Annonce
Erhverv

Elektrisk Mustang skal sparke gang i haltende Ford

Rebecca Cook/Reuters
Præsentationen af den nye Mustang blev holdt et sted, som uden tvivl skal drille konkurrenten Tesla.

Ford sætter alt ind på, at en elektrisk udgave af den klassiske Mustang-model kan blive et vendepunkt for bilproducenten.

Ford Mustang Mach E, som modellen kaldes, blev søndag offentliggjort i Los Angeles.

Elbilen er blevet mere end blot en ny model for Ford, som aktuelt kæmper med at gennemføre en større omstrukturering.

Håbet er, at den kan blive både en gevinst indkomstmæssigt og i forhold til Fords brand.

Ford har annonceret, at producenten vil bruge knap 80 milliarder danske kroner på at udvikle el- og hybridbiler frem mod 2022.

- Her er det produkt, der er kommet ud af vores nye måde at tænke på, siger topchef Jim Hackett ved præsentationen af den nye Mustang.

Den første Ford Mustang rullede afsted på vejene i 1964.

Bilen var en stor satsning for Ford, men modellen overgik alle forventninger.

Målet med bilen var at skabe en sportsbil for alle, og det lykkedes i den grad med flere millioner solgte modeller i løbet af 1960'erne.

En lignende storsællert ville være kærkommen for den stærkt udfordrede bilproducent.

I oktober meddelte Ford således, at man sænkede prognosen for 2019 på grund af svigtende salg i både Kina og USA.

Flere eksperter pegede i den forbindelse på, at koncernens store omstruktureringsplan til mange milliarder dollar kunne komme til at tage længere tid end ventet.

Med Mach E håber Ford på at kunne tage kampen op imod Tesla, som har haft stor succes med at sælge sportselbiler.

Valget af præsentationssted var uden tvivl et forsøg på at drille konkurrenten.

Således fandt præsentationen sted i en flyhangar blot en lille gåtur fra Tesla-chefen Elon Musks SpaceX-hovedkvarter i Californien.

Netop SpaceX-faciliteterne har flere gange været anvendt til at præsentere nye Tesla-modeller.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Sønderjyske politikere måtte vælge pragmatisme før principper

Det hører til sjældenhederne, at embedsmænd udtaler sig skarpt og uden omsvøb. Men det gjorde han, direktøren på rådhuset. ”Fuldstændigt utilstedeligt” kaldte Stig Werner Isaksen udvidelsen af Tinglev-virksomheden N.T. Tømrer og Snedkerforretning. Det utilstedelige består ifølge den kommunale direktør i, at en anden direktør, virksomhedsejeren, har udvidet sit firmas fysiske rammer uden at sørge for de nødvendige tilladelser først. Ulovligheder skal selvfølgelig ikke accepteres. ”Med lov skal man land bygge”, som det står skrevet på indgangen til Københavns Byret. Og indlysende er det, at politikernes beslutning om – imod forvaltningens anbefalinger – at godkende Tinglev-virksomhedens udvidelse har nogle åbenlyst indbyggede problematikker. FOR HVILKET SVAR giver man det næste firma, der bryder reglerne lige så klokkeklart, som N.T. Tømrer og Snedkerforretning har gjort? Og hvordan vil den virksomhed, den direktør reagere, hvis embedsmændene også til den tid siger nej, og politikerne modsat nu holder fast i afgørelsen? Forskelsbehandling er blot et af de ord, der falder lige for. Som Stig Werner Isaksen formulerer det: - Jeg kan sagtens forstå politikernes beslutning, men jeg kunne bare ikke anbefale den. DET STOD PÅ ingen måde skrevet i embedsmands-manualerne, at det var den løsning, der blev konklusionen. Politikerne har i denne sag valgt den pragmatiske tilgang: Det ser ikke kønt ud; der er dog noget meget vigtigere på spil: Eller som den socialdemokratiske gruppeformand og borgmesterkandidat, Erik Uldall Hansen, konstaterede: - For os handler det om arbejdspladser. Venstres Philip Tietje, der er formand for vækstudvalget for land og by, er på linje. Også han kunne se arbejdspladser forsvinde, hvis politikerne havde fulgt embedsmændenes anbefalinger. SKÅRET IND TIL benet: Politikerne valgte pragmatisme før principper. Arbejdspladser før overholdelse af regler. Naturligvis er politikerne fuldt ud bevidste om dilemmaerne, og de har formentlig godkendt udvidelsen af Tinglev-virksomheden med billeder på nethinden af de problemer, godkendelsen kan skabe for dem senere. Ingen af dem kunne bare have holdt til de konsekvenser, en fastholdelse af den administrative afvisning måske havde resulteret i. ”POLITIKERNE SKYLD I, at virksomhed må fyre”, var en konklusion, der kunne være taget på de sociale medier. Det er selvfølgelig noget sludder, for virksomheden har ikke fulgt reglerne, men den slags kan være svær at forklare over for dem, der af den grund måtte sige farvel til deres arbejdsplads. Politikerne var nødt til at godkende virksomhedens udvidelse på bagkant. Vel vidende at en lignende sag kan dukke op i deres indbakke en anden gang. Og hvad gør de så? GOD SØNDAG

JV Podcast

JV Podcast: Danfoss-fyringer, rekord-opkøb og en enkelt københavner-chef huserer på Als

Annonce