Annonce
Indland

Elektrificering af jernbane forsinkes i forhold til oprindelig plan

To jernbaneprojekter er ramt af store forsinkelser - dels udskiftning af togsignaler, dels elektrificering af jernbanen, der skal gøre det muligt at skrotte de gamle dieseltog. (Arkivfoto).

Omstillingen af jernbanen til nye eltog forsinkes, fordi der først skal opsættes nye togsignaler.

Den landsdækkende elektrificering af det danske jernbanenet bliver forsinket på alle strækninger.

Det skriver fagbladet Ingeniøren.

Konsulenthuset Deloitte har i en rapport gennemgået projektet til omkring ni milliarder kroner.

Konsulenterne konkluderer, at Banedanmarks hidtidige plan "generelt har været for optimistisk i forhold til de fastsatte tidsfrister".

Flere af de største forsinkelser så allerede dagens lys i løbet af 2018. For eksempel forsinkes hovedstrækningen mellem Aarhus og Fredericia med fire år i forhold til de aktuelle kontrakter.

Fra Aarhus til Aalborg er forsinkelsen tre år, og strækningen mellem Nykøbing og Holeby rykkes med syv år fra 2021 til 2028.

Forsinkelserne skyldes blandt andet problemer i et andet stort jernbaneprojekt om udskiftning af togsignaler.

Peter Jonasson, der er økonomidirektør i Banedanmark, siger, at de nye deadlines for elektrificeringen har været kendt siden april 2018.

- Vi lavede i 2017 en replanlægning af signalprogrammet. Det gjorde, at vi var nødt til at replanlægge udrulning af elektrificeringen. Det orienterede vi om i april 2018. I forhold til det er der ikke nogen yderligere forsinkelser, siger han til Ritzau.

De to projekter - signalsystemet og elektrificeringen - er tæt forbundne, siger han.

- Vi har været nødt til at udskyde elektrificeringen på en række strækninger, fordi det nye signalsystem er forsinket. De gamle signaler kan ikke holde til, at der kommer elledninger op over dem. Derfor er vi nødt til at vente, til vi har rullet det nye signalsystem ud, siger Peter Jonasson.

Han tilføjer, at "elektrificeringen af jernbanen vil være klar til indsættelsen af DSB's fremtidens tog".

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, ærgrer sig over forsinkelserne.

- Vi har godt vidst, det var galt. Men det er trist læsning. Nu har vi sort på hvidt, hvor store forsinkelserne bliver som minimum, siger han til Ritzau.

Han retter også en skarp kritik mod Banedanmark.

- Banedanmark har været alt for optimistisk. Deres planlægning har ikke været seriøs og robust. Det må jeg bare sige, siger ordføreren.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) siger i en skriftlig kommentar, at projektet på baggrund af Deloittes rapport er "robust", og at "der ikke er høj risiko for budgetoverskridelser".

Elektrificering af jernbanen skal gøre det muligt for DSB at ophugge de gamle dieseltog og i stedet anskaffe nye miljøvenlige eltog.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hemmelighedskræmmeri er uhyrligt

Danfoss beviser endnu engang en familieejet virksomheds styrke i forbindelse med sagen om den voldsomme forurening på Himmark Strand på Als. Her dumpede Danfoss med myndighedernes tilladelse årligt tonsvis af flydende industriaffald i 1950’erne og 1960’erne. Man vidste dengang ikke bedre, og Danfoss kan juridisk ikke gøres ansvarlig for udledningen. Jura og moral er imidlertid vidt forskellige ting. Og det moralske ansvar tager Danfoss på sig. Derfor er koncernen frivilligt gået i spidsen for det arbejde, som efter planen skal gøre området giftfrit senest i 2023. På egen hånd har Danfoss desuden iværksat den forundersøgelse, der skal afdække problemet. Sådan handler et firma, der skeler mere til anstændighed end bundlinje. Storsind i den målestok kan man udvise, når ejerne ikke er udenforstående aktionærer med et fuldt legitimt ønske om det maksimale udbytte af deres investering. Her har vi i stedet at gøre med familien Clausen, der ved denne og talrige andre lejligheder har bevist deres engagement i lokalsamfundet. Samme redelighed kunne man ønske sig fra Sønderborg Kommune. Her er der imidlertid spillet med beklageligt fordækte kort i denne sag. En aktindsigt afslører, at kommunaldirektør Tim Hansen forsøgte at mørkelægge et møde om forureningen mellem kommunen samt repræsentanter for Danfoss og regionen sidste år i oktober. Penge var motivet til hemmelighedskræmmeriet. Et udviklingsselskab var langt fremme med planerne for ferieområdet Nordals Ressort. I den forbindelse ville det være særdeles ubelejliget, hvis pressen begyndte at skrive om en kraftig forurening kun godt en kilometer fra ferieparadiset – mente altså kommunaldirektøren. En række eksperter vurderer samstemmende, at kommunaldirektøren hermed groft har overtrådt reglerne. Hvis det er tilfældet, må det naturligvis have konsekvenser. Men allerede nu kan der faktisk fældes en dom over Tim Hansen: Sådan handler en kommunal topchef, der skeler mere til bundlinjen end anstændigheden.

Annonce