Annonce
Esbjerg

Esbjerg City Half er klar til rekordår

Sådan tager ruten for løbet sig ud. Der vil være begræsninger for trafikken, mens løbet afvikles. Presseillustration
Esbjerg City Half sender rekordmange deltagere ud på halvmaraton og 10 kilometers løb eller walk søndag 18. august. Af hensyn til sikkerheden for deltagerne bliver trafikken på ruten begrænset på dagen.

Esbjerg: Søndag 18. august klokken 10.00 går starten til Esbjerg City Half, og halvanden uge før løbet har knap 1000 deltagere tilmeldt sig. Det er rekord for løbet, hvor deltagerne kan opleve Esbjerg i løbesko på både en halvmaraton og en rute på ti kilometers løb eller walk.

Esbjerg Kommunes borgmester, Jesper Frost Rasmussen (V), stiller selv op til halvmaraton og glæder sig til at byde alle deltagerne velkommen til løbefest.

- Løbet har spændende nyheder på programmet i år, og både den nye rute og udvidelsen med ti kilometer gør løbet attraktivt for en bred gruppe af deltagere, så endnu flere kan tage del i Esbjergs energi. Samtidig er Esbjerg City Half et flot og aktivt punktum for Esbjerg Festuge, siger Jesper Frost Rasmussen i en pressemeddelelse.

For at skabe de bedste rammer om sikkerheden for deltagerne etableres en række begrænsninger af trafikken. Gl. Vardevej er centrum for start og mål, og strækningen fra Grådybet til Parkvej vil derfor være lukket på dagen fra klokken 08.00. Vejen vil blive åbnet igen senest klokken 14.00.

Det betyder, at tilskuerne til EfB's superligakamp mod Lyngby på Blue Water Arena klokken 14.00 skal være opmærksomme på lukningen af Gl. Vardevej i tidsrummet op til fodboldkampen. Tilskuerne opfordres til at tage cyklen til stadion, og hvis de skal køre i bil og parkere i området, er det nødvendigt at tage de to sportsbegivenheders ekstra belastning af trafikken med i overvejelserne.

Mellem klokken 08.00 og 14.00 kører buslinjerne 6C, 7C og 8C uden om Gl. Vardevej, og brugere af Sydtrafiks busser kan tjekke afgange og alternative ruter på Rejseplanen.

Bag Esbjerg City Half står Esbjerg Atletik og Motion og Sport & Event Park Esbjerg i et partnerskab med Esbjerg Kommune, og arrangørerne lægger vægt på at skabe en festlig stemning til løbet.

- Vi satser på god opbakning både i start- og målområdet og rundt på ruten, hvor byens erhvervsliv støtter op om løbet med underholdning og et boost af humør og energi til både deltagere og publikum, så Esbjerg City Half bliver en sjov og positiv oplevelse for alle", siger Anders Vesterbæk, eventkoordinator hos Sport & Event Park Esbjerg.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Erhvervsforening efterlyser svar om havnens fremtid: Usikkerhed er gift for virksomheder og investorer

Kommentar For abonnenter

Når de yngste skoleelever må vente urimeligt længe på bussen

Det skulle være så godt alt sammen, da den tidligere regering tilbage i begyndelsen af året foretog en justering på folkeskoleområdet sammen med Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, SF og Radikale Venstre. Justeringen handlede blandt andet om at gøre skoledagen kortere for eleverne i indskolingen – altså på klassetrinene 0. – 3.-klasse. Med aftalen blev partierne på Borgen enige om at skære to timer og et kvarter af skoleugen for eleverne, der er i alderen fra seks til ni år. Med den kortere skoleuge blev der skabt mere frihed og også større faglighed. Lød det fra politikerne. For nogle elever rundt på en del af Vejen Kommunes folkeskoler er det dog så som så med de gode intentioner. I hvert fald halter det noget, når det gælder friheden, som vi beskriver på forsiden af denne sektion. Virkeligheden på mange skoler er blevet en helt anden. For det kan godt være, at flere af skoledagene er blevet kortere. Men det er i hvert fald ikke ensbetydende med, at eleverne så også kan nyde friheden – slet ikke hjemme. Et sted mellem 40 og 70 skoleelever rundt i kommunen kan nemlig slet ikke komme hjem, når det ringer ud ved 13.15-tiden. De må i stedet vente helt op til en time på, at bussen ruller op foran deres skole. Og med en vis transporttid er nogle af eleverne klar til at stille skoletasken hjemme i privaten lidt før klokken 15 – altså en time og tre kvarter senere. - Det synes jeg ikke, at vi kan være bekendt. Jeg mener, at busafgangene bør tilpasses skolens ringetider, lød det fra det socialdemokratiske byrådsmedlem, Elin Winther, på byrådsmødet tidligere på ugen. Og S-politikeren har en pointe. Rigtig mange politikere fik via de nyinstallerede mikrofoner i den nye byrådssal tildelt ordet. Og selv om der var forståelse for problematikken med ventetiden, så besluttede et stort flertal, at der ikke bliver ændret på forholdene. Dels fordi det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at ændre på bustiderne, og dels fordi det vil koste Vejen Kommune omkring 900.000 kroner årligt at tilpasse busserne de ringetider, som der er på de pågældende skoler. Flertallet har talt. Og sådan er demokratiets spilleregler. Men det rokker ikke ved, at Udvalget for skoler og børn med rimelighed godt kan kigge på problematikken engang til. Altså en ommer. Er der da virkelig ingen mulighed for at foretage et eller andet indgreb, der kan løse op for den urimelighed, som disse skoleelever oplever? Indrømmet; Nu er det ikke sådan, at de oplagte svar bare blæser i vinden. Men ventetiden synes altså at være for lang for disse seks til niårige. Intentionerne i justeringerne på folkeskoleområdet var i hvert fald en ganske anden. GOD 3. SØNDAG i advent

Annonce