x
Annonce
Esbjerg

Esbjerg Kommune tilbageholder millioner efter p-flop

Ved dynamisk parkeringshenvisning vil trafikanterne blive ledt til de større parkeringsanlæg ad de veje, som bedst kan afvikle trafikken. Arkivfoto.
De massive problemer med Ribes ny elektroniske parkeringshenvisning har fået Esbjerg Kommune til at holde en del af leverandørens betaling tilbage. Samtidigt er planerne om at indføre systemet i Esbjerg sat på pause.

Esbjerg: Det sker lige, som højsæsonen begynder, så timingen kunne ikke være bedre.

Sådan sagde formand for Teknik & Byggeudvalget Søren Heide Lambertsen (S), da han i begyndelsen af juni indviede Ribes nye elektroniske parkeringshenvisnings-system. Glæden blev dog kort. Flere af tavlerne virkede ikke, og kort tid efter måtte systemet slukkes igen.

Leverandøren, den Næstved-baserede virksomhed Atki, er blevet tilkaldt, men problemet er endnu ikke løst. Som konsekvens heraf har Esbjerg Kommune besluttet at tilbageholde en del af betalingen. To af i alt seks millioner kroner er endnu ikke blevet betalt, og alt arbejdet med at implementere systemet i Esbjerg er blevet sat på pause.

- Det var planen, at arbejdet i Esbjerg skulle gå i gang her i sensommeren, men indtil videre er alting sat på standby. Jeg kan roligt sige, at der er en vis skuffelse over produktet. Vi har fået leveret et system, der ikke fungerer, og leverandøren har fortsat ikke været i stand til at få det til at fungere. Det er selvsagt ikke tilfredsstillende, siger formand for Teknik & Byggeudvalget, Søren Heide Lambertsen (S).

Annonce

Dynamisk parkeringshenvisning

I 2017 afsatte det daværende byråd 6,5 millioner kroner til etablering af elektronisk parkeringshenvisning i Ribe og Esbjerg. Ribe Handelsstandsforening har med et tilskud på 250.000 kroner også været med til at finansiere det nye p-system.

De nye tavler er en blanding af dynamiske tavler, som angiver antallet af ledige pladser, og almindelige blå henvisningstavler, som viser vej til pladserne.

På den enkelte parkeringsplads foretages en detektering, og der sendes signaler herfra ud til de dynamiske tavler. Detekteringen kan foretages ved ind- og udkørsel til pladsen eller på den enkelte bås.

Ved dynamisk parkeringshenvisning vil trafikanterne blive ledt til de større parkeringsanlæg ad de veje, som bedst kan afvikle trafikken. Tavlerne oplyser trafikanterne om antallet af ledige pladser, og derved skulle det kunne undgås, at ikke-stedkendte trafikanter forvilder sig ind på eksempelvis Domkirkepladsen eller Torvet i Esbjerg.

Atki: Vi arbejder på sagen

Hos Atki, der leverer forskellige trafik- og parkeringsløsninger, beklager man forløbet.

- Vi er naturligvis ærgerlige over, at der har været problemer med systemet. Tavlerne er fortsat slukkede, men vi tester de seneste tilretninger i denne uge og afstemmer med kommunen, hvornår p-henvisningstavlerne igen kan tændes, siger administrerende direktør Claus Mejlby.

I første omgang var der tale om en software-fejl, der betød, at alle p-tavler nulstillede i løbet af natten, selvom der fortsat var biler parkeret på pladserne. Det problem skulle nu være løst, men man har samtidig været nødt til at foretage en række justeringer på grund af problemer med systemets trådløse sensorer og en række uforudsete kørselsmønstre.

- Vi har sammen med Esbjerg kommune og vores underleverandør arbejdet målrettet på at få identificeret og rettet fejlene, så tavlerne hurtigst muligt giver et retvisende billede af de frie parkeringspladser. Seneste softwareopdatering blev installeret i mandags, og Esbjerg kommune har samtidigt bistået med montering af nogle steler (pæle, sten, søjler eller lignende, red.) til at vejlede billister i ind- og udkørsel, så sensorer bliver aktiveret korrekt, forklarer Claus Mejlby.

