Annonce
Sydjylland

En stresset hjerne behøver pauser

- Du kan ikke bare knipse, og så husker du bedre. Det tager tid at komme sig efter stress, lyder det fra en ekspert. Modelfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Tid og tålmodighed er nøglen til at hjælpe din hjerne, hvis du har været ramt af stress. Der eksisterer nemlig ikke nogen mirakelpille efter sådan et forløb.

København. Har du været syg med længerevarende stress, ved du måske, at hukommelsen kan føles som et plettet verdenskort, hvor hele byer og lande mangler.

Der eksisterer ikke en mirakelpille. Men der findes nogle trick, man kan bruge, når hjernen efter stress skal på ret køl igen i forhold til kort- og langtidshukommelse og evnen til at huske ord og behandle information.

Karen Johanne Pallesen er lektor og forsker i stress og hjernen på Dansk Center for Mindfulness, som er et selvfinansieret center under Institut for Klinisk Medicin på Aarhus Universitet. Hun forklarer, at stress som udgangspunkt er noget positivt.

- Når stress er kortvarig, hjælper stresshormonerne kroppen og hjernen med at yde sit bedste. Kortisol og et andet stresshormon, noradrenalin, hjælper for eksempel hjernen med at lagre erindringer stærkere og bedre, siger hun til Videnskab.dk.

Men for meget stresshormon kan skade hjernen, forklarer Karen Johanne Pallesen.

- Hjernen skal have ro og seriøse hvilepauser for at komme sig efter langtidsstress, siger hun.

Annonce

Sådan rammer stress din hjerne

Stress får din krop til at udskille stresshormoner, såsom kortisol og noradrenalin.

Hvis niveauet af hormoner er højt i længere tid, opstår der problemer. Så bliver kroppen dårligere til at nedregulere stressen. Hukommelsen tager også skade, fordi cellerne i forskellige hjerneområder stopper med at forny sig.

På skanninger kan man ligefrem se, at hjernen er skrumpet. Ikke kun i de strukturer i hjernen, som har med hukommelse at gøre, men også dem, som står for analytiske og regulerende processer.

Kilde: Karen Johanne Pallesen, lektor på Dansk Center for Mindfulness

Fem råd fra forsker og psykolog

Hvordan hjernen bedst får ro, giver forskerne os fem gode råd til:

1. Prøv mindfulness

2. Løb en tur

3. Accepter, at du kan mindre

4. Brug dine kræfter klogt

5. Husk små pauser

De to første råd kommer fra Karen Johanne Pallesen. Mindfulness-meditation handler om at træne hjernens evne til at kontrollere opmærksomheden, så den ikke automatisk "kapres" og overbebyrdes af bekymringer og uro.

Dyrk motion, lyder hjerneforskerens andet råd. En løbetur giver ligesom meditation mulighed for at flytte opmærksomheden ned i kroppen og dermed væk fra tankerne.

Der opstår særlige udfordringer, når man skal til at begynde på arbejde igen. For hvordan hjælper man bedst sin hjerne i en hverdag, som kræver, at man bruger den?

- Du kan ikke bare knipse, og så husker du bedre. Det tager tid at komme sig, siger Janne Skakon, psykolog og ekstern lektor i erhvervspsykologi på Institut for Psykologi på Københavns Universitet.

Hun står for de sidste tre råd.

Vær tålmodig med din hjerne

Det er vigtigt, at man accepterer, at hjernen bliver hurtigere træt, og være tålmodig med den, understreger Janne Skakon. Presser man sig selv, kan det tage endnu længere tid at komme ovenpå igen.

Janne Skakons andet råd er måske lidt mere håndgribeligt.

- Vær opmærksom på, hvornår du fungerer mentalt bedst. Planlæg din arbejdsdag efter, hvornår du er mest frisk og klar i hovedet. Så spilder du ikke dine bedste arbejdstimer, siger hun.

Det sidste råd handler om at indlægge små pauser i sin hverdag. Så får hjernen fri fra alle de indtryk, den konstant bombarderes med.

- Tag dig nogle pauser. Mindst en gang i timen og gerne hver halve time. Det kan være alt fra at rejse sig og tage et glas vand og måske lidt luft. Til små meditationer, hvor man kigger ud ad vinduet og dvæler ved et smukt træ, siger Janne Skakon og tilføjer, at man kan downloade meditations-apps til små pauser.

Så tid og tålmodighed er afgørende for at få hjernen i omdrejninger igen. Hjernen skal nemlig - helt fysisk - genopbygges, fordi stressen har ødelagt den.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Klar melding: Tyskland byder inden for hos Poetzsch og Calle fra 15. juni

Nordtyskland

Minister åbner grænsen

Sydjylland

Camping-indehaver skuffet over Mette Frederiksens delvise grænseåbning: Vi har brug for weekend-turister

Sønderborg

Borgmester efter grænseåbning: Det bliver godt for feriedanmark

Annonce