Annonce
Navne

En rebelsk multikunstner

Troels Trier kan stadig opleves på scenen. Foto: DALHOFF CASPER/Ritzau Scanpix
Troels Trier, der fylder 80 år den 17. januar, har haft en succesfuld karriere, men også oplevet private tragedier.

København. I biografien "Dobbeltgængeren" står der, at der findes to versioner af Troels Trier.

Den oprørske og sprælske entertainer, som de fleste danskere kender. Og så den introverte og sky mand. Det er således en sammensat person, der den 17. januar kan fejre sin 80-års fødselsdag. Det kommer sig af, at Troels Trier både har oplevet stor succes i sin karriere og enorme tragedier i privatlivet.

Som ung dannede han kunstnerkollektivet Røde Mor med Dea Trier Mørch og Ole Finding. Gruppen lavede politisk kunst, de udgav grammofonplader og turnerede i hele Skandinavien. I 1978 gik Troels Trier solo og tilføjede revyforfatter og -skuespiller til sit cv, inden han i 1982 slog sig sammen med sangeren Rebecca Brüel.

De skabte "Trier og Brüels Bodegashow" og begyndte at udgive plader. De fik stor succes med navnkundige hits som deres signatursang "Bøf med løg". Men trods en succesfuld karriere har livet ikke altid været nemt for Troels Trier. Hans tidligere kone, den spansk-engelske maler Jean Logie, døde i begyndelsen af 1960'erne i en trafikulykke.

I 1968 omkom Troels Triers næste kone, Hannelene Meinild, og parrets datter, Astrid, i en drukneulykke. Troels Trier blev senere gift med Dea Trier Mørch, med hvem han har tre børn. Parret blev skilt i 1979. I 1986 blev han gift med sin arbejdspartner Rebecca Brüel, og det har de været lige siden.

De senere år har Troels Trier hovedsageligt fokuseret på sine malerier i sit atelier i hjemmet i Kertinge på Fyn. I 2019 drog han dog igen på landevejene med et show, der samlede op på hans karriere. Og han har øjensynligt ingen planer om at stoppe, bare fordi han fylder 80 år. Som han udtalte til Fyens Stiftstidende i 2019:

- Jeg bliver 80 næste år og har planlagt, at jeg vil falde død om på scenen. Det har jeg sgu aldrig prøvet. /ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

55 til 80 ejendomme risikerer at skulle lade livet ved ny Hærvejsmotorvej

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce