Annonce
Danmark

EU-rapport fandt ingen effekt - alligevel støtter miljøminister ny skildpaddemærkning

Miljøminister Lea Wermelin (S) mener, at det nye skildpaddemærke sammen med andre intiativer som forbud kan få en markant effekt på mængden af plastik, der ender på de europæiske strande og i havene. Foto: Morten Stricker
Ifølge EU-Kommissionens rapport, har det nye skildpaddemærke, der kommer til Danmark til sommer, ingen effekt på forbrugernes adfærd. Alligevel tror miljøminister Lea Wermelin (S) på, at mærket kan ændre danske forbrugeres adfærd, så mindre plastik ender i naturen. Det er sortsyn, når forbrugeradfærdseksperter betvivler mærkets relevans, lyder det.

- Lea Wermelin, til sommer forbydes plastiksugerør, engangsbestik og ballonpinde blandt andet i Danmark. Men der indføres også et nyt skildpaddemærke. Hvad er dine forventninger til det?

- Det her skildpaddemærke, som nu kommer i hele EU, skal være med til at sikre, at man ikke tror noget, der er plastik i, er naturlige produkter, som kan ende i naturen, men at de i stedet skal ende i skraldespanden. Hele formålet med at vi får mærket er at komme engangsplastik til livs.


Annonce

Jeg synes, det giver rigtig god mening, at vi på tværs af EU siger, at vi er nødt til at sætte en stopper for, at alt for meget plastik havner i natur og havmiljø.

Lea Wermelin (S), miljøminister


- Så mærket skal få danskerne til at lade være med at smide plastik i naturen og i stedet putte det i skraldespanden?

- Ja. Det er et af de tiltag, der er. Men det er også et spørgsmål om, at producenterne skal tage ansvar for de produkter, de har, så man ikke tror, at et cigaretfilter er et naturligt materiale.

- Jeg har talt med tre forbrugeradfærdseksperter, der stiller spørgsmål ved skildpaddemærkets effekt og vurderer, at det mest sandsynlige er, at mærket vil blive ignoreret af forbrugerne. Hvad tænker du om det?

- Jeg synes, det er et udtryk for sortsyn. Det, jeg oplever, er, at der er mange forbrugere, som efterspørger, at vi gør det grønne valg til det lette valg. Mærket er blevet testet i forhold til forbrugere for netop at vurdere, hvordan de reagerer på mærket. På baggrund af testene har man valgt det mærke med den bedste respons.

- Du nævner, at mærkerne er blevet testet. Men i EU-kommissionens egen rapport står der, at der ingen effekt var på testpersonernes adfærd. Hvorfor giver det så mening at udbrede mærket?

- Jeg synes, det giver rigtig god mening, at vi på tværs af EU siger, at vi er nødt til at sætte en stopper for, at alt for meget plastik havner i natur og havmiljø. Mærket er et element. Det bliver fulgt op af forbud mod nogle af de engangsplastprodukter, vi finder på strande, og et oprydningsansvar, hvor producenterne skal være med til at betale for oprydningen, hvis deres produkt findes ude i naturen. Det, tror jeg, samlet set vil gøre en markant forskel.

- Forbrugeradfærdseksperter advarer også om, at mærket kan forvirre forbrugeren og forringe effekten af de allerede eksisterende mærker. Hvad siger du til den kritik?

- Jeg kan sagtens forstå pointen om, at man skal passe på med at opfinde nye mærker hele tiden. Men det særlige for det her mærke er, at det er noget, vi gør på tværs af hele EU. Det gør det genkendeligt, og derfor vil det have en større effekt, tror jeg.

- Men hvorfor ikke forbyde alle de her engangsplastprodukter i stedet for at udbrede et mærke med tvivlsom effekt?

- Pointen er, at vi skal have fat i mange værktøjer for at lykkes med den kamp, det er at sikre, at engangsplast ikke havner i naturen. Noget af det mest oplagte, som man kan forbyde, er der taget fat på. Så er nogle produkter, som fremadrettet vil blive mærket. Det er produkter, der ikke nødvendigvis lige kan blive byttet ud med noget andet, men hvor det er vigtigt, de havner i skraldespanden, så de kan blive genanvendt.

- Og det mener du, at mærkerne kan bidrage til, at de bliver, selv om eksperterne tvivler på det, og EU-Kommissionens egen rapport viser, at der ikke er nogen effekt på forbrugernes adfærd?

- Jeg synes, det er en lidt hård dom over den undersøgelse, der er, som viser, at man har valgt det mærke med den største effekt. Kombineret med de andre tiltag, mener jeg, det kan få en markant effekt. Det er en vigtig rettesnor for forbrugerne, at det bliver mærket.

Annonce
Annonce
Sydjylland For abonnenter

Ambulanceredderne troede, Morten var død: Sov uvidende på bagsædet, da hans kammerat kørte galt

Annonce