Annonce
Tønder

Erhvervsklima: Virksomhederne i Tønder mangler kvalificeret arbejdskraft

Der er utilfredshed at spore hos Tønder Kommunes virksomheder, når det kommer til kommunens evne til at tiltrække kvalificeret arbejdskraft, samt jobcentrenes samarbejde med virksomhederne. Arkivfoto.
Virksomhederne i Tønder Kommune er utilfredse med den kommunale indsats, når det kommer til at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Det viser ny undersøgelse fra Dansk Industri. Hos kommunens arbejdsmarkedsudvalg forsøger man at tiltrække den fornødne arbejdskraft med nye tiltag.

Tønder Kommune: Det syner ikke positivt for Tønders Kommunes erhvervsklima, hvis man skal tro den nyligt offentliggjorte undersøgelse fra Dansk Industri "Lokalt Erhvervsklima", hvor der undersøges, hvor erhvervsvenlige landets kommuner er. Tønder Kommune ligger på en samlet 64. plads ud af 93. Og det er ti pladser lavere end sidste år.

Det står især skidt til, når man ser på mængden af kvalificeret arbejdskraft i kommunen. Tønder Kommune har nemlig i år sikret sig en solid bundplacering som nummer 93 i kategorien "arbejdskraft", som belyser de lokale virksomheders tilfredshed med den indsats kommunen gør for at opfylde behovet for kvalificeret arbejdskraft, samt hvor gode jobcentrene er til at samarbejde med virksomhederne. Derudover er der i kategorien også kigget på en række statistiske tal, der fortæller noget om mængden af kvalificeret arbejdskraft og private virksomheder i kommunen generelt.

Arbejdskraft er et vigtigt område for Tønder Kommunes virksomheder, som har placeret det som nummer to på en prioriteringsliste over, hvad de synes, kommunen skal fokusere på for at sikre fremtidig vækst.

Annonce

Lokalt Erhvervsklima 2019

DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2019, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er 10. år i træk, at DI laver undersøgelsen.

7.332 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer omkring 370.000 arbejdspladser, hvilket svarer til mere end 20 pct. af den private beskæftigelse. I Tønder repræsenterer besvarelserne 2.265 arbejdspladser, hvilket svarer til ca. 22 pct. af de privat beskæftigede i kommunen.

Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

Resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer er opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.

93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkelig mængde svar.

Kilde: Ritzau/Dansk Industri

Konsekvenser i fremtiden

At det i Tønder Kommune generelt er et problem at tiltrække arbejdskraft, har konsekvenser for de lokale virksomheder, fortæller Gordon Trier Holm, konsulent hos Dansk Industri. Det ses, når virksomhederne må sætte foden på bremsen, og afvise kunder fordi, de ikke har medarbejdere nok.

- Det gør, at virksomhederne mister en umiddelbar indtægt, lyder det fra Gordon Trier Holm.

Problemet er dog umiddelbart ikke så kritisk endnu, men fremtiden kan blive problematisk, hvis ikke der gøres noget.

- Det er især faglærte, der mangler, men det er dog ikke mit indtryk, at manglen lige nu er så akut, at virksomhederne må sige nej til ordrer, men de føler lidt, at jorden brænder under dem. Fremtidsperspektiverne er ikke gode, hvis de pludselig står med en markant vækst. Så er det ikke sikkert, at de har nok medarbejdere til at bære den.

Nye tiltag

Ifølge formanden for arbejdsmarkedsudvalget i Tønder Kommune, Jan Voss Hansen (O), er manglende arbejdskraft noget arbejdsmarkedsudvalget har meget fokus på.

Der er blevet søsat flere initiativer, som skal forsøge at sikre flere kvalificerede medarbejdere og dermed fremtiden for virksomhederne. Det drejer sig blandt andet om et samarbejde mellem flere sønderjyske kommuner, hvor de udveksler ressourcer og arbejdskraft, og et samarbejde der går under navnet "Partnerskabet for fremtidens arbejdskraft i Tønder Kommune", hvor der blandt andet sidder repræsentanter fra en række uddannelsesinstitutioner og LO.

- Her lytter vi meget til, hvad de mener, vi kan gøre bedre, eller hvor vi kan sætte ind. Jeg arbejder også med at se, om vi kan tiltrække noget kvalificeret arbejdskraft fra Tyskland, og få nogen derfra til at bosætte sig i Sønderjylland. Men det er en lidt langsigtet strategi, fortæller Jan Voss Hansen.

Noget andet arbejdsmarkedsudvalget arbejder på er, at tale de faglærte op:

- Derudover vil vi have gjort det mere attraktivt at tage en faglig uddannelse, og vise, at man ikke nødvendigvis skal gå på gymnasiet. Det gør vi blandt andet med en uddannelsesmesse, hvor vi prøver at fortælle, at fremtidens arbejdspladser og indtægt ligger ved de faglærte, lyder det fra Jan Voss Hansen.

Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce