Annonce
Esbjerg

Esbjergenserne skal op i gear: Ny plan skal få flere til at vælge cyklen

En omfattende spørgeskemaundersøgelse og en nyskabende borgersamling - en form for panel - bliver udgangspunktet for en ny cykelplan, som Esbjerg Kommune nu sætter i gang. Arkivfoto: Morten Pape
Esbjerg Kommune vil have endnu flere til at vælge rugbrødsmotoren og lade den benzindrevne variant blive hjemme i garagen. Derfor skal cykelplanen fra 2012 nu have en overhaling. Det skal ske med hjælp fra over 13.000 borgere.

Esbjerg Kommune: Det er ingen hemmelighed, at de tohjulede har været i høj kurs på Esbjerg Rådhus de senere år. Fra politisk hånd har man prioriteret millioner til nye cykelstier over hele kommunen, og nu er man klar til at slå endnu et slag for at fremme cyklismen. Det sker med en ny cykelplan.

Planen skal være med til at danne rammen om fremtidens cyklisme i Esbjerg, og den kommer til at afløse forgængeren fra 2012, der blandt andet har dannet grobund for supercykelstierne og de nye ”puslepladser”, hvor ryttere kan tanke vand og pumpe dæk.

- Cyklisterne er allerede en aktiv del af gadebilledet i byerne, men der er plads til flere. Og det er ikke kun i byerne, at der skal være gode forhold for de tohjulede. Det er vores ambition, at det også skal være attraktivt at vælge cyklen selv til de lange distancer. Men vi har brug for, at nuværende og fremtidige cyklister kommer på banen for at give et indblik i deres behov og ønsker, siger formand for Teknik & Byggeudvalget Søren Heide Lambertsen (løsgænger) i en pressemeddelelse.

Annonce

Borgersamling

Borgersamling er en kvalitativ metode til dialog om løsning af komplekse problemstillinger. Borgersamling er en faciliteret dialogproces, hvor borgersamlingen bidrager til at se muligheder og udfordringer fra mange forskellige perspektiver og dernæst give et fælles bidrag til et beslutningsgrundlag med mulighed for partsindlæg fra byens interesseorganisationer.

Borgersamlingen til cykelplanen består af 36 borgere, som er statistisk udvalgt på baggrund af køn, alder, geografi, bil- og cykelejerskab for at opnå en bred viden til gavn for kommunen og for kommunens politikere. Når borgersamlingen har holdt to møder og givet sine anbefalinger til forvaltningen, opløses borgersamlingen igen. Anbefalingerne bruges i det videre arbejde til udviklingen af cykelplanen.

Giv din mening til kende

Derfor barsler Esbjerg Kommune med en omfattende spørgeskemaundersøgelse og et helt nyt hørings-initiativ ved navn "borgersamling". Resultaterne fra de to undersøgelser vil udgøre grundlaget for det videre arbejde med den nye cykelplan.

Spørgeskemaundersøgelsen lander i e-Boksen hos 13.200 udvalgte borgere fra hele kommunen, og blandt de, der har svaret, inviterer Esbjerg Kommune 36 personer til at deltage i den såkaldte borgersamling.

- Det er en form for panel, som gennem dialog skal bidrage til at se muligheder og udfordringer fra mange forskellige perspektiver. Vi udvælger cirka 36 borgere, som får mulighed for at deltage, og det vigtigt, at de repræsenterer en bred vifte af cykelbehov i både land og by, så den nye cykelplan bliver så repræsentativ, som det er muligt, forklarer Teknik & Byggeudvalgets næstformand Henning Ravn (V).

Det er planen, at panelet skal mødes to gange i marts og april.

Selvom man ikke modtager et spørgeskema, er man velkommen til at deltage i cykelundersøgelsen. Den vil kunne findes via et link på Esbjerg Kommunes hjemmeside.

- Lokalrådene bliver også spurgt, lige som erhvervs- og foreningslivet også fungerer som vigtige interessenter. Med input fra mange forskellige aktører bliver der lavet et udkast til en bredtfavnende cykelplan, siger Søren Heide Lambertsen.

Sidste punktum i cykelplanen skal være sat inden udgangen af 2020.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kolding

Mere regn på vej: Beredskab holder ekstra øje med vandstand i Kolding efter oversvømmelser

Leder For abonnenter

Forløb om udligning er uskønt

Selvom Danmark er et lille land, er der betydelig forskel på de økonomiske vilkår i de enkelte lokalområder. Derfor er det sund fornuft med kommunal udligning, så borgerne kan få i hvert fald nogenlunde ens levevilkår, uanset om de bor i et velhaverområde nord for København eller i en kommune, der for eksempel er udfordret af mange ældre, plejekrævende borgere og lave husstandsindkomster. Ordninger af denne karakter vil nødvendigvis skabe splid. Nogle kommuner vil føle, de skal aflevere for meget, mens andre oplever at modtage for lidt. Men for at acceptere ordningen er det i det mindste nødvendigt, at man lokalt kan forstå den. Her er det tilsyneladende gået helt galt med regeringens udspil til en udligningsreform. Flere borgmestre erkender, at de ganske enkelt ikke begriber resultaterne, selv om regeringen lidt efter lidt er rykket ud med flere detaljer og regnestykker. De frustrerede borgmestre får opbakning fra professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh, der kalder forløbet rodet og kaotisk. Bedre bliver det ikke af, at der undervejs havde sneget sig en regnefejl på 200 millioner kroner ind i udspillet. Fejlen er erkendt, undskyldt og rettet. Men ellers mener Socialdemokratiets finansordfører, Christian Rabjerg Madsen, at alt er i bedste orden. Processen har været som ved foregående udligningsreformer, og ingen tal bliver holdt hemmelige. Per Nikolaj Bukh mener til gengæld, at informationerne er kommet for langsomt og kun afleveret under pres. Han foreslår derfor, at den store reform bliver sat på pause. Ligefrem at standse et så omfattende projekt midt under forhandlingerne er nok at gå en kende for vidt. Men det ville klæde regeringen at erkende, at håndteringen har været uskøn, hvilket da også har fået De Konservative og Liberal Alliance til at forlade forhandlingsbordet på grund af manglende informationer, mens Venstre kun tøvende mødte op – ligeledes fordi partiet, følte de på forhånd vidste for lidt.

Annonce