Annonce
Esbjerg

Esbjerg Kommune tilbageholder millioner efter p-flop

Ved dynamisk parkeringshenvisning vil trafikanterne blive ledt til de større parkeringsanlæg ad de veje, som bedst kan afvikle trafikken. Arkivfoto.
De massive problemer med Ribes ny elektroniske parkeringshenvisning har fået Esbjerg Kommune til at holde en del af leverandørens betaling tilbage. Samtidigt er planerne om at indføre systemet i Esbjerg sat på pause.
Annonce

Esbjerg: Det sker lige, som højsæsonen begynder, så timingen kunne ikke være bedre.

Sådan sagde formand for Teknik & Byggeudvalget Søren Heide Lambertsen (S), da han i begyndelsen af juni indviede Ribes nye elektroniske parkeringshenvisnings-system. Glæden blev dog kort. Flere af tavlerne virkede ikke, og kort tid efter måtte systemet slukkes igen.

Leverandøren, den Næstved-baserede virksomhed Atki, er blevet tilkaldt, men problemet er endnu ikke løst. Som konsekvens heraf har Esbjerg Kommune besluttet at tilbageholde en del af betalingen. To af i alt seks millioner kroner er endnu ikke blevet betalt, og alt arbejdet med at implementere systemet i Esbjerg er blevet sat på pause.

- Det var planen, at arbejdet i Esbjerg skulle gå i gang her i sensommeren, men indtil videre er alting sat på standby. Jeg kan roligt sige, at der er en vis skuffelse over produktet. Vi har fået leveret et system, der ikke fungerer, og leverandøren har fortsat ikke været i stand til at få det til at fungere. Det er selvsagt ikke tilfredsstillende, siger formand for Teknik & Byggeudvalget, Søren Heide Lambertsen (S).

Dynamisk parkeringshenvisning

I 2017 afsatte det daværende byråd 6,5 millioner kroner til etablering af elektronisk parkeringshenvisning i Ribe og Esbjerg. Ribe Handelsstandsforening har med et tilskud på 250.000 kroner også været med til at finansiere det nye p-system.

De nye tavler er en blanding af dynamiske tavler, som angiver antallet af ledige pladser, og almindelige blå henvisningstavler, som viser vej til pladserne.

På den enkelte parkeringsplads foretages en detektering, og der sendes signaler herfra ud til de dynamiske tavler. Detekteringen kan foretages ved ind- og udkørsel til pladsen eller på den enkelte bås.

Ved dynamisk parkeringshenvisning vil trafikanterne blive ledt til de større parkeringsanlæg ad de veje, som bedst kan afvikle trafikken. Tavlerne oplyser trafikanterne om antallet af ledige pladser, og derved skulle det kunne undgås, at ikke-stedkendte trafikanter forvilder sig ind på eksempelvis Domkirkepladsen eller Torvet i Esbjerg.

Annonce

Atki: Vi arbejder på sagen

Hos Atki, der leverer forskellige trafik- og parkeringsløsninger, beklager man forløbet.

- Vi er naturligvis ærgerlige over, at der har været problemer med systemet. Tavlerne er fortsat slukkede, men vi tester de seneste tilretninger i denne uge og afstemmer med kommunen, hvornår p-henvisningstavlerne igen kan tændes, siger administrerende direktør Claus Mejlby.

I første omgang var der tale om en software-fejl, der betød, at alle p-tavler nulstillede i løbet af natten, selvom der fortsat var biler parkeret på pladserne. Det problem skulle nu være løst, men man har samtidig været nødt til at foretage en række justeringer på grund af problemer med systemets trådløse sensorer og en række uforudsete kørselsmønstre.

- Vi har sammen med Esbjerg kommune og vores underleverandør arbejdet målrettet på at få identificeret og rettet fejlene, så tavlerne hurtigst muligt giver et retvisende billede af de frie parkeringspladser. Seneste softwareopdatering blev installeret i mandags, og Esbjerg kommune har samtidigt bistået med montering af nogle steler (pæle, sten, søjler eller lignende, red.) til at vejlede billister i ind- og udkørsel, så sensorer bliver aktiveret korrekt, forklarer Claus Mejlby.

Han forventer, at tavlerne i Ribe vil kunne tændes igen inden længe, og at man kan implementere sensorer og montere parkeringshenvisningstavler i Esbjerg By indenfor de næste seks uger.

Annonce

Baggrunden

I 2017 afsatte det daværende byråd 6,5 millioner kroner til etablering af elektronisk parkeringshenvisning i Ribe og Esbjerg. Ribe Handelsstandsforening har med et tilskud på 250.000 kroner også været med til at finansiere det nye p-system, der skal guide parkeringssøgende trafikanter, så de hurtigere finder hen til de ledige pladser. På den måde håber man at kunne mindske en del af trafikken i både Ribe- og Esbjerg Centrum. Samtidigt skal den nye skiltning gerne medvirke til, at blandt andre turister ikke parkerer ulovligt ved Ribe Domkirke eller i sidegaderne til Esbjerg gågade.

I Esbjerg bliver Sydvestjysk Sygehus og Esbjerg Havn også en del af ordningen, men de skal selv betale gildet. De dynamiske tavler koster cirka 15.000 kroner stykket, mens de almindelige statiske tavler koster cirka 5000 kroner stykket. Også Føtex og Broen Shopping har fået tilbud om at komme med i ordningen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Esbjerg

Efter fund af britisk mutation: Hel landsby forbereder sig på test

Kolding

Budgetaftale sikrer 46,4 millioner kroner til kæmpe vejanlæg ved Tankedalsvej

Annonce