Annonce
Esbjerg

Esbjerg sætter verdensrekord med vindmølle-ben i havn

Rekordmange vindmølleinstallationsskibe har været i havnen i Esbjerg på det seneste. Arkivfoto
Aldrig før har der været så mange vindmølleinstallationsfartøjer i Esbjerg Havn på samme tid. Samtidig har Esbjerg Havn ændret prisstrategi for at sikre så meget arbejde som muligt til de lokale virksomheder på skibene.

Esbjerg: Når Esbjerg Havn har gode ben og stængerne rejser sig i vejret, har det ofte været på grund af olieindustriens beboelses- og borerigge, men for tiden er oliebranchens gigantiske stålkontruktioner væk fra havnen.

Derimod er der dukket flere nye højtragende ben op i havnen. De tilhører de store vindmølleinstallationsfartøjer, som anvendes, når de tunge vindmøllekomponenter skal sejles ud og monteres ved vindmølleparkerne i Nordsøen.

Faktisk var der i den seneste weekend noget, der minder om en verdensrekord hvad angår vindmølleinstallationsfartøjer i den samme havn på én og samme tid.

I alt syv vindmøllefartøjer lå ved kajanlæggene forskellige steder i Esbjerg Havn, og det er ifølge Søren Stougaard fra Blue Water Shipping, der er havneagent for hovedparten af skibene, aldrig sket før.

- Vi har tidligere haft fire eller måske fem fartøjer liggende, men syv vindmølleinstallationsfartøjer må være en verdensrekord, siger Søren Stougaard.

Rekorden sker samtidig med, at konkurrencen om at være basehavn for installationsfartøjerne skærpes fra havne i Tyskland og Holland.

Annonce

Disse 7 skibe var i havn

Pacific Orca

Pacific Osprey

Sea Challenger

Bold Tern

Brave Tern

Blue Tern

Seajacks Scylla

Stor ordre til Nicon

Derfor tilbyder Esbjerg Havn også som noget nyt rederierne, det havnedirektør Dennis Jul Pedersen kalder for en mængderabat på den skibsafgift, der betales, når skibe ligger ved kajen.

- Esbjerg Havn vil være kendt for at give de bedste priser, hvilket blandt andet betyder, at jo flere skibe og anløb de kommer med, jo skarpere priser kan havnen også give. Normalt er det også sådan, at når der er mange skibe i havnen, så ”drypper” det også på det lokale erhvervsliv med ordre til blandt andet reparationsarbejde eller andre opgaver, som skibene får udbedret når de ligger i havn, siger havnedirektøren.

En typisk og for virksomhederne eftertragtet opgave i relation til installationsfartøjerne er såkaldt ”sea fastening” – et stort stålarbejde, hvor fartøjet gøres klar til at medtage de store vindmøllekomponenter før sejladsen til havvindmølleparken.

Virksomheden Nicon Industries på Sperlingkaj oplyste forleden på sin LinkedIn-profil, at man netop har vundet en stor ordre, som indebærer komplet sea fastening på de to fartøjer Sea Challenger og Sea Installer - et job, der består af 1000 ton stål.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

IS-medlem er inderligt uvelkommen

Et tidligere medlem af Islamisk Stat ankom mandag til Danmark, og blev straks anholdt. Manden har siddet fængslet i Tyrkiet, men blev sendt til Danmark på begæring af de danske myndigheder. Formentlig skal man være jurist for at forstå, hvorfor Danmark har bedt om at få den pågældende udleveret. Han er inderligt uvelkommen. Manden er den 28-årige Ahmad el-Haj. Han er af palæstinensisk oprindelse, men ærgerligt nok udelukkende dansk statsborger. Passet kan han derfor ikke miste. Trods det danske pas er det naturligvis grotesk at påstå, manden er vendt hjem. Danmark er ikke et hjem for mennesker, der har vendt os ryggen og direkte kæmpet mod landets interesser. Justitsminister Nick Hækkerup er blevet kritiseret for at lægge pres på domstolene i sagen om den den udleverede. Ministeren har nemlig sagt, at manden forhåbentlig bliver dømt for de forbrydelser, han har begået. Kritikken kommer fra De Radikale og Enhedslisten. Strengt taget har de ret i, at det ikke er en ministers, men domstolenes opgave at vurdere, om en sigtet er forbryder eller ej. Men ikke desto mindre er Nick Hækkerups spontane reaktion absolut forståeligt. Så skulle en domstol kende den pågældende skyldig, sker det forhåbentlig efter straffelovens paragraf 114. Den såkaldte terrorparagraf åbner nemlig mulighed for fængsel på livstid. Sanktionen er aldeles passende, hvis den 28-årige skulle vise sig at have deltaget i Islamisk Stats uhyrlige forbrydelser. Måtte han i givet fald aldrig komme på fri fod eller i hvert fald sidde i fængsel, til han er en meget gammel mand ligesom den firedobbelte politimorder Palle Sørensen. Han tilbragte 33 år bag tremmer. Ahmad el-Haj blev ifølge flere medier hårdt såret under et bombeangreb og sidder i kørestol. Han har fortalt Weekendavisen, at han inderligt fortryder sine handlinger. I betragtning af de konsekvenser hans indsats for Islamisk Stat har haft for ham selv, er det såmænd ganske muligt. Nogen formildende omstændighed er det imidlertid ikke.

Annonce