Annonce
Udland

EU-aftale vil føre til prisstigninger på maritim transport

Den maritime sektor skal indgå i EU's emissionshandelssystem. Det vil øge omkostninger, siger Danske Rederier.

Den danske shippingsektor kan se frem til skulle betale for CO2-kvoter, hvis EU-Kommissionens store klimaplan, også kaldet EU's Green New Deal, bliver til virkelighed.

Sådan lyder vurderingen fra Maria Skipper Schwenn, der er direktør i Danske Rederier.

I forslaget ligger nemlig, at den maritime sektor skal indgå i EU's emissionhandelssystem, ETS.

- Det er klart, at prisen på transport vil forøges, og det vil selvfølgelig kunne mærkes, siger hun.

Udvidelsen fremgår af udspillet til den grønne aftale, som EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, onsdag præsenterede for EU-Parlamentet.

Det betyder større omkostninger i sektoren, hvilket vil øge prisen på transport, lyder det fra Maria Skipper Schwenn.

I EU's emissionshandelsystem fastsættes et loft for udledning af eksempelvis drivhusgasser og et kvotesystem, hvor virksomheder kan modtage, købe og bytte bestemte kvoter.

Det betyder, at en virksomhed kan sælge kvoterne, hvis de ikke benyttes, eller købe, hvis der er behov for det.

Rederierne vil derfor blive straffet, da de, som det ser ud nu, sandsynligvis ville skulle købe kvoter.

Målet med udvidelsen af ETS er at understøtte den grønne omstilling i sektoren. Direktøren mener ikke, at kvotesystemet er måden at gøre det på.

- Der skal ske noget, og vi er bestemt klar til det. Vi er bare ikke klar til handle med kvoter i den tro, at vi når klimaneutralitet i 2050, siger hun.

Danske Rederier ser hellere flere globale løsninger igennem Den Internationale Maritime Organisation, IMO, der består af 173 lande.

IMO sigter efter klimaneutralitet i 2050 og at indføre tiltag, der sænker udledningen af drivhusgasser.

Kommissionen vil i udvidelsen af ETS koordinere med IMO, fremgår det af udspillet.

Det skaber optimisme hos europaparlamentariker Morten Løkkegaard (V), at EU-Kommissionen vil koordinere med globale instanser.

- Jeg tror, det kan lykkes. Kommissionen vil jo åbenlyst have løsninger, der kan bruges til noget. Der er ingen tvivl om, at der skal komme en global løsning, for det er det eneste, der batter, siger Morten Løkkegaard.

Ifølge aftalens handleplan er revisionen og udvidelsen af ETS dateret til juni 2021.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: Uvenlig behandling af tyskere skal stoppe

Det er en gevinst for den danske del af grænselandet, når tyskere og andre EU-borgere beslutter sig for at købe et hus i Sønderjylland. Sidste år solgte EDC i Rødekro og Nybolig i Padborg i alt 55 huse til udenlandske EU-borgere, hvoraf langt de fleste var tyskere. Det er med til at skabe udvikling i en landsdel, der ellers i mange områder kæmper med faldende befolkningstal. Derfor er det meget bekymrende, at både advokater og ejendomsmæglere i Sønderjylland oplever, at servicen over for de udenlandske huskøbere er blevet forringet i en grad, så det kan risikere at få mulige tilflyttere til at opgive deres forehavende. Den oplevede forringelse er sket i forbindelse med, at den statslige Styrelse for International Rekruttering og Integration siden 1. april har overtaget opgaven med at udstede EU-opholdsbevis til de udlændinge, som vil flytte til Danmark, fordi de er ved at købe et hus i Danmark. Forinden var det Statsforvaltningen, der stod for opgaven. Dengang var oplevelsen hos advokater og mæglere, at udlændingene fra andre EU-lande, inden de flyttede hertil, kunne få det opholdsbevis, der er betingelsen for at kunne gennemføre huskøbet. Men det er ulovligt at gøre det på den måde, mener den statslige styrelse. Den kræver, at udlændingene har bopæl her i landet først, og dermed skal de leje en bolig, før de kan købe én. Udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye (S) bør i en fart finde ud af, om det virkelig kan passe, at det pludselig skal være så besværligt for en EU-borger at købe et dansk hus. Selv om hans styrelse benægter, at der er lavet om på praksis, er der en række kilder, som har fortalt JydskeVestkysten, at behandlingen af sagerne foregik meget smidigere, da det var Statsforvaltningens opgave. Det må kunne lade sig gøre at genskabe den situation, så Danmark igen kan blive opfattet som et venligt værtsland for EU-medborgere, som kan forsørge sig selv og som har lyst til at købe et hus i vores land.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];