Annonce
Esbjerg

Esbjergs diskrete rigmand passerer en milepæl

Johan Preben Hoffmann, en af Esbjergs store erhvervspersonligheder, fylder onsdag 80 år. Arkivfoto: Ludwig Dittmann

Johan Preben Hoffmann tjente kassen ved salget af dyrefoderproducenten Arovit. En del af pengene er geninvesteret i erhvervslivet, og kort før han fylder 80 år, har han nået et vigtigt tal.

Esbjerg: En af Esbjergs store erhvervspersonligheder Johan Preben Hoffmann, der har tjent sin formue ved at opbygge og sælge dyrefodervirksomheden Arovit, fylder onsdag 80 år. Men den diskrete rigmand har også for nyligt rundet en anden milepæl, som han har stræbt efter, siden han for mere end 15 år siden solgte Arovit til en amerikansk konkurrent.

Da Hoffmann i år 2000 solgte Arovit med knap 900 ansatte fordelt på fabrikkerne i Esbjerg og Vejen samt salgskontorer i hele Vesteuropa og med mere end 50.000 kvm. produktions-og administrationsbygninger fordelt i Danmark og Østrig, omsatte virksomheden i omegnen af 1,2 milliarder kroner.

Siden har Johan P. Hoffmann sendt millioner og atter millioner af kroner tilbage til erhvervslivet i sin hjemegn. Nogle investeringer er gået bedre end andre, men hans mål har i alle årene været, at de virksomheder, som han har ydet støtte til på et tidspunkt samlet set skulle omsætte for mere end de 1,2 milliarder kroner, som Arovit omsatte for, da virksomheden blev solgt.

Og den grænse er nu overskredet. Ifølge Johan P. Hoffmann omsætter en række virksomheder i lokalområdet og andre dele af Jylland, som han har investeret i, nu samlet set for 1,3 milliarder kroner og giver tilsammen arbejde til omkring 1.400 personer.

- Jeg har aldrig ønsket bare at tygge på mine penge. Det har aldrig været min strategi at investere det hele i aktier og obligationer. Jeg har altid haft en stor glæde ved at se ting vokse og gro, og jeg ville have pengene ud at arbejde i erhvervslivet her i mit område. At målsætningen er nået, er jeg naturligvis stolt over, konstaterer Johan P. Hoffmann.

Annonce

Jeg har aldrig ønsket bare at tygge på mine penge. Det har aldrig været min strategi at investere det hele i aktier og obligationer. Jeg har altid haft en stor glæde ved at se ting vokse og gro, og jeg ville have pengene ud at arbejde i erhvervslivet her i mit område. At målsætningen er nået, er jeg naturligvis stolt over.

Johan P. Hoffmann

God for en mia. kr.

Blandt de virksomheder, som Hoffmann er med i, er for eksempel Moldow, RC Plast, Pro Automatic, Dansk Overflade Teknik, UTG Group, K. E. Fibertech og Hi-Con. Han er dog ikke selv direkte involveret i virksomhederne.

-Jeg har gennem alle årene haft en særdeles kompetent forvalter i direktør Per Borup Jensen, som sidder i bestyrelserne og sørger for, at alt kører, siger Johan P. Hoffmann.

Sidste år stiftede den succesfulde rigmand også en fond "Johan Hoffmanns Fond". Fonden, der i alt vil udlodde 80 millioner kroner til støtte til sport, kultur, kunst, sundhed og billige iværksætterlån til virksomheder i Esbjerg Kommune, har allerede været aktiv med en del udlodninger, blandt andet til et nyt, moderne træningsanlæg til EfB samt kulturelle aktiviteter, herunder Den Kongelige Operas optræden ved den kommende Esbjerg Festuge.

Sideløbende med investeringerne har Johan P. Hoffmann også sikret sine tre døtre, som via et generationsskifte nu har overtaget familiens aktive virksomhedsinvesteringer.

Personligt menes han at være god for omkring en milliard kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

55 til 80 ejendomme risikerer at skulle lade livet ved ny Hærvejsmotorvej

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce