Annonce
Varde

Endelig plan for 125 kilometer kørespor i klitplantagerne forsinkes

Forsvaret øger de kommende år øvelsesaktiviteterne i Naturstyrelsens klitplantager i Varde Kommune, hvorfor der som i det nuværende øvelsesterræn skal anlægges kørespor. Arkivfoto: Henrik Reintoft
Arbejdet med at behandle 61 høringssvar er så omfattende, at et endeligt oplæg for Forsvarets 125 kilometer kørespor i klitplantagerne tidligst ligger klar til september.
Annonce

Vestkysten: Allerede nu er Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse forsinket et par måneder i arbejdet med at kommentere 61 høringssvar og samtidig komme med et endeligt oplæg til 125 kilometer kørespor i klitplantagerne.

Forvaret indgik i fjor en aftale med Naturstyrelsen om i fremtiden at kunne anvende 8.000 hektar af Naturstyrelsens klitplantager fra Nymindegab i nord og ned til Ho i syd. Og i lighed med Oksbøl Skyde- Øvelsesterræn skal der anlægges såkaldte tvangsspor for at undgå, at naturen tager skade.

- Tidsplanen kommer ikke til at holde. Det kan jeg lige så godt være ærlig omkring. Det er selvfølgelig beklageligt, siger major Stig Gunnar Larsen, der er chef for Skydesikkerhedselementet for Oksbøl Skyde- og Terræn og står for at implementere planerne.

Annonce

Mere omfattende

Coronakrisen er en del af årsagen.

- Det er langt mere omfattende, end vi havde regnet med, siger Stig Gunner Larsen med henvisning til kommenteringen af de 61 høringssvar.

Deraf nogle meget lange svar på op mod 20 sider og flere af dem fra tyske turister. Og mange af svarene med forslag til ændrede linjeføringer er taget med i oplægget til Naturstyrelsen.

- Ændringerne skal nu forelægges Naturstyrelsen, der så har mulighed for at komme med input, siger Stig Gunnar Larsen.

Major Stig Gunner Larsen, der er chef for Skydesikkerhedselementet for Oksbøl Skyde- og Terræn, beklager, at oplægget til 125 kilometer kørespor i Naturstyrelsens klitplantager er forsinket. Arkivfoto: Martin Ravn

Først derefter kan Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelsen lave det endelige oplæg til de 125 kilometer kørespor.

- Det tager også tid at blive enige om rettelserne. Lad os bruge den tid, det tager, siger Stig Gunnar Larsen.









Han forventer, at oplægget tidligst er klar til september. Men der kan sagtens gå længere tid, da der skal tages hensyn til både den største bruger – 1. Brigade, Naturstyrelsen og borgerne.

Annonce

Åbenhed

Sidstnævnte repræsenteres af blandt andre Bevar Naturen i Varde Kommune, der har været kritiske over Forsvarets brug af Naturstyrelsens klitplantager. Især selve processen har været en anke. Bodil Sommer fra Bevar Naturen i Varde Kommune, der bor i Vejers Strand, ser ikke noget problem i forsinkelsen.

Kampvogne og andre bæltekøretøjer kan være hårde ved naturen. Derfor er der allerede i dag anlagt kørespor i Oksbøl Skyde- og Øvelsesterræn på godt 6.000 hektar. Arkivfoto: Henrik Reintoft

- Bare der er åbenhed omkring det. De kunne godt være bedre til at orientere, siger Bodil Sommer.

Hun ser frem til at se oplægget til de 125 kilometer kørespor og få en afklaring.

- Vi ved jo, at de kommer, siger Bodil Sommer.

Kørespor

  • I fremtiden må Forsvaret anvende Naturstyrelsens 8.000 hektar fra Nymindegab i nord til Ho i syd til øvelser.
  • Alt efter område må Forsvaret holde øvelser i 28 eller 75 dage om året i plantagerne og klithederne.
  • I den forbindelse skal der anlægges 125 kilometer kørespor, der også kaldes tvangsspor. Ofte af otte meters bredde.
  • Der er sat 52,8 millioner kroner af til køresporene, som skal forhindre store skader i skovene.
  • Når selve oplægget til køresporene er godkendt til efteråret, så skal Varde Kommune behandle ansøgningen, da der kræves mange dispensationer.
  • Først derefter kan Forsvaret anlægge køresporene.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce