Annonce
Esbjerg

Esbjergenserne skal op i gear: Ny plan skal få flere til at vælge cyklen

En omfattende spørgeskemaundersøgelse og en nyskabende borgersamling - en form for panel - bliver udgangspunktet for en ny cykelplan, som Esbjerg Kommune nu sætter i gang. Arkivfoto: Morten Pape
Esbjerg Kommune vil have endnu flere til at vælge rugbrødsmotoren og lade den benzindrevne variant blive hjemme i garagen. Derfor skal cykelplanen fra 2012 nu have en overhaling. Det skal ske med hjælp fra over 13.000 borgere.
Annonce

Esbjerg Kommune: Det er ingen hemmelighed, at de tohjulede har været i høj kurs på Esbjerg Rådhus de senere år. Fra politisk hånd har man prioriteret millioner til nye cykelstier over hele kommunen, og nu er man klar til at slå endnu et slag for at fremme cyklismen. Det sker med en ny cykelplan.

Planen skal være med til at danne rammen om fremtidens cyklisme i Esbjerg, og den kommer til at afløse forgængeren fra 2012, der blandt andet har dannet grobund for supercykelstierne og de nye ”puslepladser”, hvor ryttere kan tanke vand og pumpe dæk.

- Cyklisterne er allerede en aktiv del af gadebilledet i byerne, men der er plads til flere. Og det er ikke kun i byerne, at der skal være gode forhold for de tohjulede. Det er vores ambition, at det også skal være attraktivt at vælge cyklen selv til de lange distancer. Men vi har brug for, at nuværende og fremtidige cyklister kommer på banen for at give et indblik i deres behov og ønsker, siger formand for Teknik & Byggeudvalget Søren Heide Lambertsen (løsgænger) i en pressemeddelelse.

Borgersamling

Borgersamling er en kvalitativ metode til dialog om løsning af komplekse problemstillinger. Borgersamling er en faciliteret dialogproces, hvor borgersamlingen bidrager til at se muligheder og udfordringer fra mange forskellige perspektiver og dernæst give et fælles bidrag til et beslutningsgrundlag med mulighed for partsindlæg fra byens interesseorganisationer.

Borgersamlingen til cykelplanen består af 36 borgere, som er statistisk udvalgt på baggrund af køn, alder, geografi, bil- og cykelejerskab for at opnå en bred viden til gavn for kommunen og for kommunens politikere. Når borgersamlingen har holdt to møder og givet sine anbefalinger til forvaltningen, opløses borgersamlingen igen. Anbefalingerne bruges i det videre arbejde til udviklingen af cykelplanen.

Annonce

Giv din mening til kende

Derfor barsler Esbjerg Kommune med en omfattende spørgeskemaundersøgelse og et helt nyt hørings-initiativ ved navn "borgersamling". Resultaterne fra de to undersøgelser vil udgøre grundlaget for det videre arbejde med den nye cykelplan.

Spørgeskemaundersøgelsen lander i e-Boksen hos 13.200 udvalgte borgere fra hele kommunen, og blandt de, der har svaret, inviterer Esbjerg Kommune 36 personer til at deltage i den såkaldte borgersamling.

- Det er en form for panel, som gennem dialog skal bidrage til at se muligheder og udfordringer fra mange forskellige perspektiver. Vi udvælger cirka 36 borgere, som får mulighed for at deltage, og det vigtigt, at de repræsenterer en bred vifte af cykelbehov i både land og by, så den nye cykelplan bliver så repræsentativ, som det er muligt, forklarer Teknik & Byggeudvalgets næstformand Henning Ravn (V).

Det er planen, at panelet skal mødes to gange i marts og april.

Selvom man ikke modtager et spørgeskema, er man velkommen til at deltage i cykelundersøgelsen. Den vil kunne findes via et link på Esbjerg Kommunes hjemmeside.

- Lokalrådene bliver også spurgt, lige som erhvervs- og foreningslivet også fungerer som vigtige interessenter. Med input fra mange forskellige aktører bliver der lavet et udkast til en bredtfavnende cykelplan, siger Søren Heide Lambertsen.

Sidste punktum i cykelplanen skal være sat inden udgangen af 2020.

Annonce
Annonce
Danmark

Opdateret onsdag: 558 nye smittede i Danmark

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce