Annonce
Erhverv

Erhvervsredaktøren: Efter revolutionen er Mærsk slet ikke til at kende

Pumas sko og tøj kommer fra over 200 fabrikker, primært i Asien, og det tyske sportstøjsfirma har overladt transporten til Mærsk, så varerne når rettidigt ud til butikkerne. Pr-foto 

Revolutioner og Mærsk, berømt for ordene om at handle med rettidig omhu, finder sjældent vej til den samme overskrift, men i disse år hænger det fint sammen:

Danmarks største virksomhed er i gang med et modigt sats, der vedrører titusindvis af ansatte, verdens allerstørste transportkunder og ikke mindst de 76.000 aktionærer.

Næsten alt, hvad der ikke handler om transport af containere, har A.P. Møller-Mærsk solgt fra eller er på vej til at gøre det. Ændringen af strategien har været i gang siden 2016, men på en kapitalmarkedsdag i tirsdags - hvor investorer fra hele verden fulgte med - kunne Mærsk-ledelsen og de inviterede gæster sætte ord på, hvad der foregår.

Annonce

For Mærsk vil ikke længere været et rederi, hvor kunderne ringer fra dag til dag og rykker for den bedste pris for at få en container sejlet fra Shanghai til Rotterdam.

Nu vil man være en integreret logistikvirksomhed, og hvis det lyder kryptisk, så var der hjælp at hente ved at lytte til en af Mærsks store kunder.


Det kan siges mere enkelt: Mægtige Mærsk med over 700 containerskibe i flåden har erkendt, at det er en fordel at lytte til sine kunder.


Den tyske sportstøjskæmpe Puma har nemlig overladt stort set alle transportopgaver til Mærsk, forklarede Pumas finansdirektør Michael Lämmermann på kapitalfondsdagen, der foregik med en videotransmission direkte fra Mærsks hovedsæde på Esplanaden i København. Den maritime stemning var sikret med udsigt til Københavns havn og den travle trafik af havnebusser i baggrunden.

Puma, der sælger sko og sportstøj for næsten 40 milliarder kroner om året, får det hele produceret på 213 fabrikker, primært i Vietnam, Kina og Cambodia. Herfra skal produkterne fordeles rundt til 62 lagre over hele verden, og det kræver hver år mere end 42.000 tyvefodscontainere.

Den tyske finansdirektør lagde ikke skjul på, at Puma tidligere var svært utilfreds med både Mærsk og de mange andre transportører, som Puma måtte holde styr på, hvis sko og T-shirts skulle ende ude i butikkerne i rette tid. Men det har ændret sig, efter at Puma har lagt hele opgaven hos Mærsk, der tager sig af hele logistikken fra fabrikker og ud til de lokale lagre. Den traditionelle opgave med at sejle med containere er kun én brik i puslespillet.

Historien om Mærsk og den nye strategi indgik også i sidste uges podcast, Erhvervsklubben, der kan høres her:

 

Og pointen var selvfølgelig, at Puma er blevet en yderst tilfreds kunde, der slipper for at koordinere opgaverne mellem en masse speditører, vognmænd og rederier. For Mærsk er det interessant, fordi omsætningen pr. container er langt større, end da det blot handlede om at flytte den mellem to havne.

Puma forventer at fordoble salget i løbet af de næste fem år, så der bliver mange flere containere at flytte, og det samme gælder andre af Mærsks nuværende kunder. Forude venter derfor et slidsomt arbejde med at overbevise de 200 største containerkunder om, at Mærsk er dygtig nok til at overtage langt flere transportopgaver på landjorden. 

Hvis det lykkes, har Mærsk fat i et vækstmarked, der i løbet af nogle år kan blive lige så stort som selve containerrederiet, der i dag står for tre fjerdedele af omsætningen.

Processen er modig, fordi det kræver mod at rokke ved en 117 år gammel virksomhed, der egentlig fungerer meget godt. Ingen er i tvivl om, at Mærsk driver et godt rederi. Men ledelsens analyse er klar: Mærsk må ikke stå stille, for så dukker der konkurrenter op, som snupper de gode lunser af markedet.

Det er her, at revolutionen viser sig, og set udefra er det vildt at læse om Mærsk-ledelsens refleksioner over, hvad der er sket.

- Den allerstørste forandring er forståelsen af, at kunderne har et valg, at vi skal optjene deres tillid, og at vi ikke automatisk får dem, bare fordi vi hedder Mærsk. Den form for ydmyghed, der er i at lytte til kunderne frem for bare at gøre det, vi synes er bedst, er jeg ret stolt af, sagde Vincent Clerc, ansvarlig for hele Mærsks rederiforretning, i sidste uge til Børsen.

Det kan siges mere enkelt: Mægtige Mærsk med over 700 containerskibe i flåden har indset, at det er en fordel at lytte til sine kunder.

Erhvervsredaktør Jens Bertelsen. Foto: Nils Svalebøg
Annonce
Danmark

Onsdagens coronatal: 353 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Kolding For abonnenter

Ukrainer idømt fire års fængsel, udvisning og bøde på 71 mio kr. i stor sag om ulovlig cigaretfabrik: - Først i dette øjeblik er det gået op for mig, hvor alvorligt det er

Danmark

CureVacs vaccine opfylder ikke kriterier i afgørende studier: Den er kun 47 procent effektiv

Annonce