Annonce
Esbjerg

Erhvervs- og turistdirektør foretrækker en bredere hovedvej 11

Der er svært at overhale på hovedvej 11 med megen tung trafik mod Korskro og videre ud i verden. Foto: Morten Nielsen
Punktvise forbedringer af Hovedvej 11 er en "discountløsning", mener Finn Erik Kristiansen, der er direktør for ProVarde. Han prioriterer en bredere hovedvej 11 over en ny vej til Esbjerg.

Varde: Der er brug for en 2+1-vej mellem Varde og Korskro. Det mener Finn Erik Kristiansen, direktør for ProVarde, der arbejder med udvikling af både erhverv og turisme i Varde Kommune.

Vejdirektoratets hovedforslag er at lave punktvise forbedringer for 150 millioner kroner, og både transportministeren og transportordfører Kim Christiansen (DF) fortæller, at der endnu ikke er taget stilling til, om der skal bygges den dyre eller billigere løsning.

Finn Erik Kristiansen kalder løsningen til 150 millioner kroner for en discountløsning, selvom Vejdirektoratet vurderer, at trængselsproblemerne ikke skyldes selve vejen, men kødannelser i endepunkterne ved Varde og Korskro.

- Det kan meget vel være, at det løser problemet her og nu. Det gjorde E45 (motorvejen, som nu skal suppleres af en motorvej mere, red.) også, da man byggede den. Det var fint på det tidspunkt. Det bliver det bare ikke ved med at være. Det er sådan set det, der er min pointe, siger han.

Annonce

Hovedvej 11

Der skal bruges op til 400 millioner kroner. Grundlæggende er der tre muligheder i spil:

  • Punktvise forbedringer for cirka 150 millioner kroner. Der bliver lettere adgang til vejen både i Varde og i Korskro. Desuden bliver der lavet tre passagelommer undervejs, og der bliver bygget en cykelsti langs vejen.
  • Opgradering til 2+1-vej for cirka 400 millioner kroner. Vejen bliver tresporet. De steder, hvor der er ét spor mod Korskro, vil der være to spor i retning mod Varde - og omvendt.
  • En helt ny vej fra motorvejstilkørslen ved Kjersing til det sydlige Varde. Prisen er ukendt.

Bredere vej er førsteprioritet

En tredje løsning er at bygge en helt ny vej mellem Varde og Esbjerg. Det er en løsning, som borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) foretrækker, og også to byrådsmedlemmer i Varde har talt varmt for denne løsning på Facebook.

Finn Erik Kristiansen siger, at hans drømmescenarie er at få begge dele. Men skal han vælge, så foretrækker han en bredere hovedvej 11. Hans pointe er, at en ny vej kun aflaster hovedvej 11, hvis bilerne fordeler sig jævnt. Det er svært at styre, og hvis alle vælger at bruge én af vejene, så løser den nye vej intet.

Kan bygges parallelt

Jesper Frost Rasmussen har advaret mod en bredere Hovedvej 11, fordi det vil kræve ekspropriationer af huse, der ligger tæt på vejen.

Finn Erik Kristiansen foreslår at kigge på, om den nye 2+1-vej mellem Varde og Korskro kan bygges parallelt med den nuværende vej, så man undgår det problem. Det er ligesom, når man bygger en ny motorvej ved siden af en landevej, inden man bagefter sløjfer landevejen.

Her er den linjeføring, som Varde Kommune forestiller sig en ny vej mellem Varde og Esbjerg kunne have. Som det ses, kan vejen ende både i rundkørslen, hvor Nordre Boulevard ender mod syd og i det kryds, hvor man kan fortsætte ad Østre Omfartsvej. Illustration: Varde Kommune

Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce