Annonce
Sport

Endelig en god nyhed: To danske speedwayesser er tilbage på cyklen

Der bliver forhåbentlig noget at smile af for de bedste danske speedwaykørere i denne sæson. Lige nu er der god gang i forberedelserne. På billedet en stærk trip bestående af Nicki Pedersen, Niels-Kristian Iversen og Kenneth Bjerre. Foto: sportxpress/Scanpix

Niels-Kristian Iversen og Nicki Pedersen kom begge meget slemt til skade i 2017, men nu er de i fuld gang med forberedelserne til en ny sæson.

En ny speedwaysæson er på trapperne, så i øjeblikket er de fleste kørere ude at trille de første omgange og på den måde få banket den værste rust af.

Og efter en historisk dårlig dansk 2017-sæson er det yderst positivt, at Danmarks to bedste kørere nu endelig igen er tilbage på speedwaycyklen.

Det handler naturligvis om landsholdskaptajn og Esbjerg-profil Niels-Kristian Iversen og den tidligere tredobbelte individuelle verdensmester og Holsted-ikon Nicki Pedersen.

Lad os tage Iversen først. Han røg virkelig af maskineriet i august i sidste år i en ligamatch i Polen, hvor han brækkede skulderen, slog hovedet og trykkede flere ribben.

Det blev dyrt for ham. Han missede resten af sæsonen og måtte efterfølgende nøjes med en tjans som førstereserve i grandprix-serien 2018.

- Jeg er heldigvis blevet frisk igen. Jeg er enormt træt af det med grandprixet, men det er intet jeg kan gøre. Jeg kan kun vente på min chance og så forhåbentlig virkelig slå til, når der er bud efter mig, siger Iversen, der i disse dage træner på livet løs i polske Torun.

- Det bliver min klub i Polen i denne sæson. Desuden kører jeg selvfølgelig Sverige og Danmark, men jeg har også valgt at køre i den engelske liga igen. Det er der plads til, når jeg ikke er fast grandprix-kører i denne sæson. I England er der enormt mange løb, og det passer mig egentlig helt godt, så jeg har da en idé om, at jeg skal være skarp fra start.

Iversen er altså udenfor grandprixet, men det skal der laves om på i 2018.

- Jeg kører kvalrunderne i år. Det er jeg pisket til, selvom der både skal held og dygtighed til at komme ind den vej, men jeg har gjort det flere gange tidligere, så hvorfor skulle jeg ikke kunne gøre det igen.

Annonce

Back in business

Så er der Nicki Pedersen. I maj sidste år slog han nakken noget så frygteligt. Skaden var meget tæt på at sætte en stopper for Pedersens imponerende karriere, men nu er den 40-årige slagger-veteran altså back in business.

Lægerne har givet grønt lys, mens grandprix-arrangørerne igen har udstyret Nicki Pedersen med et wildcard, hvilket betyder, at han igen er klar til at køre med om den individuelle VM-titel.

- Det er en ekstrem forløsning at komme tilbage efter så lang tid. Det er uden tvivl det værste, jeg har været igennem, erkender han.

Nicki Pedersen, der skal ud at køre sæsonens første grandprix lørdag den 12. maj i polske Warszawa, forbereder sig i øjeblikket i kroatiske Gorican.

- Det er dejligt at mærke suset, og jeg er sikker på, at jeg nemt kan nå at komme i topform til sæsonstarten.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Sydjylland

Flertal vil skrotte succesfuld hjertestop-ordning: Peger i stedet på gratis alternativ

Annonce