Annonce
Rejser For abonnenter

En hyldest til farten: 5 gode bilmuseer

Mercedes-Benz Museum er en populær attraktion, som årligt har op mod en million besøgende. PR-foto
Måske er glansen gået lidt af bilen i lyset af klimakrisen, men selv om den ikke er en uproblematisk del af vores liv, er den også så vigtig en del, at man ikke behøver være specielt motortosset for at blive fanget af fortællingen om dens udvikling og betydning for vores frihed. Når man lægger oveni, at mange klassiske biler bare er en nydelse at se på med deres smukke linjer og fine detaljer, er der mere end én god grund til at lægge vejen forbi et af verdens bilmuseer. Nogle er private samlinger, der er grundlagt af entusiaster, andre tilhører bilproducenterne, men fælles for mange af dem er, at der er blevet spyttet en hel del penge i dem i de senere år. Nogle af dem vil ovenikøbet have gjort fremtiden til en del af deres udstilling, så vi også kan få en fornemmelse af, hvordan vi skal transportere os rundt, når benzinmotoren forsvinder over i historien.
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

55 til 80 ejendomme risikerer at skulle lade livet ved ny Hærvejsmotorvej

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce