Annonce
Esbjerg

Stor investering: Esbjerg Havn udvider med 40.000 kvadratmeter

Den nye multiterminal på Esbjerg Havn anlægges i tilknytning til to eksisterende multiterminaler. Fra terminalen bliver der direkte adgang til motorvejen E20 og direkte adgang til Østhavnens anløbsramper. Illustration: Esbjerg Havn
Bestyrelsen på Esbjerg Havn har besluttet at anlægge en ny multiterminal på 40.000 kvadratmeter i Østhavnen for at imødekomme øget efterspørgsel på arealer til opbevaring og udskibning af gods. Terminalen forventes færdig i udgangen af året.
Annonce

Esbjerg: Esbjerg Havn oplever stigende efterspørgsel på arealer med adgang til kaj og kraner. Derfor anlægger havnen nu en ny multiterminal på 40.000 kvadratmeter vest for de eksisterende multiterminaler i Østhavnen. Terminalen får direkte adgang til de tre ramper, som allerede er etableret ved kajen.

- Vi oplever øget efterspørgsel på arealer til opbevaring og afskibning af gods, biler, containere og komponenter til vindmølleindustrien. Det behov ønsker vi at imødekomme med den nye terminal, som skal give vores kunder de bedst mulige betingelser for at drive og udvikle deres forretning, siger Dennis Jul Pedersen, havnedirektør på Esbjerg Havn.

Den nye terminal bliver belagt med betonfliser, ligesom der installeres dræn, opsættes hegn og installeres porte. Omkostningerne til etablering af terminalen forventes at beløbe sig til en samlet investering på omkring 15 millioner kroner.

Om Esbjerg Havn

Esbjerg Havn er Danmarks største havn ved Nordsøen. Esbjerg Havn er den primære service- og forsyningshavn til den danske olie- og gasindustri og et nordeuropæisk knudepunkt for godstransport, herunder særligt RoRo-transport (transport af gods på trailere, der rulles af og på skibene).

Samtidig er Esbjerg Havn europæisk markedsleder, når det gælder håndtering og udskibning af vindmøller. Mere end fire femtedele af den nuværende havvindkapacitet, der er installeret i Europa, er udskibet fra Esbjerg Havn.

Esbjerg Havn huser flere end 200 virksomheder, som tilsammen beskæftiger over 10.000 medarbejdere. Virksomhederne danner sammen en fuld forsyningskæde til offshore- og energiindustrien.

Annonce

Forventning til søvejenes popularitet

Esbjerg Havn håndterede 4,4 millioner ton gods sidste år og er et knudepunkt for RoRo-trafikken (trailere på hjul, red.) med seks faste liner services og forbindelser til flere end 25 havne. Samtidig er Esbjerg Danmarks største knudepunkt for bilimport. I Europa produceres hvert år 19,6 millioner biler og udviklingen går i retning af, at flere og flere af dem oplagres i havnene, hvor de også afskibes fra. Samme udvikling er i gang inden for trailertrafik, hvor mere og mere gods transporteres via søvejen.

- Søvejen bliver i stigende grad konkurrencedygtig i forhold til vejtransport, fordi omkostningerne er faldet, blandt andet fordi, at skibene bliver større. Samtidig er der generelt fokus på at flytte mere af trafikken i Europa fra vej til hav for at afhjælpe trængselsproblemerne på motorvejene. Derfor tror vi på, at den positive udvikling fortsætter og giver nye muligheder for vores kunder, som vi skal gøre det muligt for dem at indfri, siger Dennis Jul Pedersen.

Annonce

Projektet i udbud

Foruden bilimport og gods forventer havnen også, at terminalen kan forbedre mulighederne for udskibningen af tungere projektgods. Det drejer sig eksempelvis om komponenter til vindmølleindustrien og udskibningen af tungt maskineri som landbrugsmaskiner.

Arbejdet med at anlægge den nye terminal sendes i udbud i de kommende uger. Terminalen forventes at stå færdig i november 2019 og anlægges i tilknytning til de to eksisterende multiterminaler på havnen, som opereres af Blue Water Shipping og Scandinavian Auto Logistics.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce