Annonce
Tønder

Én af SAABs sidste biler er også mindet om en god ven

Per og Tanja Vodder står i dag i spidsen for Svend Wind Automobiler i Højer. Men én medarbejder var med hele vejen - Svend Aage Jeggesen. Per Vodder stod i lære på værkstedet i Højer, og siden voksede passionen for SAAB med god hjælp fra netop Svend Aage Jeggesen, hvis ånd i dag lever videre i Højer i form af hans helt særlige SAAB. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Biler er for nogen et transportmiddel, mens det for andre i allerhøjeste grad er både historier og gode minder. Hos Svend Wind Automobiler i Højer holder de SAAB-flaget højt, selvom det efterhånden er fem år siden SAAB endegyldigt måtte dreje nøglen om. Det har blandt andet fået bilforretningen til at beholde en bil, som er et rullende minde om en god kollega.
Annonce

SØNDERJYLLAND: I Højer holder de historien i hævd - på mange måder. Selvom SAAB som bilmærke i dag er en saga blot, så holder Svend Wind Automobiler i Højer med Per og Tanja Vodder i spidsen liv i det svenske bilmærke og forretningens historie med SAAB, som går helt tilbage til 1964.

Og netop en helt særlig bil fra Trollhättan er denne uges bil i JydskeVestkysten. Dels er den sjælden - men nok så vigtigt, så er den en rullende, personlig historie fra Højer.

- Vi har én af de allersidste biler stående - og det var vores afdøde kollega Svend Aage Jeggesens bil. Svend Aage var meget tæt på os. Vi spillede musik sammen, og han arbejdede næsten hele sin karriere her - lige med undtagelse af et par år, hvor han hjalp sin bror. Derefter kom han tilbage til os igen, fortæller indehaver Per Vodder.

For det utrænede øje ligner Svend Aage Jeggesens Saab 9-3 Aero måske enhver anden SAAB. Men det er et stykke vaskeægte svensk bilhistorie, som fortsat hører til i Højer. Jeggesens bil er nummer 328 af de i alt 421 SAAB 9-3 Aero, der var de sidste til at forlade fabrikken. Den fremstår som en ny bil, og de sidste biler er i dag eftertragtede samlerobjekter. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Annonce

Bil-familien

Svend Aage Jeggesen var med hele vejen. Per Vodder stod i lære hos netop Svend Aage, og det udviklede sig hurtigt til et stærkt ven- og kollegaskab, som endte med at tegne fremtiden for hele virksomheden, forklarer Tanja Vodder:

- Per var i lære ved Svend Aage, og han har lært os rigtig mange ting, men så ville skæbnen pludselig, at vi overtog forretningen. Men Svend Aage fortsatte hos os, og kom her sågar også efter han egentlig var gået på pension. Han havde sin egen lift, og der var et helt hold af kunder, som fast altid fik lavet deres biler hos ham. Efter han gik på pension, stod der vitterligt kunder med en tåre i øjenkrogen, da de hørte, at han var stoppet her.

Jeggesen, værkstedet i Højer og ikke mindst SAAB var tre uadskillelige størrelser, og derfor faldt det også Jeggesen naturligt at bede sin arbejdsgiver om en tjeneste, da han blev ramt af kræft:

- Svend Aage ringede til mig, den dag, han vidste hvilken vej det nok gik med sygdommen og sagde, at hans to biler og ikke mindst hans musikinstrumenter skulle godt videre. Jeg kunne af gode grunde ikke love, at bilerne ville blive i vores eje til evig tid, men jeg lovede, at jeg nok skulle passe godt på dem. Svend Aages første SAAB 9-3 er solgt, og den blev solgt til én, jeg ved, der passer rigtig godt på den. Den anden har vi endnu, og den har jeg ingen grund til at sælge, forklarer Per Vodder.

I det hele taget er alle meget tætte på værkstedet i Højer. I forbindelse med forretningens jubilæum tog alle til fabrikken i Trollhättan for at se museet - en oplevelse, som alle vender tilbage til, forklarer Tanja Vodder:

- Svend Aage var med os i Trollhättan i forbindelse med vores jubilæum, og havde svært ved at gå på grund af gigt. Men han skulle bare med, så han købte en stok og tog med os. Jeg kan huske, at Aage og jeg stod og kiggede på en række motorer, da han udbrød: "Jamen, jeg har jo arbejdet på hver eneste af dem!".

Annonce

Jagten på drømmebilen

Men passionen for SAAB rakte også langt udenfor værkstedets mure for Svend Aage Jeggesen. Den firehjulede drøm var at få fat i én af de allersidste biler fra SAAB. Til sidst lykkedes det for ham at få opfyldt drømmen, forklarer Tanja Vodder:

- Han var så sparsommeligt anlagt, at han længe havde planer om at købe én af de sidste biler - men han ventede alligevel. Da muligheden så bød sig, så slog han til, forklarer hun, mens Per Vodder tilføjer:

- Der var blandt andet lidt usikkerheder omkring godkendelsen af de sidste biler, men da det gik i orden, fik vi hentet nogle af dem hertil. I alt har seks af de sidste 421 biler været igennem vores forretning.

Da det lakkede mod enden for Saab, blev portene på fabrikken låst, og Svend Aages bil er én af dem, der blev låst inde dengang. Bag murene stod der yderligere 100 Saab 9-3 Aero, som blot ventede på at blive bygget, da Saab løb tør for penge.

Siden kom der med National Electric Vehicle Sweden (NEVS) en kapitalindsprøjtning, som sikrede, at de sidste biler blev til virkelighed, inden NEVS overtog aktiverne. Resultatet blev en helt speciel 9-3-model, som fik motor og gearkasse fra den større 9-5 - og de sidste biler blev kun produceret i to farver: Sort og sølv.

I dag lever SAAB-navnet videre i flyindustrien, mens det er slut for bilerne. Men bilerne har også fået deres helt egen plads - i Højer.

Svend Aage Jeggesen og SAAB var to uadskillelige størrelser. Her er billedet fra den dag, han modtog sin 9-3 Aero - bilen, der er én af de sidste, som kørte af samlebåndet i Sverige. Foto: Per Vodder
På værkstedet havde Svend Aage Jeggesen sin egen lift, og var i det hele taget en mekaniker, som mange SAAB-ejere specifikt spurgte efter. Foto: Per Vodder
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce