Annonce
Esbjerg

Esbjerg Havn jubler over Danmarks nye klimapolitik

Dennis Jul Pedersen, direktør for Esbjerg Havn, er svært tilfreds med Danmarks nye klimapolitik. Foto: André Thorup
Esbjerg Havns direktør, Dennis Jul Pedersen mener, at både Esbjerg Havn og Danmark som nation vil se ny jobskabelse som følge af landets nye klimapolitik.

Esbjerg: Den grønne dagsorden får en helt central placering i den fælles forståelse, som De Radikale, SF og Enhedslisten har fundet med Danmarks kommende statsminister, Mette Frederiksen (S). Og aftalen er en fantastisk nyhed, mener Dennis Jul Pedersen, direktør for Esbjerg Havn.

Ingen havn i verden håndterer og udskiber så mange vindmøller som Esbjerg Havn og de fire partiers konsensus om, at Danmark skal have en bindende klimalov, som skal følge nye ambitioner om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030 sammenlignet med i 1990, er sød musik i havnedirektørens ører:

- Dette gør, at Danmark kan beholde sin position i den grønne omstilling. Offshore vind er det hurtigst voksende marked i verden og at være en del af det netværk som supporter denne udvikling er vigtigt for Esbjerg Havn, siger Dennis Jul Pedersen og fortsætter om de oplysninger, han har fået om den nye regerings klimaambitioner:

- De meldinger, vi har fået, ligger helt i tråd med den konference der blev afholdt i sidste uge (North Sea Energy Days), hvor industrien og energiministerierne omkring Nordsøen meldte store ambitioner ud. Industrien og markedet er klar til at løfte opgaven. Det var helt klart mit indtryk efter North Sea Energy Days.

Annonce

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn er Danmarks største havn ved Nordsøen. Esbjerg Havn er den primære service- og forsyningshavn til den danske olie- og gasindustri og et nordeuropæisk knudepunkt for godstransport, herunder særligt RoRo-transport (transport af gods på trailere, der rulles af og på skibene).

Samtidig er Esbjerg Havn europæisk markedsleder, når det gælder håndtering og udskibning af vindmøller. Mere end fire femtedele af den nuværende havvindkapacitet, der er installeret i Europa, er udskibet fra Esbjerg Havn.

Esbjerg Havn huser flere end 200 virksomheder, som tilsammen beskæftiger over 10.000 medarbejdere. Virksomhederne danner sammen en fuld forsyningskæde til offshore- og energiindustrien

En energiø

I forbindelse med indgåelse af det seneste energiforlig fra sidste år foreslog Socialdemokratiet, at der burde oprettes to nye havvindmølleparker udover de tre, som Folketingets partier allerede havde aftalt.

I aftalegrundlaget mellem den nye S-ledede regering og De Radikale, SF og Enhedslisten hedder det desuden, at der skal der arbejdes for, at Danmark senest i 2030 bygger den første energiø, og at den skal have en samlet kapacitet på mindst 10 GW.

Derudover peger partierne på, at Danmark skal gå sammen med de andre Nordsø-lande om at lave en fælles strategi for, hvordan havvindpotentialet bedst kan udnyttes.

Havnedirektøren ser en oplagt rolle til virksomhederne på Esbjerg Havn.

- 10 GW og en energiø i dansk farvand er konkrete og ambitiøse målsætninger. I dag er der jo kun cirka 2 GW i dansk farvand. Det er oplagt, at Esbjerg Havn og alle virksomhederne på havnen får en vigtig rolle at spille i den udbygning, siger Dennis Jul Pedersen og fremhæver samtidig, at opgaven er så stor, at den vil medføre jobskabelse i hele landet og ikke bare på Esbjerg Havn.

- Det rækker jo langt mere ud en bare Esbjerg. Det er godt for hele industrien i Danmark. Der er mange arbejdspladser i opgaven, så nu handler det om at holde fat i den forsatte vækst og de arbejdspladser, det medfører.

Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Vejen Kommune vinder vigtigt slag om Skovgårdsvej: Har handlet efter bogen

Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Aabenraa

Kæmpe narkofangster ved grænsen

Annonce