Annonce
Indland

Enhedslisten: Dyrere biler skal sætte turbo på grøn omstilling

Enhedslistens klimaplan har 78 tiltag inden for de sektorer, der er omfattet af Paris-aftalen. Det er transport, energi, produktion og landbrug. (Arkivfoto).

I stor klimaplan vil EL investere milliarder i kollektiv trafik og pålægge benzin- og dieselbiler afgifter.

Enhedslisten vil hæve prisen på benzin- og dieselbiler samt brændstof og kræve betaling for at benytte veje. Det er motoren, der skal betale for den grønne omstilling i partiets nye, store klimaplan.

Allerede om seks år skal salg af nye biler drevet af fossilt brændsel være forbudt, hvis det står til partiet, der onsdag fremlægger udspillet, som ser på transport, energi, produktion og landbrug.

- Det handler om, at vi alle giver hinanden et håndtryk på at tage det individuelle ansvar, der skal til. Til gengæld skal politikerne love, at der bliver foretaget de strukturelle ændringer, der skal til for at leve mere grønt, siger politisk ordfører Pernille Skipper (EL).

Planen vil blandt andet ændre på, hvordan borgerne transporterer sig, hvad de spiser, samt hvordan de opvarmer huse og får strøm i stikkontakterne.

Konkret vil partiet i 2030 i runde tal mindske udledningen af CO2 med 20 millioner ton mere om året end de ti millioner, som energiaftalen fra 2018 lægger op til.

Den sidste nye benzin- og dieselbil skal sælges i 2025, og der indføres en kontant støtte til køb af 250.000 elbiler fra 2020 til 2025. Støtten varierer fra 50.000 til 100.000 kroner.

Dermed vil partiet sætte sin lid til elbiler, til trods for at de endnu ikke kan konkurrere fuldt ud med traditionelle biler, når det kommer til, hvor langt de kan køre.

- Teknologien er meget tæt på at være på plads for elbiler, det skal nok komme de kommende år. Vi vil selvfølgelig også opsætte ladestandere, så helt almindelige danskere kan komme rundt, siger Pernille Skipper.

En pulje på 240 millioner kroner skal over fire år fremme udbredelsen af hurtigladestandere, hvor elbiler kan lade op i løbet af en halv time.

Der skal investeres op mod 40 milliarder kroner i den kollektive trafik over de næste ti år, og priserne for offentlig transport skal sænkes med 30 procent fra 2020.

Fra 2030 må busser, taxaer, biler og varebiler, der kører for det offentlige, ikke forurene luften.

Det kan virke som en stor omstilling. Men Pernille Skipper mener, at planen er realistisk.

- Den gode nyhed er, at vi beviser, at det ikke er et farvel til den livsstil, vi kender i dag. Vi skal træffe store, alvorlige beslutninger, som skal gå hurtigt.

- Men vi beviser, at det kan lade sig gøre på en måde, hvor helt almindelige familier ikke får slået bunden ud af deres økonomi. Vi kan nå det i tide på en fair måde, siger hun.

Desuden er der CO2-afgifter for landbrug og virksomheder, hvor indtægterne føres tilbage til gavn for den grønne omstilling.

I starten er der et økonomisk minus i planen. Men den er ifølge partiet fuldt finansieret over fire år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce