Annonce
Erhverv 112

Erhverv 112: Arbejdsfordeling kræver kollektiv aftale

På et dyrehospital i Østjylland arbejder medarbejderne videre i hold og har indtil videre løst nedgangen i arbejdstimer ved at bruge fem feriedage pr. medarbejder. Der er dog ikke umiddelbart kompensationsmuligheder for konstruktionen, forklarer Jens Højmark, advokat og partner, Dahl Advokatfirma.

Spørgsmål fra dyrlæge i Østjylland

Spørgsmål: Vi har et mindre dyrehospital med to dyrlæger, to deltidsansatte sygeplejersker (34 timer og 30 timer pr. uge) og en fuldtidselev. I forbindelse med coronakrisen har vi opdelt bemandingen, så vi arbejder i to hold. Vi har på den måde indtil videre brugt fem feriedage pr. medarbejder.

De kommer i fremtiden til at mangle henholdsvis 12 og 7 timer pr. uge for at få deres normale timetal pr. uge. Er der refusionsmuligheder i sådan en konstruktion?

Svar fra Jens Højmark, advokat og partner, Dahl Advokatfirma - 6. april:

Der er ikke mulighed for at få lønkompensation efter trepartsaftalen, da medarbejderne fortsat arbejder. Det kan ikke udelukkes, at der kan være mulighed for at søge efter arbejdsfordelingsordningen. Det kræver en kollektiv aftale med medarbejderne og en nærmere fastlæggelse af arbejdsvilkårene.

Alt beroende på virksomhedens omsætningsnedgang kan der muligvis søges kompensation via:

  1. hjælpepakke om kompensation for omkostninger til de særligt hårdt ramte, hvilket blandt andet kræver en omsætningsnedgang forårsaget af covid-19 på mindst 40 procent og/eller
  2. kompensation via hjælpepakke om kompensation til selvstændige, hvilket blandt andet kræver en omsætningsnedgang forårsaget af covid-19 på over 30 procent.

Der er en herudover en række betingelser, som skal overholdes. Dog kan man (naturligvis) ikke få dækket de samme omkostninger fra flere forskellige covid-19 hjælpepakker.

Erhverv 112 er vejledende

Kommentarer i forbindelse med henvendelse til Erhverv112 - under Jysk Fynske Medier - er alene beregnet til at give en generel vejledning til spørgerens eget brug.

Vi tager forbehold for jævnlige ændringer i love, regler, forordninger, hjælpepakker og de naturligt forekommende farer som følge af elektronisk kommunikation. Af samme årsag fremgår svardatoen i teksten.

Derfor afgives kommentarerne ud fra den forståelse, at Jysk Fynske Medier, og de øvrigt til Erhverv112 medvirkende parter, ikke herved yder juridisk, regnskabsmæssig, skattemæssig eller anden professionel rådgivning eller tjenesteydelse.

Før der træffes nogen beslutninger eller forholdsregler, bør De derfor rådføre Dem med deres sædvanlige rådgivere eller søge egentlig og konkret rådgivning hos de rådgivere som bistår Jysk Fynske Medier i forbindelse med Erhverv112.

Erhverv 112

Erhverv 112 er Jysk Fynske Mediers hotline for lokale virksomheder, der er trængte på grund af coronakrisen.


Hotlinen giver mulighed for at få gratis sparring, hjælp og søge gode råd til alt om finansiering, kommunikation, markedsføring og meget mere.


Stil dit spørgsmål til os på mailen erhverv112@jfmedier.dk eller ring til os på telefon 63 45 22 00 på hverdage i tidsrummet 8-16.


Du kan også bruge spørgemodulet nederst i artiklen her.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce