle sejl er sat til for at blive klar til en grøn omstilling inden næste udbud.

Til den tid vil man kræve, at busserne udleder nul CO2 og larmer væsentligt mindre, hvilket lige nu i praksis vil sige eldrevne busser. Det medfører store ændringer i de nuværende køreplaner.

- Vi kan risikere at skulle bryde mange af ruterne op for at tilpasse dem til elbussernes rækkevidde på en batteriopladning. Alle passagerer bør derfor være forberedt på, at der kan være væsentlige ændringer på vej, bekræfter formand for Teknik & Byggeudvalget Søren Heide Lambertsen (S).

Sagen kort

Esbjergs kollektive trafik version 2.0 ramte gaderne i juni 2017. Det oprindelige budget var 40,8 millioner kroner.

Dertil kommer et tilskud på otte millioner kroner i 2017 og yderligere 12,4 millioner kroner fra budgetforliget i 2018. Pengene har man brugt til forbedringer af busbetjeningen i Esbjerg Ø og til at dække et stigende underskud på busdriften. Derudover har man også kastet penge efter en omfattende opgradering af trafikknudepunktet ved Gjesing Station og City Nord.

Med den nuværende teknologi og de aktuelle markedspriser anslår man, at udgifterne til busdrift bliver cirka 15 procent højere. Det er endnu uklart, hvordan den udgift skal finansieres.

Annonce

Husk vanterne

Omfanget af ændringer er endnu ukendt, da det afhænger af udbud, leverandør og teknologien, der hele tiden udvikles og forbedres. Som det ser ud i dag, vil elbussernes batteri dog ikke kunne række til de 315 kilometer, som bybusserne i gennemsnit tilbagelægger på daglig basis. Hvis ikke man skal investere i en lang større vognpark i forbindelse med skiftet til el, kan det derfor blive nødvendigt at omlægge eller forkorte flere ruter.

- Vi vil selvfølgelig gøre alt, hvad vi kan for at undgå at rutenettet bliver dårligere, men jeg kan ikke love noget, siger Søren Heide Lambertsen.

Der kan også komme andre løsninger i spil. Man kan for eksempel justere bussernes indeklima for at få batterierne til at række længere.

- Særligt i vintermåderne koster det meget strøm at holde elbusserne varme. Hvis det er minus fem grader udenfor, og der skal være 18 grader indenfor, så koster det i strøm. Det kan være helt op mod 25 procent af batteriet, der bruges på varme om vinteren. Hvis vi skruer ned for temperaturen, kun kræver en minimumtemperatur på 16 grader og måske installerer fyr drevet på biosyntetisk diesel, kan vi skrue op for kilometerne. Det har vi med i overvejelserne, når vi arbejder med udbudsmaterialet, forklarer udvalgsformanden.

Annonce

Økonomien

Busdriften i Esbjerg Kommune er traditionelt opdelt i to udbudspakker. I den ene pakke indgår bybusdriften i Esbjerg, mens den anden er en sammensætning af lokalruterne og Ribe Bybus. Det skyldes hovedsageligt, at kravene til busmateriellet og kørselsomfanget er meget forskellige.

Med den nuværende teknologi og de aktuelle markedspriser anslår man, at udgifterne til busdrift bliver cirka 15 procent højere. Billetpriserne vil dog ikke blive påvirket, lover Søren Heide Lambertsen.

- Selvom elbusserne er lidt dyrere i drift, rører vi ikke ved billetpriserne. Udgiften finansieres via kommunekassen og billetindtægterne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kolding For abonnenter

Lærerformand opfordrer Koldings lærere til at tage deres forholdsregler: Sådan kan de mindske risiko for at blive smittet

Annonce