Annonce
Aabenraa

Et år efter: Dorthe har fået verdens bedste job

Det er et år siden, at Dorthe Bjerrum Hilbig satte sig i stolen som byens nye eventmanager med arbejdssted i det tidligere rådhus. Meget er sket på et år, men Dorthe har fået sit drømmejob. Arkivfoto: Claus Thorsted

For et år siden satte Dorthe Bjerrum Hilbig sig i stolen som eventmanager i Shop i City Aabenraa. Det var en helt ny stilling, som den tidligere butiksejer fik tilbudt at fylde ud på sin måde, og den udfordring tog hun op. Ugeavisen har mødt hende til en status over det første år som byens eventmanager. Et job, hun kalder for verdens bedste.

Aabenraa: Hun fik en helt ny stilling, som hun kunne fylde ud på sin måde, og her et år efter at hun satte sig i stolen som eventmanager for Shop i City Aabenraa, har Dorthe Bjerrum Hilbig ikke fortrudt, at hun sagde ja til at udvikle events for at fremme detailhandlen i Aabenraa.

- Det har været et lærerigt år, hvor alting har været nyt for mig, men det har været et enormt positivt år. Jeg er blevet godt modtaget, og jeg har bevist, at jeg kan godt finde ud af det her. Jeg har verdens bedste job, smiler hun.

Hun måtte sige farvel til sit eget hjertebarn butikken Vin & Gastro i efteråret 2017, da helbredet ikke længere kunne holde til at slæbe tunge vinkasser og meget andet op og ned af trapper. Hun solgte den uden at vide, hvad hun så skulle, men i begyndelsen af 2018 faldt der en appelsin lige ned i hendes turban.

Som butiksejer var Dorthe Bjerrum Hilbig flere gange gået forrest, når der skulle laves events som Gourmetfestival og Walk, Talk & Support i byen, og bestyrelsen i butikkernes forening Shop i City Aabenraa kunne se et potentiale i den lille idérige kvinde med de høje ambitioner og den store gennemslagskraft.

De tilbød hende jobbet, og hun sagde ja - og siden er der sket rigtig meget. Ikke kun på eventsiden, men også i samarbejde med andre interessenter fra kommunen til NygadeHuset og ikke mindst i den interne kommunikation med butikkerne i Aabenraa. Der er kommet Facebook-sider til både intern og offentlig brug, og eventmanageren er synlig i gågadebilledet og besøger butikkerne for at informere, men også for at have fingeren på pulsen.

Annonce

Alle skal bidrage

- Jeg har brugt meget tid på at tale med butikkerne, og vi er også oppe på, at 85 procent af butikkerne er medlem af foreningen. Det er superflot, men nu skal jeg ud og have de sidste med, for de skal forstå, at det er bydende nødvendigt, at de er med i fællesskabet. De skal bidrage på lige fod med deres nabo, for jo flere penge vi har at arbejde med, jo bedre arrangementer og markedsføring kan vi lave - og jo flere penge giver det i deres kasseapparater. Det er vigtigt at skabe en aktiv midtby, så vi kan leje vores tomme lokaler ud og i sidste ende tiltrække flere til at bo her. Jeg arbejder gerne for butikkerne, men de skal forstå, at de skal deltage. Det kommer ikke af sig selv, understreger eventmanageren.

Hun har aldrig været bange for at sige sin mening, og det er hun heller ikke, når hun skal fortælle butikkerne om vigtigheden af at stå sammen. Til gengæld har hun skullet lære noget om tålmodighed, for alting går ikke lige i hendes tempo.

- Her er jeg blevet udfordret, men jeg har lært at være mere tålmodig, for jeg er afhængig af samarbejdet med andre. Det er nogle gange en langsom proces, men jeg er også blevet klogere det seneste år og kan godt se, hvorfor ting nogle gange tager længere tid, indrømmer hun.

Gå efter events, der er gode for byen

Samarbejde er en vigtig ting i hendes job som eventmager. Dorthe Bjerrum Hilbig har fundet ud af, at der er mange at arbejde sammen med, så alle kan gøre det, de er bedst til.

- Jeg er overrasket over, hvor meget man gerne vil samarbejde for byens bedste. Vi har været inde og kigge på, hvordan vi kan hjælpe hinanden i 2019, og hvordan vi kan koble os på hinandens arrangementer. F.eks. fandt jeg ud af til jul, at udsmykning betyder rigtig meget, og det giver meget til byen i stedet for tomme lokaler. Det skal vi da også have til påske, når der er store legedag, så i samarbejde med de kreative værksteder på NygadeHuset samt skoler og efterskoler bliver der lavet en masse udsmykning, som vi kan hænge op i gågaden, forklarer hun.

2018 skulle være læringens år for eventmanageren, mens 2019 skulle være et år fyldt med events. Det skete så allerede i 2018, da engagementet og begejstringen stak af med Dorthe Bjerrum Hilbig. Til gengæld blev hun og bestyrelsen også klogere hen af vejen og valgte at droppe blandt andet Knæk Cancer, da det lokale bidrag ville forsvinde i mængden.

Til gengæld satsede foreningen fuldt ud på Halloween, og det bliver der også i 2019.

- Det er vigtigt, at vi har 4-5 større arrangementer, hvor vi er gode til noget, som de andre byer ikke er gode til, så vi når ud over kommunegrænsen. I 2019 bliver der Halloween, store legedag og påsken, jul og musik på torvene. Derudover er der flere mindre arrangementer og så kobler vi os på f.eks. Bjergmaraton, hvor løberne nu skal gennem gågaden. Vi skal gå efter de events, der er gode for byen - dem, som folk vil køre efter, forklarer hun.

Folk skal rammes på sanserne

Selvom 2019 kun lige er begyndt, er øjnene også allerede rettet mod 2020, hvor Kultur- og Gourmetfestivalen vender tilbage efter et års pause. Måske ikke i helt den samme form, hvis det står til eventmanageren.

- Den har kørt i ti år, så jeg kunne godt tænke mig at nytænke den. Den koster mange penge, og nogle gange gør det ikke noget, at der er arrangementer, som kun kommer hvert andet år. I 2020 er det 100-året for Genforeningen, så da skal vi have stor fokus på lokale råvarer og producenter. Vi skal have fat i alle sanser og følelser i stedet for at høre på kendte mennesker. Det er vigtigt at ramme folk på sanserne, siger Dorthe Bjerrum Hilbig.

Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce