Annonce
Varde

Erhvervs- og turistdirektør foretrækker en bredere hovedvej 11

Der er svært at overhale på hovedvej 11 med megen tung trafik mod Korskro og videre ud i verden. Foto: Morten Nielsen
Punktvise forbedringer af Hovedvej 11 er en "discountløsning", mener Finn Erik Kristiansen, der er direktør for ProVarde. Han prioriterer en bredere hovedvej 11 over en ny vej til Esbjerg.

Varde: Der er brug for en 2+1-vej mellem Varde og Korskro. Det mener Finn Erik Kristiansen, direktør for ProVarde, der arbejder med udvikling af både erhverv og turisme i Varde Kommune.

Vejdirektoratets hovedforslag er at lave punktvise forbedringer for 150 millioner kroner, og både transportministeren og transportordfører Kim Christiansen (DF) fortæller, at der endnu ikke er taget stilling til, om der skal bygges den dyre eller billigere løsning.

Finn Erik Kristiansen kalder løsningen til 150 millioner kroner for en discountløsning, selvom Vejdirektoratet vurderer, at trængselsproblemerne ikke skyldes selve vejen, men kødannelser i endepunkterne ved Varde og Korskro.

- Det kan meget vel være, at det løser problemet her og nu. Det gjorde E45 (motorvejen, som nu skal suppleres af en motorvej mere, red.) også, da man byggede den. Det var fint på det tidspunkt. Det bliver det bare ikke ved med at være. Det er sådan set det, der er min pointe, siger han.

Annonce

Hovedvej 11

Der skal bruges op til 400 millioner kroner. Grundlæggende er der tre muligheder i spil:

  • Punktvise forbedringer for cirka 150 millioner kroner. Der bliver lettere adgang til vejen både i Varde og i Korskro. Desuden bliver der lavet tre passagelommer undervejs, og der bliver bygget en cykelsti langs vejen.
  • Opgradering til 2+1-vej for cirka 400 millioner kroner. Vejen bliver tresporet. De steder, hvor der er ét spor mod Korskro, vil der være to spor i retning mod Varde - og omvendt.
  • En helt ny vej fra motorvejstilkørslen ved Kjersing til det sydlige Varde. Prisen er ukendt.

Bredere vej er førsteprioritet

En tredje løsning er at bygge en helt ny vej mellem Varde og Esbjerg. Det er en løsning, som borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) foretrækker, og også to byrådsmedlemmer i Varde har talt varmt for denne løsning på Facebook.

Finn Erik Kristiansen siger, at hans drømmescenarie er at få begge dele. Men skal han vælge, så foretrækker han en bredere hovedvej 11. Hans pointe er, at en ny vej kun aflaster hovedvej 11, hvis bilerne fordeler sig jævnt. Det er svært at styre, og hvis alle vælger at bruge én af vejene, så løser den nye vej intet.

Kan bygges parallelt

Jesper Frost Rasmussen har advaret mod en bredere Hovedvej 11, fordi det vil kræve ekspropriationer af huse, der ligger tæt på vejen.

Finn Erik Kristiansen foreslår at kigge på, om den nye 2+1-vej mellem Varde og Korskro kan bygges parallelt med den nuværende vej, så man undgår det problem. Det er ligesom, når man bygger en ny motorvej ved siden af en landevej, inden man bagefter sløjfer landevejen.

Her er den linjeføring, som Varde Kommune forestiller sig en ny vej mellem Varde og Esbjerg kunne have. Som det ses, kan vejen ende både i rundkørslen, hvor Nordre Boulevard ender mod syd og i det kryds, hvor man kan fortsætte ad Østre Omfartsvej. Illustration: Varde Kommune

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Sønderjyske politikere måtte vælge pragmatisme før principper

Det hører til sjældenhederne, at embedsmænd udtaler sig skarpt og uden omsvøb. Men det gjorde han, direktøren på rådhuset. ”Fuldstændigt utilstedeligt” kaldte Stig Werner Isaksen udvidelsen af Tinglev-virksomheden N.T. Tømrer og Snedkerforretning. Det utilstedelige består ifølge den kommunale direktør i, at en anden direktør, virksomhedsejeren, har udvidet sit firmas fysiske rammer uden at sørge for de nødvendige tilladelser først. Ulovligheder skal selvfølgelig ikke accepteres. ”Med lov skal man land bygge”, som det står skrevet på indgangen til Københavns Byret. Og indlysende er det, at politikernes beslutning om – imod forvaltningens anbefalinger – at godkende Tinglev-virksomhedens udvidelse har nogle åbenlyst indbyggede problematikker. FOR HVILKET SVAR giver man det næste firma, der bryder reglerne lige så klokkeklart, som N.T. Tømrer og Snedkerforretning har gjort? Og hvordan vil den virksomhed, den direktør reagere, hvis embedsmændene også til den tid siger nej, og politikerne modsat nu holder fast i afgørelsen? Forskelsbehandling er blot et af de ord, der falder lige for. Som Stig Werner Isaksen formulerer det: - Jeg kan sagtens forstå politikernes beslutning, men jeg kunne bare ikke anbefale den. DET STOD PÅ ingen måde skrevet i embedsmands-manualerne, at det var den løsning, der blev konklusionen. Politikerne har i denne sag valgt den pragmatiske tilgang: Det ser ikke kønt ud; der er dog noget meget vigtigere på spil: Eller som den socialdemokratiske gruppeformand og borgmesterkandidat, Erik Uldall Hansen, konstaterede: - For os handler det om arbejdspladser. Venstres Philip Tietje, der er formand for vækstudvalget for land og by, er på linje. Også han kunne se arbejdspladser forsvinde, hvis politikerne havde fulgt embedsmændenes anbefalinger. SKÅRET IND TIL benet: Politikerne valgte pragmatisme før principper. Arbejdspladser før overholdelse af regler. Naturligvis er politikerne fuldt ud bevidste om dilemmaerne, og de har formentlig godkendt udvidelsen af Tinglev-virksomheden med billeder på nethinden af de problemer, godkendelsen kan skabe for dem senere. Ingen af dem kunne bare have holdt til de konsekvenser, en fastholdelse af den administrative afvisning måske havde resulteret i. ”POLITIKERNE SKYLD I, at virksomhed må fyre”, var en konklusion, der kunne være taget på de sociale medier. Det er selvfølgelig noget sludder, for virksomheden har ikke fulgt reglerne, men den slags kan være svær at forklare over for dem, der af den grund måtte sige farvel til deres arbejdsplads. Politikerne var nødt til at godkende virksomhedens udvidelse på bagkant. Vel vidende at en lignende sag kan dukke op i deres indbakke en anden gang. Og hvad gør de så? GOD SØNDAG

JV Podcast

JV Podcast: Danfoss-fyringer, rekord-opkøb og en enkelt københavner-chef huserer på Als

Annonce