Annonce
Esbjerg

Esbjerg står til at blive hårdt ramt ved ny økonomisk nedtur

Hvis der kommer et fald i eksporten, vil det betyde tab af danske arbejdspladser. Med en eksportandel på 34 procent er Esbjerg blandt de kommuner som vil blive forholdsvis hårdt ramt.

Esbjerg: De mørke skyer trækker så småt op omkring dansk økonomi. Det tyske marked er i teknisk recession, Sverige oplever også en opbremsning og et kaotisk brexit samt handelskrig mellem Kina og USA tyder på, at dansk økonomi må forberede sig på nedgang i de markeder, vi eksporterer til.

Det vil ramme en lang række danske kommuner, hvor beskæftigelsen er meget afhængig af eksporten, viser et analysenotat fra Dansk Erhverv.

Og Esbjerg Kommune befinder sig i den forkerte ende af kommune-listen, nemlig blandt de kommuner som står til at blive mest påvirket, hvis der sker en yderligere afmatning på Danmarks største eksportmarkeder.

Ifølge analysenotatet topper Sønderborg og Ikast-Brande listen over de absolut mest sårbare kommuner, mens Esbjerg sammen med Fanø kommer ind på en 22. plads. Esbjerg og Fanø kommuner har tilsammen 8.900 årsværk, som er tilknyttet eksport, og eksportens andel af virksomhedernes omsætning er på 34 procent.

Annonce

Eksport

Eksporten er en absolut hovedkilde til velstand herhjemme. Mange virksomheder har specialiseret sig inden for brancher, hvor de står stærkt i den globale konkurrence. Det har bl.a. løftet bytteforholdet betydeligt – altså det forhold at vi kan sælge vores eksportvarer til en højere pris, end de varer vi typisk importerer. Det gør sig gældende både inden for industrien og i serviceerhvervene.

Brexit er en mulighed

Hos Business Esbjerg genkender erhvervsdirektør Karsten Rieder billedet af, at mange virksomheder i Esbjerg Kommune sender deres produkter til eksempelvis Sverige og ikke mindst Tyskland.

- Esbjergs erhvervsstruktur er jo kendetegnet ved en høj andel af eksport, og derfor er det også klart, at når et marked som Tyskland oplever stagnation, så vil det også ramme vores virksomheder. Og med Sverige har vi desuden set et kursfald på den svenske krone, hvilket også påvirker eksporten hertil, siger Karsten Rieder.

I forhold til brexit påpeger han dog samtidig, at situationen her som tidligere beskrevet i avisen også kan komme Esbjerg Havn til gunst.

- Foruden de usikkerheder, der er i forhold til brexit, ikke mindst i forhold til vores lokale virksomheder, så kan der også åbne sig nogle muligheder for at Esbjerg kommer i spil som et knudepunkt for trafik til og fra England. Esbjerg Havn er forberedt på forskellige scenarier, siger Karsten Rieder.

Analysen fra Dansk Erhverv er landet samtidig med tal fra Danmarks Statistik, der viser, at eksporten måske allerede er ved at være presset. I oktober var humøret i industrien således faldet til det laveste punkt i fire år som følge af det såkaldte Konjunkturbarometer.

Virksomhederne melder især om manglende ordrer, der trækker ned, og det er især maskinindustrien, metalindustrien og fødevareindustrien, der melder om dårlige tider.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce