Annonce
Varde

Else blev manipuleret af højteknologisk svindler, der stjal bankmanden Nicks identitet: 96.000 kr. reddet af bank

Else Sørensen vil ikke have sit ansigt i avisen, så hun står med ryggen til. Hun er mærket af svindelnumret. Bedragerne brugte Nick Elbæk Larsens identitet - eller i hvert fald hans tidligere navn - til et meget veludført svindelnummer, der næsten lykkedes. Foto: Morten Nielsen
Det var et virkelig veludført svindelnummer, som blev opdaget meget sent - men heldigvis var bankens bedrageriafdeling på mærkerne. Bankkunde Else Sørensen kender til administrativt arbejde, og hun føler sig ydmyget, og det har påvirket hendes psyke. For hun ved godt, at der er oplysninger, man aldrig skal give i telefonen.
Annonce

Varde: - Jeg har da hørt tusinde gange, at man ikke skal udlevere sit personnummer, siger Else Sørensen - pensionist med bopæl i Nørre Nebel.

Hun er ikke lige typen, man skal løbe om hjørner med. Hun har i 15 år op til sin pension arbejdet på kontor i det private erhvervsliv. Hun er vant til computere og digitale bankoverførsler.

Men mandag den 16. november ringede en tilsyneladende ung mand kort før klokken 15.00 og forklarede, at han hed Nick Jensen og arbejdede i Sydbank i Varde. Der var overført 5000 kroner fra Elses konto til en konto i Nordea. Kunne det passe? Manden ringede fra et telefonnummer, som netop er et af Sydbanks telefonnumre. Ringer man tilbage til nummeret, så kommer man til omstillingen i Sydbank.

Det med overførslen kunne ikke passe, forklarede Else, og manden fortalte, at han behøvede hendes hjælp til at tilbageføre pengene. I den forbindelse fik kan hende til at åbne sin computer og gå ind i sin netbank.

Da Else Sørensen loggede på netbanken, kunne hun se, at der ikke var overført 5000 kroner. Manden var i røret.

- Men han sagde, at der var fordi, han havde ført dem tilbage, siger Else Sørensen.


Jeg har ikke turdet åbne min computer. Jeg tør ikke tage telefonen, hvis ikke det er et nummer, jeg kender,

Else Sørensen, bankkunde


- Han sagde, at han sad med mit personnummer, men han ville meget gerne have det bekræftet, siger Else Sørensen, der ikke ville udlevere det. Hun vidste, at et cpr-nummer ikke skal udleveres i telefonen.

Annonce

Samtale varede tre kvarter

- Jeg kan se, at samtalen varede i tre kvarter. Han fik virkelig manipuleret med mig, siger Else Sørensen.

Manden havde en ung stemme uden karakteristisk dialekt.

- Jeg vil sige, at han snakkede rigsdansk. Han var meget høflig. Han virkede som enhver svigermors drøm, siger Else Sørensen.

Han blev ved med at give det indtryk, at han ville hjælpe. Han kunne se nogle ting. Blandt andet nummeret på mit Nem-Id.

- Til sidst gav jeg personnummeret. Han sagde, at politiet lyttede med, så sagen kunne efterforskes. Jeg skulle overføre 82.000 kroner til en konto, hvor man så ville følge pengene som et led i efterforskningen.

Else Sørensen overførte pengene, og det lykkedes desuden svindleren at overføre 14.000 kroner. Han må have kunnet følge med på Else Sørensens skærm, men Nem-id fik han ikke ud af hende. De 82.000 kroner blev overført til en konto i BankNordik og 14.000 kroner til en konto i Danske Bank.

Annonce

Tre mislykkede overførsler

Der er desuden forsøgt tre gange at overføre 82.000 kroner til en konto, men disse er mislykkedes. Det er transaktioner, som Else Sørensen ikke har kendskab til.

- Den eneste overførsel, som jeg har lavet, er den på 82.000 kroner, siger Else Sørensen.

- Det sidste, han sagde, var, at jeg skulle komme ned i Sydbank i Varde og få ændret mine konti næste dag. Jeg undrede mig over det, for jeg har Sydbanks afdeling i Skjern, siger Else Sørensen.

Hun blev derpå kontaktet af Sydbanks bedrageri-afdeling, Fraud, som havde mistanke om, at overførslerne var svindel. Sydbank havde derfor tilbageholdt de to overførsler, som rent faktisk var lykkedes svindlerne.

- Jeg har ikke mistet en krone, siger Else Sørensen.

Annonce

Menneskelige omkostninger

Men sagen har haft menneskelige omkostninger for hende. Det har været traumatisk.

- Jeg har ikke turdet åbne min computer. Jeg tør ikke tage telefonen, hvis ikke det er et nummer, jeg kender, siger Else Sørensen.

Hun føler sig ydmyget - gjort dum - og hun er også flov. Og hun har svært ved at genvinde tilliden til nogen.

- Folk, der kender mig, siger, at jeg aldrig ville falde for den slags, siger Else Sørensen.

Bankrådgiveren Nick hed engang Jensen, men nu hedder han Nick Elbæk Larsen - det var altså hans tidligere navn, der blev misbrugt.

Meldt til politiet

  • Både Sydbank og Else Sørensen har anmeldt svindelen til politiet.
  • Sydbank oplyser, at man aldrig spørger efter oplysninger som kundernes Nem-Id eller kortnumre.

- Jeg tror, det er helt tilfældigt, at det er min identitet, de har brugt, siger Nick Elbæk Larsen.

Han tror også, at Else, som han ikke er rådgiver for, er et helt tilfældigt offer, der har været ude for et meget udspekuleret svindelnummer.

Bankrådgiver Nick Elbæk Larsen fik sin identitet misbrugt. Else Sørensen sin konto. De to mødtes for nylig i Sydbank i Varde. Foto: Morten Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kolding For abonnenter

Tosprogede elever får lavere karakterer, og færre på Kolding Gymnasium har forældre med videregående uddannelse

Coronavirus

Live: Partier afviser regeringens forslag om øget brug af mundbind

Navne For abonnenter

Edel er ny leder på Koldinghus: Som barn tænkte jeg, at når jeg bliver voksen, så køber jeg slottet og flytter ind

Annonce