Annonce
Erhverv

Esvagts røde skibe vil sejle grønt

Esvagts skibe skal være mere grønne. Arkivfoto
Innovationsprojekt vil gøre serviceskibe til energisektoren emissionsfri. Det skal ske gennem ”Green Vessel-projektet”, hvor ny innovation og teknologiske løsninger skal trykprøves i Esbjerg-rederiet Esvagts hverdag.

Esbjerg: Kan et serviceskib arbejde på batterier, brint og brændselsceller i en vindmøllepark? Kan tanken bunkres med biodiesel eller ammoniak fra vedvarende energikilder?

De spørgsmål søger Esbjerg-rederiet Esvagt og en gruppe partnere at besvare i innovationsprojektet Green Vessel i regi af klyngeorganisationerne Energy Cluster Denmark og MARLOG, fremgår det af en pressemeddelelse.

Esvagt, der blev stiftet i begyndelsen af 1980’erne med sine kerneaktiviteter inden for den sorte del af olieindustrien, har i de seneste år været igennem en succesfuld grøn omstilling med stigende omsætning inden for den grønne havvindmølleindustri.

Annonce


Innovationsprojekter som Green Vessel er et godt eksempel på, at vi kan og skal samarbejde på tværs af sektorer om at udvikle nye, stærke løsninger.

Glenda Napier, adm. direktør, Energy Cluster Denmark


Med projektet skal Esvagt være med til at afklare, om rederiets specialbyggede Service Operation Vessel (SOV) kan servicere en offshore vindpark alene med brug af vedvarende energi.

- Hvordan bidrager vi endnu mere til at gøre den vedvarende energi fra en havmøllepark mere grøn med ny innovation? Det vil vi gerne blive klogere på, siger Kristian Ole Jakobsen, vicedirektør hos Esvagt i meddelelsen.

Giver god mening for Esvagt

Ambitionen med Green Vessel-projektet er at afdække, hvor langt de forskellige former for grønne brændsler er fra at være praktisk anvendelige i den hverdag, SOV’erne arbejder i. Partnerkredsen tæller Hydrogen Valley, CS Electric, PowerCon A/S, Ballard Power Systems Europe A/S og DIS (Dansk Ingeniørservice A/S) samt Aalborg Universitet.

Projektet kombinerer enkelt sagt hele partnerkredsens indsigt, viden og tekniske snilde i ny innovation og teknologiske løsninger, som bliver trykprøvet i Esvagts hverdag:

- Det giver rigtig god mening for Esvagt at være med, hvor ny innovation brydes, siger Kristian Ole Jakobsen:

- Et projekt som dette sammensætter den seneste viden fra specialisterne om nye energikilder og sikker implementering og tester det af i vores praktiske virkelighed på skibet. Det er teknologiudvikling, som er holistisk og dækker hele spekteret og samtidig er afgrænset og effektivt. Vi bliver klogere på kort tid, fortsætter han.

Annonce

Samarbejdet på tværs nødvendig

Den helhedsorienterede tilgang vækker genklang i de klynger, projektet er forankret i.

- Det giver rigtig god mening at kombinerer innovationskraften i både energisektoren og den maritime sektor, da det i høj grad er to parter, som er gensidigt afhængige af, at vi for alvor flytter noget i den grønne omstilling mod 2030, pointerer Glenda Napier, administrerende direktør i Energy Cluster Denmark:

- Den maritime industri har brug for innovation fra energisektoren for at omstille sig, og energisektoren har brug for efterspørgsel fra marine og logistik, hvis det skal give mening at udvikle nye brændsler baseret på vedvarende energi. Innovationsprojekter som Green Vessel er et godt eksempel på, at vi kan og skal samarbejde på tværs af sektorer om at udvikle nye, stærke løsninger, siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kolding For abonnenter

Oprensning af åen forhindrer ikke oversvømmelser: - Vi kan grave åen fem meter dybere, uden at det vil gavne noget som helst

Billund

Go'on uddeler gratis blomster

Annonce