Han forventer, at tavlerne i Ribe vil kunne tændes igen inden længe, og at man kan implementere sensorer og montere parkeringshenvisningstavler i Esbjerg By indenfor de næste seks uger.

Baggrunden

I 2017 afsatte det daværende byråd 6,5 millioner kroner til etablering af elektronisk parkeringshenvisning i Ribe og Esbjerg. Ribe Handelsstandsforening har med et tilskud på 250.000 kroner også været med til at finansiere det nye p-system, der skal guide parkeringssøgende trafikanter, så de hurtigere finder hen til de ledige pladser. På den måde håber man at kunne mindske en del af trafikken i både Ribe- og Esbjerg Centrum. Samtidigt skal den nye skiltning gerne medvirke til, at blandt andre turister ikke parkerer ulovligt ved Ribe Domkirke eller i sidegaderne til Esbjerg gågade.

I Esbjerg bliver Sydvestjysk Sygehus og Esbjerg Havn også en del af ordningen, men de skal selv betale gildet. De dynamiske tavler koster cirka 15.000 kroner stykket, mens de almindelige statiske tavler koster cirka 5000 kroner stykket. Også Føtex og Broen Shopping har fået tilbud om at komme med i ordningen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sydjylland

Antallet af alvorligt syge coronasmittede syddanskere bliver ved med at stige

Leder For abonnenter

Det er ikke den ordentlige måde at gøre det på

Det er i modgang, man for alvor bekender kulør. Det gælder også i forretningslivet. Bestseller er en mastodont af en virksomhed, på mange måder et erhvervseventyr. Et fyrtårn for en generation af iværksættere. Derfor er det så meget desto mere forstemmende at se, hvordan virksomheden opfører sig. Coronakrisen rammer brutalt både store og små virksomheder. Enhver ansvarlig ledelse er nødt til at agere, og selvfølgelig skal der kigges på alle udgifter, når indtægtsgrundlaget pludseligt ændrer sig radikalt. Dansk erhvervsliv har vist sig fra en fornem side. Det gælder ikke mindst i form af en trepartsaftale, hvor alle tager ansvar og efter bedste evne – og støtte – forsøger at fastholde så mange på arbejdsmarkedet som muligt. Det er vigtigt for os alle og for vores evne til hurtigt at komme videre på den anden side. Bestseller fyrede alligevel 750 mand. Trepartsaftalen har ikke kunnet hjælpe alle og afværge alle nødvendige foranstaltninger. Fair nok. Det var dog en kende overraskende, at en så velkonsolideret virksomhed som Bestseller trak fyringskortet, da samfundet appellerede om sammenhold. Nu har Bestseller meddelt en række udlejere i landet, at man ikke betaler husleje indtil videre. Det er en uanstændig fremgangsmåde. Det kan ikke siges anderledes. Er situationen, at Bestseller ikke kan betale husleje lige nu, må man melde det ud. Så er situationen selvfølgelig en anden. Men er virkeligheden – og sådan ser det altså ud – at Bestseller udnytter sin størrelse og styrke til at tryne udlejere over hele landet, er der kun et godt råd: Gør den beslutning om. Bestseller er ikke alene. Jysk, Synoptik og Lagkagehuset dikterer også, at man vil have ændrede huslejevilkår. Brede skuldre forpligter. Brede skuldre giver ikke lov til at true sig til sin vilje. Brede skuldre forpligter til at beskytte dem, der har brug for det. En række udlejere, i Esbjerg og Kolding og mange andre steder, gør sådan. Går i dialog med lejere. Udskyder husleje. Dialog er nøgleordet. Man dikterer ikke. Coop og Salling Group har vist et forbilledligt samfundssind. Sørger for at betale regninger hurtigere end man kontraktuelt behøver. Det er ikke en lille ting – det er forbilledlig førstehjælp. Fordi man kan, skal man ikke nødvendigvis. Men man bør. Der er brug for det lige nu.

Esbjerg

Skoleleder blev kaldt til møde efter populær corona-opsang: Byrådsmedlemmer kritiserer forvaltning for at undertrykke ansatte

Annonce