Annonce
Esbjerg

Esbjerg-firma vinder opfinder-strid om fisketrawl

Trawleren Fagraberg på vej i havn – fuldt lastet efter fiskeri med MLD-trawlskovle. Det innovative udstyr fra Esbjerg-firmaet er nu klar til at blive markedsført og solgt efter en bitter retsstrid. Foto: MLD
Esbjerg-virksomheden MLD lander nyudviklet grønt styringssystem, der sikrer større effektivitet, CO2- reducerende brændstofforbrug og skåner havbundens biodiversitet.

Esbjerg: Der er ikke meget tilbage der lugter af Esbjergs fiskerieventyr i den såkaldte energimetropol, men Esbjerg er ikke færdig med at lave forretning indenfor fiskeindustrien og i fremtiden kan en hel stribe lokale investorer bag selskabet Duca Marine ApS nu håbe på et nyt opsigtsvækkende højteknologisk forretningseventyr.

Efter investeringer på omkring 32 millioner kroner og mere end to års strid om patentrettigheder er Esbjerg-firmaet MLD nemlig parat til at sende et nyudviklet trawl-styringssystem på verdensmarkedet. Det er et aktuelt eksempel på efterlevelse af den skærpede danske klima- og miljøpolitiske retning med naturvidenskabelig og teknisk forskning/udvikling på agendaen, skriver selskabet i en pressemeddelelse.

MLD har således præsteret et innovativt udviklingsarbejde, som udnytter de hydrodynamiske kræfter, der opstår når en trawlskovl trækkes igennem vandet.

Resultatet er blandt andet, at man hurtigt og fleksibelt fra fiskerfartøjets bro elektronisk kan fjernstyre systemets hydrauliske og specialdesignede trawlskovle direkte mod fiskestimerne i en skånsom afstand hen over havbunden – uden at trawlskovlen skraber og beskadiger floraen.

Annonce

Det har været Davids kamp mod Goliat.

Gregers Baungaard, administrerende direktør, MLD

Lokalt samarbejde

MLD har realiseret firmaets egen opfindelse i et lokalt teamwork, så der er tale om et 100 procent lokalt/dansk produceret system. Virksomheden på Energivej har blandt andet samarbejdet med NorSea Group på havnen, MacArtney og PMC Hydraulics i Tarp om nyskabelsen.

Tests i Nordatlanten og ved Irland i 2017 og 2018 har dokumenteret forbedret effektivitet og fleksibilitet, oplyser Gregers Baungaard, administrerende direktør i MLD. Han fortæller videre, at det samlede facit ved det nye styringssystem er hurtigere pay back, der er estimeret til mindre end et år, mens trawlets fremføring hen over havbunden og effektivitetsforbedringen giver rene miljøgevinster som lavere brændstofforbrug, mindre CO2-udslip og skånsomt fiskeri til gavn for biodiversitet.

I første omgang vil cirka 5.000 af verdens største fiskefartøjer være blandt de potentielle kunder, og ifølge Gregers Baungaard har MLD allerede modtaget flere bestillinger og henvendelser fra potentielle kunder:

- Ærgerligt, at vi blev stækket ved introduktionen af systemet. Vi erkender, at vi som iværksættere begik en fejl ved at søge et finansielt samarbejde med en brancherelateret virksomhed, som efter vores opfattelse desværre i stedet forsøgte benspænd med sagsanlæg. Det har været Davids kamp mod Goliat, lyder det fra Gregers Baungaard.

Det var færøske Vónin, der i 2017 anlagde en midlertidig forbudssag om markedsføring/salg med påstand om krænkelse af deres brugsmodel. Efter en tur forbi to retsinstanser har Vestre Landsret nu stadfæstet Sø- og Handelsrettens afgørelse som betyder, at MLD nu kan komme videre med sit produkt.

Ifølge MLD skal sagsøger udrede sagens samlede omkostninger på cirka 1,8 millioner kroner.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener om flystøj: Det kan staten ikke være bekendt

Det er en urimelig behandling, mange af naboerne til de kommende F-35 kampfly i Skrydstrup har udsigt til at få. Fredag præsenterede et bredt politisk flertal en aftale, som vil koste skatteyderne 250 millioner kroner i forskellige former for kompensationer til de støjramte naboer. Det er i sig selv mange penge, men det er dog kun godt en procent af det beløb, som staten bruger på selve købet af de 27 nye fly. Når man køber fly for 20 milliarder kroner, skal man også være parat til at betale en anstændig pris for at undgå, at naboer kommer i økonomisk klemme, fordi deres boliger vil falde i værdi. Man kan af gode grunde ikke på forhånd vide, hvad det værditab bliver, og derfor kan der ikke på nuværende tidspunkt afsættes et fast beløb. Men det gør det politiske flertal i en aftale, der ud over at være for nærig også er alt for firkantet. Staten vil tilbyde 117 boligejere tættest på flyvestationen, der bor i en såkaldt rød zone, at de kan få opkøbt deres ejendom. Til gengæld er der cirka 1500 beboere i en såkaldt gul zone lidt længere væk, som kun vil blive tilbudt en støjsikring til 70.000 kroner. Forsvarsminister Trine Bramsen (S) forsvarer sig med, at der ikke er juridisk grundlag for at udbetale erstatning for det værditab, der måske vil blive på grund af den forøgede flystøj. Men så må det politiske flertal træde i karakter som lovgivere og sørge for, at dette juridiske grundlag bliver skabt. Det må selvfølgelig ikke blive et tag selv-bord for husejere, der bare vil kunne påstå, at de har fået et kæmpe værditab og derfor skal have en erstatning. Det skal være en uvildig instans, som konkret skal vurdere, om ejendommene i området kommer til at tabe mere i værdi, end de måske ellers ville have gjort, hvis der ikke var købt nye kampfly. Det vil betyde, at staten ikke på forhånd kan vide, hvad udgiften til at dække naboernes tab bliver. Men det er en regning, alle skatteydere må være parat til at betale.

Danmark

Agnes er dybt skuffet over flyerstatning: Det er fuldstændig uanstændigt

Annonce