Annonce
Kolding

En af Koldings mest trafikerede veje får nyt lyskryds til ti millioner: Trafikken får et markant løft

De to T-kryds på henholdsvis Petersmindevej og Korsvej bliver nu samlet i et nyt firbenet lyskryds. De grønne streger viser, hvordan det nye kryds kommer til at se ud. Illustration: Kolding Kommune
Arbejdet med at lave det nye kryds går i gang 27. januar, og krydset forventes at stå færdigt i slutningen af maj.

Kolding: Trafikken kommer til at glide bedre, og trafiksikkerheden får et markant løft, når Kolding Kommune nu etablerer et nyt lysreguleret kryds på den trafikerede vej Højvangen i den nordlige del af Kolding by.

Sådan skriver Kolding Kommune i en pressemeddelelse, hvor kommunen skriver, at der i slutningen af maj forventes at stå et færdigt lyskryds ved Højvangen.

Højvangen er en af de mest trafikerede indfaldsveje i Kolding med op til 14.000 bilister dagligt, heriblandt mange lastbiler til virksomhederne i industriområdet, og derfor har lyskrydset længe stået højt på både trafikanters og virksomheders ønskeliste.

- Lyskrydset vil betyde meget for afviklingen af trafikken og ikke mindst trafiksikkerheden. Der opstår jævnligt farlige situationer, når specielt lastbilerne forsøger at komme ud på Højvangen. I perioden 2015-2019 er der sket 14 politianmeldte trafikulykker. Herudover sker der ifølge virksomhederne jævnligt mindre ulykker med materielskader, som blot ordnes i mindelighed, fortæller trafikplanlægger Erik Harbo i pressemeddelelsen.

Annonce

Små påvirkninger

Arbejdet med at lave det nye kryds går i gang 27. januar. Anlægsarbejdet ventes at strække sig frem til slutningen af maj måned. Kommunen har været i dialog med virksomhederne, og sammen har de undersøgt flere forskellige modeller for lyskrydset. Løsningen er blevet at samle de to eksisterende T-kryds i et nyt firbenet lysreguleret kryds.

Specielt i starten vil den gennemkørende trafik ikke blive særligt berørt af anlægsarbejdet, skriver kommunen i pressemeddelelsen. Generne vil være mest mærkbare for trafikkanterne på Petersmindevej og Korsvej.

- Vi kan ikke sige præcist, hvornår trafikken vil blive påvirket de kommende måneder. Men i perioder bliver der indført midlertidig hastighedsbegrænsning, og det betyder selvfølgelig tættere trafik og øget rejsetid, siger Erik Harbo i pressemeddelelsen.

Prisen for det nye lysregulerede kryds er cirka ti millioner kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kolding

Se billeder og video fra luften: Kolonihaver totalt oversvømmet

Leder For abonnenter

Forløb om udligning er uskønt

Selvom Danmark er et lille land, er der betydelig forskel på de økonomiske vilkår i de enkelte lokalområder. Derfor er det sund fornuft med kommunal udligning, så borgerne kan få i hvert fald nogenlunde ens levevilkår, uanset om de bor i et velhaverområde nord for København eller i en kommune, der for eksempel er udfordret af mange ældre, plejekrævende borgere og lave husstandsindkomster. Ordninger af denne karakter vil nødvendigvis skabe splid. Nogle kommuner vil føle, de skal aflevere for meget, mens andre oplever at modtage for lidt. Men for at acceptere ordningen er det i det mindste nødvendigt, at man lokalt kan forstå den. Her er det tilsyneladende gået helt galt med regeringens udspil til en udligningsreform. Flere borgmestre erkender, at de ganske enkelt ikke begriber resultaterne, selv om regeringen lidt efter lidt er rykket ud med flere detaljer og regnestykker. De frustrerede borgmestre får opbakning fra professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh, der kalder forløbet rodet og kaotisk. Bedre bliver det ikke af, at der undervejs havde sneget sig en regnefejl på 200 millioner kroner ind i udspillet. Fejlen er erkendt, undskyldt og rettet. Men ellers mener Socialdemokratiets finansordfører, Christian Rabjerg Madsen, at alt er i bedste orden. Processen har været som ved foregående udligningsreformer, og ingen tal bliver holdt hemmelige. Per Nikolaj Bukh mener til gengæld, at informationerne er kommet for langsomt og kun afleveret under pres. Han foreslår derfor, at den store reform bliver sat på pause. Ligefrem at standse et så omfattende projekt midt under forhandlingerne er nok at gå en kende for vidt. Men det ville klæde regeringen at erkende, at håndteringen har været uskøn, hvilket da også har fået De Konservative og Liberal Alliance til at forlade forhandlingsbordet på grund af manglende informationer, mens Venstre kun tøvende mødte op – ligeledes fordi partiet, følte de på forhånd vidste for lidt.

Kolding

Se læsernes vilde billeder af oversvømmelserne: Her plejer folk at gå og cykle

Annonce