Annonce
Læserbrev

Tidligere borgmester: En dybfølt tak

Læserbrev: I dag blev det officielt. Det nye ferieresort på NordAls bliver en realitet i foråret 2023.

En stor og dybfølt tak skal lyde til Bent Jensen og Peter Mads Clausen (og deres fruer) for igen, igen at skabe udvikling, dynamik og optimisme på NordAls.

Jeg har aldrig i mine 25 år i lokalpolitik oplevet et økonomiudvalg give stående ovation. Men det skete da planerne blev forelagt på sidste møde, hvor Bent og Peter deltog. Alle rejste sig og klappede. Jeg fik en klump i halsen og tårer i øjnene. Hvor er det stort.

Tænk, hvad det betyder for vores kommune og vores samfund på NordAls. De mange arbejdspladser i byggeperioden. De efterfølgende 300 faste arbejdspladser i ferieresortet. Og den meromsætning og arbejdspladser det skaber i butikker og aktiviteter rundt omkring ferieresortet. Vel og mærke ikke nødvendigvis højt uddannet arbejdskraft; men arbejde for mennesker med “jævne” uddannelser - det er fantastisk.

Optimismen vil brede sig, og intet er bedre. Vi er mange, der har meget at takke Bent og Peter for, tusind tak.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Sydjylland

Små handelsskoler risikerer at miste udkantstilskud: Nu står flere til at gå i minus

Annonce