Annonce
Esbjerg

Esbjerg sætter verdensrekord med vindmølle-ben i havn

Rekordmange vindmølleinstallationsskibe har været i havnen i Esbjerg på det seneste. Arkivfoto
Aldrig før har der været så mange vindmølleinstallationsfartøjer i Esbjerg Havn på samme tid. Samtidig har Esbjerg Havn ændret prisstrategi for at sikre så meget arbejde som muligt til de lokale virksomheder på skibene.

Esbjerg: Når Esbjerg Havn har gode ben og stængerne rejser sig i vejret, har det ofte været på grund af olieindustriens beboelses- og borerigge, men for tiden er oliebranchens gigantiske stålkontruktioner væk fra havnen.

Derimod er der dukket flere nye højtragende ben op i havnen. De tilhører de store vindmølleinstallationsfartøjer, som anvendes, når de tunge vindmøllekomponenter skal sejles ud og monteres ved vindmølleparkerne i Nordsøen.

Faktisk var der i den seneste weekend noget, der minder om en verdensrekord hvad angår vindmølleinstallationsfartøjer i den samme havn på én og samme tid.

I alt syv vindmøllefartøjer lå ved kajanlæggene forskellige steder i Esbjerg Havn, og det er ifølge Søren Stougaard fra Blue Water Shipping, der er havneagent for hovedparten af skibene, aldrig sket før.

- Vi har tidligere haft fire eller måske fem fartøjer liggende, men syv vindmølleinstallationsfartøjer må være en verdensrekord, siger Søren Stougaard.

Rekorden sker samtidig med, at konkurrencen om at være basehavn for installationsfartøjerne skærpes fra havne i Tyskland og Holland.

Annonce

Disse 7 skibe var i havn

Pacific Orca

Pacific Osprey

Sea Challenger

Bold Tern

Brave Tern

Blue Tern

Seajacks Scylla

Stor ordre til Nicon

Derfor tilbyder Esbjerg Havn også som noget nyt rederierne, det havnedirektør Dennis Jul Pedersen kalder for en mængderabat på den skibsafgift, der betales, når skibe ligger ved kajen.

- Esbjerg Havn vil være kendt for at give de bedste priser, hvilket blandt andet betyder, at jo flere skibe og anløb de kommer med, jo skarpere priser kan havnen også give. Normalt er det også sådan, at når der er mange skibe i havnen, så ”drypper” det også på det lokale erhvervsliv med ordre til blandt andet reparationsarbejde eller andre opgaver, som skibene får udbedret når de ligger i havn, siger havnedirektøren.

En typisk og for virksomhederne eftertragtet opgave i relation til installationsfartøjerne er såkaldt ”sea fastening” – et stort stålarbejde, hvor fartøjet gøres klar til at medtage de store vindmøllekomponenter før sejladsen til havvindmølleparken.

Virksomheden Nicon Industries på Sperlingkaj oplyste forleden på sin LinkedIn-profil, at man netop har vundet en stor ordre, som indebærer komplet sea fastening på de to fartøjer Sea Challenger og Sea Installer - et job, der består af 1000 ton stål.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Varde

Labrador på udflugt: Hvem savner Elvis

Annonce