Annonce
Esbjerg

Esbjerg Taxa mister kommunal lægekørsel i gigant-udbud

Formand for Esbjerg Taxa, Torben Kirketerp, anslår, at den mistede lægekørsel-opgave svarer til tre bilers årsomsætning. Arkivfoto: Annett Bruhn

Esbjerg Taxa har igennem de seneste 25-30 år haft kommunal kørsel for borgere, der skal til læge, speciallæge og genoptræning. Det er slut per 1. januar, hvor HB-Care A/S overtager både lægekørsel og specialkørsel i Esbjerg Kommune efter afgørelsen af et udbud til en samlet værdi af 56 millioner kroner.

Esbjerg Kommune har nu afgjort udbud til en samlet værdi af 56 millioner kroner vedrørende kørsel for Esbjerg Kommune, og en del af udbuddet er den visiterede kørsel til læger, speciallæger og genoptræning, som Esbjerg Taxa hidtil har haft i en årrække - en opgave til en samlet værdi af otte millioner kroner.

Esbjerg Taxa mister imidlertid opgaven fra årsskiftet, hvor både den og resten af udbuddet til en værdi af 48 millioner kroner - specialkørsel, der omfatter befordring af handicappede borgere i alderen fra nul år og opefter, som ikke er i stand til at anvende offentlige befordringsmidler - går samlet til firmaet HB-Care A/S (Handicap Befordring,red). Opgaven vedrørende specialkørsel har hidtil været varetaget af Skjern Bilen A/S.

HB-Care A/S har hjemsted i Greve og har underafdelinger i Århus, Randers, Skanderborg og Aabenraa. Firmaet er den største aktør inden for befordring af borgere med særlige behov, herunder handicappede, ældre og skoleelever. HB-Care blev overtaget af en kapitalfond i 2014, og det er umuligt at konkurrere med, siger formanden for Esbjerg Taxa, Torben Kirketerp.

Annonce

Stadig kørsel

Esbjerg Taxa har stadig nogle kommunale opgaver tilbage - nemlig ad hoc kørsel, skolekørsel og børnekørsel på kontrakt.

Tilpasning

- Bortset fra nogle få år, hvor Falck havde den visiterede lægekørsel, har Esbjerg Taxa haft opgaven i de seneste 30 år, men vi kan ikke konkurrere med en kapitalfond. Selvfølgelig rammer det os, for den kørsel var vores grundlag for at operere i dagligdagen. Omvendt respekterer vi naturligvis et udbud, men det er klart, at det gjorde det sværere for os, da man kunne byde på udbuddet samlet, og det afgørende element for Esbjerg Kommune var prisen. HB-Care var billigere på den samlede pris, mens vi var billigst på lægekørslen isoleret set, siger taxa-formanden.

Ifølge Kirketerp svarer opgaven med lægekørsel til godt og vel tre bilers årsomsætning.

Hvad får det af betydning for Esbjerg Taxa og taxa-dækningen i Esbjerg Kommune?

- Ja, først og fremmest betyder det jo, at Esbjerg Taxa får ekstra kapacitet. I forvejen ligger vi lidt lavt i antallet af vogne - så mon ikke det kommer til at passe sammen. Vi har 72 hyrevogne i Esbjerg Kommune og syv i Varde Kommune. Men det kan få betydning i yderområderne. Vi vil jo ikke mere have det flow af vogne i hele kommunen, som den visiterede lægekørsel gav os. Men sådan er det også andre steder efter den nye taxa-lov, hvor vi ikke længere er under kommunen. Hyrevogne skal køre på profitvilkår, har Folketinget bestemt, og så er vognene jo der, hvor der er kørsel, siger Torben Kirketerp. Han tilføjer dog, at Esbjerg Taxa er i gang med at lægge en plan for omstillingen til en hverdag uden den visiterede lægekørsel, og derfor endnu ikke kan sige så meget konkret om, hvilken betydning den mistede ordre får for hyrevognsdækningen.

Annonce
Forsiden netop nu
EfB

Genlæs liveblog: EfB taber 1-3 til FCK

Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce