Annonce
Indland

Elektrificering af jernbane forsinkes i forhold til oprindelig plan

To jernbaneprojekter er ramt af store forsinkelser - dels udskiftning af togsignaler, dels elektrificering af jernbanen, der skal gøre det muligt at skrotte de gamle dieseltog. (Arkivfoto).

Omstillingen af jernbanen til nye eltog forsinkes, fordi der først skal opsættes nye togsignaler.

Den landsdækkende elektrificering af det danske jernbanenet bliver forsinket på alle strækninger.

Det skriver fagbladet Ingeniøren.

Konsulenthuset Deloitte har i en rapport gennemgået projektet til omkring ni milliarder kroner.

Konsulenterne konkluderer, at Banedanmarks hidtidige plan "generelt har været for optimistisk i forhold til de fastsatte tidsfrister".

Flere af de største forsinkelser så allerede dagens lys i løbet af 2018. For eksempel forsinkes hovedstrækningen mellem Aarhus og Fredericia med fire år i forhold til de aktuelle kontrakter.

Fra Aarhus til Aalborg er forsinkelsen tre år, og strækningen mellem Nykøbing og Holeby rykkes med syv år fra 2021 til 2028.

Forsinkelserne skyldes blandt andet problemer i et andet stort jernbaneprojekt om udskiftning af togsignaler.

Peter Jonasson, der er økonomidirektør i Banedanmark, siger, at de nye deadlines for elektrificeringen har været kendt siden april 2018.

- Vi lavede i 2017 en replanlægning af signalprogrammet. Det gjorde, at vi var nødt til at replanlægge udrulning af elektrificeringen. Det orienterede vi om i april 2018. I forhold til det er der ikke nogen yderligere forsinkelser, siger han til Ritzau.

De to projekter - signalsystemet og elektrificeringen - er tæt forbundne, siger han.

- Vi har været nødt til at udskyde elektrificeringen på en række strækninger, fordi det nye signalsystem er forsinket. De gamle signaler kan ikke holde til, at der kommer elledninger op over dem. Derfor er vi nødt til at vente, til vi har rullet det nye signalsystem ud, siger Peter Jonasson.

Han tilføjer, at "elektrificeringen af jernbanen vil være klar til indsættelsen af DSB's fremtidens tog".

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, ærgrer sig over forsinkelserne.

- Vi har godt vidst, det var galt. Men det er trist læsning. Nu har vi sort på hvidt, hvor store forsinkelserne bliver som minimum, siger han til Ritzau.

Han retter også en skarp kritik mod Banedanmark.

- Banedanmark har været alt for optimistisk. Deres planlægning har ikke været seriøs og robust. Det må jeg bare sige, siger ordføreren.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) siger i en skriftlig kommentar, at projektet på baggrund af Deloittes rapport er "robust", og at "der ikke er høj risiko for budgetoverskridelser".

Elektrificering af jernbanen skal gøre det muligt for DSB at ophugge de gamle dieseltog og i stedet anskaffe nye miljøvenlige eltog.

Annonce
Annonce
Annonce
Danmark For abonnenter

Liste med banditter i habitter vokser til nye højder: - Flere handler groft uforsvarligt, end nogen havde forestillet sig

Danmark

Podcasten Danmark - Politik med Funding og Løvkvist: Jakob Ellemann sang 'fare, fare, krigsmand', og puttede Jensen i den sorte gryde

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Se fotos og video: Publikum og presse blev bortvist fra flyopvisning

Leder For abonnenter

Det lyder godt, men: De passer ikke på Danmark

Det er så let at stille sig op og sige, at ”jeg passer på Danmark”. Det lyder godt. Man virker handlekraftig. Men når man som Mette Frederiksen er statsminister, har man andre forpligtelser end at gå med de nemme og populære løsninger, som hun gjorde, da hun præsenterede regeringens bud på, hvordan vi forhindrer terrordømte i at planlægge og udføre mere terror, når de er sluppet ud af fængslet. En regeringschef har pligt til at vælge løsninger, der holder sig inden for rammerne af, hvilken type land vi gerne vil være. Og her svigtede Mette Frederiksen. Hun foreslår nemlig, at personer, der har afsonet en dom for terror, kan forbydes at færdes i bestemte områder og have kontakt til bestemte personer i op til ti år. For at undersøge, om de overholder forbuddet, skal politiet have ret til uden dommerkendelse at trænge ind i deres hjem og undersøge deres computere. Det er her, statsministeren glemmer sin forpligtelse over for retsstatens principper. Grundloven siger helt uden dikkedarer i paragraf 72, at både husundersøgelser og undersøgelser af borgernes kommunikation kun kan ske efter en retskendelse. Der står dog også, at man kan lave love, der giver undtagelse fra paragraffen, og det er så dét, regeringen vil gøre. Men det er grundlæggende helt forkert. Regeringens forslag om at øge straffene for terror og terrorrelaterede forbrydelser betragteligt er helt i orden. Det er også rimeligt at udstede forbud om ophold og kommunikation for denne ekstraordinært usympatiske gruppe af forbrydere. Og spark dem endelig ud af landet, når der er lovhjemmel til det. Det må bare aldrig blive andre end en domstol, der gør domstolenes arbejde. Magtens tredeling er et princip, der ikke må fraviges. Hverken politikere eller myndigheder skal afsige domme eller udstede retskendelser. Det skal kun dommere. Det har regeringens normale støtter forstået, men de borgerlige partier sikrer flertallet til endnu et skridt væk fra retsstaten. De skulle skamme sig. De passer ikke på Danmark.

Kolding For abonnenter

94-årige Karen spiser i dag sammen med andre: Besparelse gør, at hjemmehjælpen ikke længere må følge hende hen i cafeteriaet

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];