Annonce
Sydjylland

En læser får svar: Hvorfor betaler jyderne dobbelt så meget som københavnerne?

Den nye såkaldte cityring i Københavns metro åbnede for halvandet år siden i 2019. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
14 minutter i tog fra Bramming til Jerne koster 40 kroner med rejsekort, mens 13 minutter med metro i København kun koster 18 kroner. En læser har spurgt avisen, hvorfor prisforskellen er så stor, selvom rejsetiden er næsten den samme.

Rejsekort: Klokken er 07.30 på en hverdagsmorgen, og du skal med toget på arbejde. Rejser du med metro i 13 minutter fra Københavns Hovedbanegård til Vibenshus Runddel Station, koster det dig 18,10 kroner.

Bor du i stedet i Esbjerg Kommune og skal rejse fra Bramming til Jerne, koster en tur på 14 minutter 40 kroner. Det viser en udregning fra rejsekortets egen prisberegner.


Annonce

Det er, som om vi betaler for, at de kan køre billigere i København.

Søren Guldberg Kjær, pendler i Esbjerg Kommune


Og hvad er årsagen til det? Det har en læser ved navn Søren Guldberg Kjær undret sig over.

"Rejsekortet er til at blive rundforvirret af lige nu - ikke mindst prisforskellen på at bruge tog i Vestjylland i forhold til at køre med den nye millarddyre metro i København", skriver læseren, Søren Guldberg Kjær, i en e-mail til avisen.

Har undret sig

Han pendler dagligt til og fra arbejde mellem Bramming og Gredstedbro, men da han for nylig skulle til Jerne, bed han mærke i den pris, han skulle betale.

"Jeg har hele tiden undret mig over, at en rejse i Vestjylland skal koste meget mere i forhold til at tage samme afstand med det milliarddyre metroprojekt i København", skriver han i sin mail.

Søren Guldberg Kjær pendler til dagligt mellem Bramming og Gredstedbro. Privatfoto

"Det er, som om vi betaler for, at de kan køre billigere i København", skriver Søren Guldberg Kjær, som selv har lavet samme øvelse som avisen og sammenlignet priserne på strækninger i København og i Sydvestjylland.

Annonce

Afstand snarere end rejsetid

Avisen har taget spørgsmålet videre til kundechefen i Rejsekort & Rejseplan A/S, Jens Willars. Han oplyser, at selskabet ikke har noget med selve prissætningen for rejserne at gøre.

"Beregningen af prisen for rejser baserer sig på en landsdækkende zonestruktur, som alle kollektive trafikselskaber anvender. Det betyder, at det er afstanden på rejsen, som er den grundlæggende prisparameter snarere end rejsetiden", skriver han.

I rejsekortets detaljerede prisberegner står der, at der ved direkte rejser anvendes fugleflugt-afstanden. Fra Bramming Banegård til Jerne Station er der i fugleflugt 14 kilometer, mens der fra Københavns Hovedbanegård til Vibenshus Runddel er 3,8 kilometer i fugleflugt.

Annonce

Forskellige takstområder

Selve priserne for zonerne besluttes af de enkelte trafikselskabers regionale samarbejder. I hovedstaden er det DOT, mens det i Sydvestjylland er Takst Vest.

I rejsekortets prisblad har selskabet samlet en oversigt over priserne for at rejse med rejsekort i de forskellige takst-områder. Her fremgår det, at det koster 40 kroner at rejse fire zoner med tog som voksen vest for Storebælt, mens det øst for Storebælt koster 27,50 kroner at rejse samme antal zoner.

Ifølge rejsekortets prisberegner koster det 40 kroner at rejse med tog i 14 minutter her fra Bramming Banegård til den nye station i Esbjerg-bydelen Jerne. Arkivfoto: Martin Wilde

Vest for Storebælt er der i alt 80 zoner for togrejsende, hvor maksprisen er 429 kroner for en voksen med rejsekort, mens der øst for Storebælt kun er 30 zoner med en makspris på 156 kroner. Rejser du over Storebælt, gælder der andre zoner og priser.

Ifølge Rejsekort & Rejseplanen A/S er det altså rejsens afstand snarere end rejsetiden, som har indflydelse på prisen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce