Annonce
Haderslev

En lang Central Park skal binde Haderslev sammen

Der var blomster og tak fra borgmester H. P. Geil til vinderne fra arkitektfirmaet BCVA Aps, fra venstre Rune Veile, Arne Cermak Nielsen og Sara Buhl Bjelke. De 250.000 kroner er allerede sat ind på kontoen, fortalte han også.

Arkitektfirmaet BCVA vandt arkitektkonkurrencen for Jomfrustien, som skal binde den gamle bykerne sammen med den nye bydel på havnen - og samtidig klimasikre området. I forslaget indgår, at busstationen skal flyttes.

Lige som New York skal Haderslev have en Central Park. En ny lang, grøn bypark, der strækker sig fra Haderslevs bymidte til den nye havnefront. En park, der på den nuværende golde og øde parkeringsplads kan forbinde den gamle bykerne med den nye på havnen og samtidig sikre, at voldsomme skybrud ikke fører til oversvømmelser.

Byparken indgår som et meget centralt element i det forslag fra arkitektfirmaet BCVA Aps, der tirsdag blev kåret som vinder af den store arkitektkonkurrence for fremtidens udformning af Jomfrustien. En konkurrence, som Haderslev Kommune har afviklet i samarbejde med det kommunale forsyningsselskab Provas.

Vinderforslaget, der blev belønnet med en førstepræmie på 250.000 kroner, opererer også med at flytte busstationen fra sin nuværende plads til hjørnet, hvor håndværkerparken ligger nu.

- Fordi buspassagerne skal have en oplevelse, se noget flot, når de kommer til Haderslev - og ikke som nu om bag ved, siger arkitekt Rune Veile, der sammen med hustruen Sara Buhl og vennen Arne Cermak Nielsen for tre år siden etablerede BCVA.

Ny Hansborg

Mens busstationen er et fixpunkt i den vestlige ende af Jomfrustien, skal fixpunktet ifølge vinderforslaget være et nyt "Ny Hansborg" - et maritimt ungdomscenter, badekulturhus eller lignende.

Borgmester H. P. Geil (V), der er formand for den politiske styregruppe, som sammen med rådgivende arkitekter har udvalgt vinderener begejstret. Også for de to andre vindere, der får henholdsvis 100.000 og 50.000 kroner i præmie.

- Nu har vi et godt udgangspunkt for at lave en masterplan. Det er ikke sådan, at det bare 100 procent bliver vinderforslaget. Vi har lov til at hugge og stjæle fra de to andre forslag også, sagde borgmesteren, der på engelsk kaldte tirsdagens afsløring for "This is indeed a historic moment" - "dette er i sandhed et historisk øjeblik".

- Især er jeg glad for, at alle forslag opererer med, at vi straks kan gå i gang med at udforme den nye supercykelsti på det gamle banespor, sagde han.

Annonce
Sådan forestiller arkitektfirmaet BCVA sig, at det for fremtiden skal se ud, når man ankommer til Haderslev og Jomfrustien med bus. En stor åben station.

Vinderne

I alt indkom der otte forslag til arkitektkonkurrencen.


  • Et dommerpanel med repræsentanter for Haderslev By, bestyrelsen for Provas samt Haderslev Erhvervsråd har med bistand fra tre fagdommere, udpeget af arkitektforeningen fundet de tre vinderforslag.

  • 1. præmien: BCVA - 250.000 kroner i præmie.

  • 2. præmien: Citypeople - 100.000 kroner i præmie.

  • 3. præmien: Magnus Theimer - 50.000 kroner i præmie.

  • Alle tre vindere kan ses på Haderslev Rådhus i åbningstiden i de næste par uger.
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Danmark skal hænge sammen

Kan man forestille sig en situation, hvor det offentlige dropper investeringen i vejnettet i dele af landet, så borgerne selv må i gang med asfalteringen? Nej selvsagt ikke. Men faktisk er det nogenlunde en parallel beslutning, vores regering har truffet ved at ikke at afsætte midler til bredbåndspuljen i sit udspil til finanslov. Danmark er på vej til at blive næsten 100 procent digitaliseret. Det rummer mange fordele. Både i dialogen med myndighederne og i privatlivet kan det meste hurtigt og bekvemt ordnes via nettet, der samtidig giver adgang til et uendeligt univers af information og underholdning. Forudsætningen for at være en del af det moderne Danmark er hurtigt, stabilt internet. Imidlertid er det fortsat steder i landet, hvor borgerne ikke har denne mulighed. Hermed er de berørte koblet af en central del af infrastrukturen. Konsekvenserne er logiske. Unge familier vælger landet fra, hvis der ikke er net af tilstrækkelig kvalitet. Man skubber således yderligere på den affolkning, der allerede er sat ind af andre årsager. Kreditinstitutternes uvilje til at yde lån til boligkøb i den knap så tæt befolkede del af landet er i forvejen et problem. Men er der heller ikke netforbindelser af en antagelig kvalitet kan boliger på landet blive usælgelige. Samtidig er det svært at drive virksomhed uden bredbånd. Både det lille mekanikerværksted i landsbyen og den moderne landmand er afhængig af computeren. Ansvaret for netforbindelser kan man ligeså lidt som byggeri af veje eller broer pålægge den enkelte. Et eksempel fra Fyn viser således, at det kan koste privatpersoner op til godt 270.000 kroner at få etableret en individuel forbindelse med fibernet. Naturligvis skal staten være sparsommelig. Men en pulje på 100 millioner kroner er ingen kæmpepost på statens samlede udgifter, der i 2018 var på næsten 700 milliarder kroner. For borgerne kan hurtig adgang til nettet til gengæld gøre en verden til forskel. Danmark skal hænge sammen.

Annonce