Annonce
Esbjerg

En gratis julegave: Fond udgiver bog om diskret Esbjerg-rigmand

Johan P. Hoffmann får udgivet en bog om sit liv og erhvervskarriere. Arkivfoto: Chresten Bergh

Johan P. Hoffmann, som har tjent sin formue på salget af dyrefodervirksomheden Arovit, får nu udgivet en bog om sit liv. Bogen kommer ikke i handlen, men den er trykt 1.000 eksemplarer, som afhændes gratis efter "først-til-mølle-princippet."

Esbjerg: En af Esbjergs store erhvervspersonligheder Johan Preben Hoffmann, der har tjent sin formue ved at opbygge og sælge dyrefodervirksomheden Arovit, får nu udgivet en bog om sit liv og opsigtvækkende erhvervskarriere.

Bogen, der får titlen "Hoffmann - et iværksættereventyr" udgives af Johan Hoffmann Fonden, som har bedt journalist Poul Bjelke Laursen under medvirken af journalist Annelene Vestergaard om at skrive en bog om Johan Hoffmanns historie som iværksætter.

Bogen offentliggøres fredag den 7. december ved et lukket arrangement, og fonden vil benytte bogen i de næste mange år som led i markedsføring af fonden og i samarbejdet med ansøgere og andre finansieringskilder.

Bogen kommer således ikke i handlen, men bestyrelsen har imidlertid fået trykt godt 1.000 ekstra bøger, som vil blive uddelt gratis til unge iværksættere eller andre personer i Esbjerg Kommune med interesse for iværksætteri og virksomheden Arovit, som Johan Hoffmann solgte i år 2000.

Fordelingen af bøgerne vil således ske efter "først-til-mølle-princippet" ved at sende en mail til fondens mailadresse tilskud@johanhoffmannfonden.dk

Annonce

Fonden uddeler

Johann Hoffmann fejrede sidste år sin 80 års fødselsdag, og i den forbindelse blev det også afsløret, at Hoffmann havde stiftet en fond. Fonden har allerede gjort stort lykke og gavn rundt omkring i lokalområdet, og den har delt 12 millioner kroner til kultur-, idræts- og sundhedsformål i Esbjerg Kommune.

Hoffmann har også via sine selskaber investeret millioner og atter millioner af kroner tilbage til erhvervslivet i sin hjemegn. Nogle investeringer er gået bedre end andre, men hans mål har i alle årene været, at de virksomheder, som han har ydet støtte til på et tidspunkt samlet set skulle omsætte for mere end de 1,2 milliarder kroner, som Arovit omsatte for, da virksomheden blev solgt.

Den grænse blev overskredet for nogle år siden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

55 til 80 ejendomme risikerer at skulle lade livet ved ny Hærvejsmotorvej

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce