Annonce
Esbjerg

Esbjerg-firma vinder opfinder-strid om fisketrawl

Trawleren Fagraberg på vej i havn – fuldt lastet efter fiskeri med MLD-trawlskovle. Det innovative udstyr fra Esbjerg-firmaet er nu klar til at blive markedsført og solgt efter en bitter retsstrid. Foto: MLD
Esbjerg-virksomheden MLD lander nyudviklet grønt styringssystem, der sikrer større effektivitet, CO2- reducerende brændstofforbrug og skåner havbundens biodiversitet.

Esbjerg: Der er ikke meget tilbage der lugter af Esbjergs fiskerieventyr i den såkaldte energimetropol, men Esbjerg er ikke færdig med at lave forretning indenfor fiskeindustrien og i fremtiden kan en hel stribe lokale investorer bag selskabet Duca Marine ApS nu håbe på et nyt opsigtsvækkende højteknologisk forretningseventyr.

Efter investeringer på omkring 32 millioner kroner og mere end to års strid om patentrettigheder er Esbjerg-firmaet MLD nemlig parat til at sende et nyudviklet trawl-styringssystem på verdensmarkedet. Det er et aktuelt eksempel på efterlevelse af den skærpede danske klima- og miljøpolitiske retning med naturvidenskabelig og teknisk forskning/udvikling på agendaen, skriver selskabet i en pressemeddelelse.

MLD har således præsteret et innovativt udviklingsarbejde, som udnytter de hydrodynamiske kræfter, der opstår når en trawlskovl trækkes igennem vandet.

Resultatet er blandt andet, at man hurtigt og fleksibelt fra fiskerfartøjets bro elektronisk kan fjernstyre systemets hydrauliske og specialdesignede trawlskovle direkte mod fiskestimerne i en skånsom afstand hen over havbunden – uden at trawlskovlen skraber og beskadiger floraen.

Annonce

Det har været Davids kamp mod Goliat.

Gregers Baungaard, administrerende direktør, MLD

Lokalt samarbejde

MLD har realiseret firmaets egen opfindelse i et lokalt teamwork, så der er tale om et 100 procent lokalt/dansk produceret system. Virksomheden på Energivej har blandt andet samarbejdet med NorSea Group på havnen, MacArtney og PMC Hydraulics i Tarp om nyskabelsen.

Tests i Nordatlanten og ved Irland i 2017 og 2018 har dokumenteret forbedret effektivitet og fleksibilitet, oplyser Gregers Baungaard, administrerende direktør i MLD. Han fortæller videre, at det samlede facit ved det nye styringssystem er hurtigere pay back, der er estimeret til mindre end et år, mens trawlets fremføring hen over havbunden og effektivitetsforbedringen giver rene miljøgevinster som lavere brændstofforbrug, mindre CO2-udslip og skånsomt fiskeri til gavn for biodiversitet.

I første omgang vil cirka 5.000 af verdens største fiskefartøjer være blandt de potentielle kunder, og ifølge Gregers Baungaard har MLD allerede modtaget flere bestillinger og henvendelser fra potentielle kunder:

- Ærgerligt, at vi blev stækket ved introduktionen af systemet. Vi erkender, at vi som iværksættere begik en fejl ved at søge et finansielt samarbejde med en brancherelateret virksomhed, som efter vores opfattelse desværre i stedet forsøgte benspænd med sagsanlæg. Det har været Davids kamp mod Goliat, lyder det fra Gregers Baungaard.

Det var færøske Vónin, der i 2017 anlagde en midlertidig forbudssag om markedsføring/salg med påstand om krænkelse af deres brugsmodel. Efter en tur forbi to retsinstanser har Vestre Landsret nu stadfæstet Sø- og Handelsrettens afgørelse som betyder, at MLD nu kan komme videre med sit produkt.

Ifølge MLD skal sagsøger udrede sagens samlede omkostninger på cirka 1,8 millioner kroner.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Annonce