Annonce
Esbjerg

Esbjerg-vognmand dømt for underbetaling i Rumænien

Det esbjergensiske transportfirma Kurt Beier, der har flere transportfirmaer i koncernen, er blevet dømt for underbetaling af en rumænsk chauffør ved en retssag i Rumænien. Det skriver Avisen.dk.

En rumænsk lastbilchauffør har arbejdet 843 timer uden at blive betalt for det, da han kørte for den esbjergensiske vognmand Kurt Beier.

Esbjerg: Et af Esbjergs store vognmandsfirmaer Kurt Beier var blandt de første herhjemme til at sætte udenlandske chauffører bag rattet, og firmaet er ofte blevet beskyldt for underbetaling af sine folk.

Nu er der så dukket en sag op, hvor Kurt Beier er blevet dømt for underbetaling af en rumænsk chauffør ved en retssag i Rumænien.

Det er Avisen.dk, der har været i Rumænien og set detaljerne i dommen, hvor Kurt Beiers rumænske datterselskab, GBT Logistic SRL ved en regional domstol i byen Cluj i november 2016 er blevet dømt til at betale omkring 25.000 kroner til en rumænsk chauffør.

Den rumænske chauffør kørte dag og nat - uden at holde sine fridage og uden at blive betalt for hverken overarbejde, natkørsel eller weekendkørsel - mens han arbejdede for den esbjergensiske transportvirksomhed.

Fra september 2013 til marts 2015 arbejdede han sammenlagt 843 timer uden at blive betalt for det, hvilket svarer til 35 dage uden løn.

Chaufføren har anket dommen, fordi han mener, at han er blevet snydt for mere end de 25.000 kroner. Sagen skal for appelretten den 19. september 2017.

Foruden hovedadressen i det nye domicil i Kjersing har Kurt Beier datterselskaber både i Litauen og Rumænien. Igennem det rumænske selskab, GBT Logistic SRL, ansættes rumænske chauffører på rumænske kontrakter til rumænsk løn.

Annonce

Rekruttering

Adm. direktør hos Kurt Beier, Karsten Beier, har tidligere oplyst, at transportvirksomheden har haft svært ved at bemande lastbilernes førerhuse. Derfor har firmaet også taget nye metoder i brug for at skaffe den fornødne arbejdskraft. Blandt andet er lønningerne sat op, hovedsageligt i Rumænien, hvorfra hovedparten chaufførerne kommer. Desuden har direktøren meddelt, at firmaet også kigger på den anden side af jordkloden for at finde arbejdskraft.

Ingen udtalelse

Det er ikke første gang, Kurt Beier Transports rumænske datterselskaber bliver dømt for at underbetale rumæske lastbilchauffører. Det nu lukkede HBT Internationale Transporte SRL blev i 2013 dømt i en anden sag om underbetaling. Og samme år blev virksomheden dømt til at betale omkring 17.000 kroner i kompensation for 'moralsk skade' til en chauffør, fordi virksomheden stoppede hans lønudbetaling, da han fik en hjerneblødning.

Direktøren for Kurt Beier Transport, Karsten Beier, ønsker ikke at kommentere de tre retssager over for Avisen.dk.

- Vi har mange chauffører og mange småsager på sådan noget der. Jeg har ikke deltaget i nogen retssag, vi har en advokat til at køre de ting der, så jeg kan ikke udtale mig om det, siger han til Avisen.dk.

Det rumænske fagforbund for lastbilchauffører oplyser, at der er endnu en sag om underbetaling på ved mod Kurt Beier Transport, som vil komme for retten i september.

- Kurt Beier er kendt for at behandle chaufførerne rigtig dårligt. Vi ser sager som denne hele tiden. Lige nu har vi omkring 40 lignende retssager mod vognmænd fra Vesteuropa, siger Virgil C. Purcarescu, som er præsident for fagforbundet Sindicatul Soferilor Drumuri Bune, til Avisen.dk.

I et skriftlig svar til JydskeVestkysten oplyser Karsten Beier, at man følger lovgivningerne i de forskellige lande, hvor man har selskaber.

Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce